به روز داک

دانلود تحقیقات علمی و پژوهشی , آموزشی , تمامی رشته ها

به روز داک

دانلود تحقیقات علمی و پژوهشی , آموزشی , تمامی رشته ها

دانلود ولادت پرشکوه فاطمه(س)‏

فاطمه بضعة منى و هى نور عینى و ثمرة فؤادى و روحى التى بین جنبى و هى الحوراء الانسیة «فاطمه پاره تن من است، و نور چشمان من، و میوه دلم و روح من است و او حورى انسان صفت است»
دسته بندی معارف اسلامی
فرمت فایل doc
حجم فایل 66 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 97
ولادت پرشکوه فاطمه(س)‏

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فصل اول

ولادت پرشکوه فاطمه(س)‏

فاطمه بضعة منى و هى نور عینى و ثمرة فؤادى و روحى التى بین جنبى و هى الحوراء الانسیة: «فاطمه پاره تن من است، و نور چشمان من، و میوه دلم و روح من است و او حورى انسان صفت است».

پیامبر اسلام(ص) در آن سال که سال پنجم بعثتش بود در سختترین شرائط و حالات به سر مى‏برد.اسلام منزوى بود، و مسلمانان اندک نخستین، شدیداً تحت فشار.محیط مکه بر اثر شرک و بت پرستى و جهل و خرافات و جنگهاى قبایل عرب و حاکمیت زور و بینوائى توده‏هاى مردم، تیره و تار بود.پیامبر(ص) به آینده مى‏اندیشید، آینده‏اى درخشان از پشت این ابرهاى سیاه و ظلمانى، آینده‏اى که با توجه به اسباب عادى و ظاهرى بسیار دور دست و شاید غیر ممکن بود.در همین سال حادثه بزرگى در زندگى پیامبر رخ داد، به فرمان خدا براى مشاهده ملکوت آسمانها به معراج رفت، و به مصداق «لنریه من آیاتنا الکبرى» آیات عظیم پروردگار در پهنه بلند آسمان را با چشم خود دید، و روح بزرگش بزرگتر شد، و آماده پذیرش رسالتى سنگیت‏تر توأم با امید بیشتر.در روایتى از اهل سنت و شیعه - که هر دو بر آن تأکید دارند - مى‏خوانیم: پیامبر(ص) در شب معراج از بهشت عبور مى‏کرد، جبرئیل از میوه درخت طوبى به آن حضرت داد، و هنگامى که پیامبر(ص) به زمین بازگشت نطفه فاطمه زهرا سلام اللّه علیها از آن میوه بهشتى منعقد شد.

لذا در حدیث مى‏خوانیم که پیامبر(ص) فاطمه سلام اللّه علیها را بسیار مى‏بوسید، روزى همسرش عایشه بر این کار خرده گرفت، که چرا اینهمه دخترت را مى‏بوسى؟!

پیامبر(ص) در جواب فرمود:«من هر زمان فاطمه را مى‏بوسم، بوى بهشت برین را از او استشمام مى‏کنم».

و به این ترتیب این مولود بزرگ از عصاره پاک میوه‏هاى بهشتى و از پدرى همچون پیامبر(ص)، و مادر ایثارگر و فداکارى همچون «خدیجه» در روز بیستم جمادى الثانى گام به دنیا نهاد، و طعن و سرزنشهاى مخالفین که پیامبر را بدون «نسل جانشین» مى‏پنداشتند، همگى نقش بر آب شد، و به مضمون سوره «کوثر» فاطمه زهرا چشمه جوشان براى ادامه دودمان پیامبر و ائمه هدى و خیر کثیر در طول قرون و اعصار، تا روز قیامت شد.

این بانوى بهشتى (ص) نام داشت که هر کدام از دیگرى پر معنى‏تر بود: 1- فاطمه، 2- صدیقه، 3- طاهره، 4- مبارکه، 5- زکیه، 6- راضیه، 7- مرضیه، 8- محدثه، 9- زهرا و هر یک بیانگر اوصاف و برکات وجود پربرکت او است.

همین بس که در نام معروفش «فاطمه» بزرگترین بشارت براى پیروان مکتبش نهفته است، چرا که «فاطمه» از ماده «فطم» به معنى جدا شدن، یا باز گرفتن از شیر است، و طبق حدیثى که از پیامبر گرامى اسلام(ص)‏ روایت شده به امیر مؤمنان على(ع) ‏ فرمود:

«مى دانى چرا دخترم، فاطمه نامیده شد؟

عرض کرد:بفرمائید.

فرمود:براى آنکه او و شیعیان و پیروان مکتبش از آتش دوزخ باز گرفته شده‏اند»!

از میان نامهاى او نام «زهراء» نیز درخشندگى و فروغ خاصى دارد، از امام صادق(ع) پرسیدند:چرا فاطمه را «زهراء» مى‏نامند؟

فرمود:«زیرا زهراء به معنى درخشنده است و فاطمه چنان بود که چون در محراب عبادت مى‏ایستاد و نور او براى اهل آسمانها پرتو افکن مى‏شد، همانگونه که نور ستارگان براى اهل زمین [پرتو افکن است‏]. لذا زهراء نام نهاده شد».هنگامى که خدیجه زنى با شخصیت و معروف به بزرگى بود، با پیامبر اسلام(ص) ‏ ازدواج کرد زنان مکه از او قطع رابطه کردند، و گفتند: او با جوان تهى دست و یتیمى ازدواج کرده و شخصیت خود را پائین آورده است!

این وضع همچنان ادامه یافت تا اینکه خدیجه باردار شد و جنینش کسى جز فاطمه زهرا نبود.به هنگام وضع حمل به سراغ زنان قریش فرستاد و از آن‏ها خواست که در این ساعات حساس و پردرد و رنج به یارى او بیایند و تنهایش نگذارند، اما او با این پاسخ سرد و درد آلود روبرو شد که:«تو سخن ما را گوش نکردى، با یتیم ابوطالب که مالى نداشت ازدواج نمودى، ما نیز به کمک تو نخواهیم شتافت»!

خدیجه با ایمان، از این پیام زشت و بى معنى سخت غمگین شد، اما در اعماق دلش نور امیدى درخشید که خدایش او را در اینحال تنها نخواهد گذاشت.لحظات سخت و بحرانى وضع حمل آغاز شد، او در محیط خانه تنها بود، و زنى که او را کمک کند وجود نداشت، قلب او فشرده‏تر مى‏شد، و امواج خروشان بى مهریهاى مردم روح پاکش را آزار مى‏داد.ناگهان برقى در افق روحش درخشید، چشم بگشود و چهار زن را نزد خود دید، سخت نگران شد. یکى از آن چهار زن صدا زد:

نترس و غمگین مباش. پرودرگار مهربانت ما را به یارى تو فرستاده است ما خواهران توایم.

من ساره‏ام!و این یک آسیه همر فرعون است که از دوستان تو در بهشت خواهد بود.

آن دیگر مریم دختر عمران.و این چهارمى را که مى‏بینى دختر موسى بن عمران، کلثوم است!ما آمده‏ایم که در این ساعت یار و یاور تو باشیم.و نزد او ماندند تا فاطمه بانوى اسلام دیده به جهان گشود.آرى به مصداق‏((ان الذین قالوا ربنا اللّه ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة الاتخافوا و لاتحزنوا)). کسانى که بگویند پروردگار ما اللّه است، فرشتگان بر آن‏ها نازل مى‏شوند و مى‏گویند نترسید و اندوهى به خود راه ندهید»

در اینجا نیز علاوه بر فرشتگان، ارواح زنان با شخصیت جهان به یارى خدیجه با ایمان و پر استقامت شتافتند.تولد این مولود خجسته آنچنان پیامبر(ص) را خشنود کرد که زبان به مدح و ثناى پرورگار گشود، و زبان بدخواهان که او را ابتر مى‏خواندند، براى همیشه کوتاه شد.خداوند مژده این مولود پربرکت را در سوره کوثر به پیامبرش داد و فرمود:انا اعطیناک الکوثر.فصل لربک وانحران شانئک هو الابتر»:ما سرچشمه جوشان خیر کثیر را به تو بخشیدیم.اکنون که چنین است، براى پرودگارت نماز بجاى آور و تکبیر گو!مسلماً دشمن تو، ابتر است!

  1. 1. ریاحین الشریعه، جلد1، صفحه .21
    2. این حدیث را با مختصر تفاوتى «سیوطى» در درالمنثور و «طبرى» در ذخائر العقبى و «على بن ابراهیم» در تفسیر خود نقل کرده‏اند. گرچه معروف است که معراج در سالهاى آخر توقف پیامبر(ص) در مکه بوده، ولى به طورى که از بعضى از روایات استفاده مى‏شود معراج مکرر اتفاق افتاده است، بنابراین منافاتى با تولد بانوى اسلام در سال پنجم بعثت ندارد.
    3. این حدیث در بسیارى از کتب اهل سنت از جمله «تاریخ بغداد» و «صواعق ابن حجر» و «کنز العمال» و کتب دیگر آمده است .
    4. مضمون این حدیث را گروهى از دانشمندان اهل سنت از جمله «طبرى» در «ذخائر العقبى» نقل کرده است.
    5. سوره فصلت، آیه .30

فصل دوم


محبت فراوان پیامبر(ص) نسبت به فاطمه(س)

اذا اشتقت الى الجنة قبلت نحر فاطمة:

هنگامى که شوق بهشت در دلم پیدا مى‏شود گلوى فاطمه را مى‏بوسم!

همه مورخان و ارباب حدیث نوشته‏اند که پیامبر(ص) نسبت به دخترش فاطمه‏(س) علاقه عجیبى داشت.

بدیهى است علاقه پیامبر تنها به خاطر رابطه پدرى و فرزندى نبود، هر چند این عاطفه در وجود پیامبر(ص) موج مى‏زد، اما تعبیرات و سخنانى که پیامبر(ص) به هنگام اظهار علاقه نسبت به دخترش فاطمه‏(س) بیان مى‏کرد، نشان مى‏داد که در اینجا معیارهاى دیگرى مطرح است.

واین محبت از محبتها جدا است‏ حب محبوب خدا، حب خدا است‏

از میان روایات فراوانى که در این زمینه رسیده است کافى است به چند روایت زیر که در کتب معروف شیعه و اهل سنت آمده اشاره کنیم:

1- ما کان احد من الرجال احب الى رسول اللّه من على و لا من النساءٍ احب الیه من فاطمة:

«احدى از مردان نزد پیامبر(ص) محبوبتر از امیر مؤمنان على‏(ع) نبود و نه از زنان، محبوبتر از فاطمه(س).

جالب این است که این حدیث را گروه زیادى از عایشه نقل کرده‏اند.

2- هنگامى که آیه شریفه:لا تجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاءٍ بعضکم بعضاً:

پیامبر را آن گونه که یکدیگر را صدا مى‏زنید، صدا نزنید

نازل شد مسلمانان پیامبر(ص) را با خطاب «یا محمد» صدا نکردند، بلکه «یا رسول اللّه و یا ایها النبى» مى‏گفتند.

فاطمه(س) مى‏گوید:بعد از نزول این آیه من دیگر جرأت نکردم پدرم را به عنوان «یا ابتاه» (پدرجان!» صدا کنم، و هنگام که خدمتش مى‏رسیدم «یا رسول‏اللّه» مى‏گفتم.

یکى دوبار این خطاب را تکرار کردم، دیدم پیامبر(ص) ناراحت شد و از من روبرگردانید. دفعه سوم رو به من کرد و گفت:یا فاطمة انها لم تنزل فیک و لا فى اهلک و لا نسلک، انت منى و انا منک، انما نزلت فى اهل الجفاء و الغلظة من قریش!:

اى فاطمه این آیه درباره تو نازل نشده، و نه درباره خاندان و نسل تو، تو از منى و من از توأم، این در مورد جفاکاران و تند خویان بى ادب از قریش نازل شده است!

سپس این جمله عجیب و روح پرور را افزود:قولى: یا ابه! فانها احیا للقلب و ارضى للرب!

«بگو پدرجان! که این سخن قلب مرا زنده مى‏کند و خدا را خشنود مى‏سازد».

آرى آهنگ دلنواز پدرجان فاطمه‏(ع) با روح پیامبر(ص) همان مى‏کرد که امواج نسیم بهارى با شکوفه‏هاى لطیف درختان.

3- در حدیث دیگرى آمده است پیامبر چنان مشتاق فاطمه(س)‏ بود که هر گاه به سفر مى‏رفت آخرین کسى را که با او وداع مى‏کرد زهرا(س) بود، و به هنگامى که از سفر باز مى‏گشت نخستین کسى را که به دیدنش مى‏شتافت فاطمه‏(س) بود.

4- این حدیث را نیز بسیارى از محدثان شیعه و اهل سنت نقل کرده‏اند که پیامبر فرمود:

من آذاها فقد آذانى.و من اغضبها فقد اغضبنى.من سرها فقد سرنى.و من سائه فقد سائنى.

هر کس او را آزار دهد مرا آزار داده است.و هر کس او را خشمگین کند مرا خمشگین ساخته.

هر کس او را مسرور کند مرا مسرور ساخته نموده.و هر کس او را اندوهگین سازد مرا اندوهگین ساخته است!

بدون شک شخصیت والاى فاطمه(س)‏ علیها و آینده درخشان و مقام عرفان و ایمان و عبادتش اینهمه احترام را ایجاب مى‏کرد. چرا که امامان، همه، از نسل او بودند. و بعلاوه او همسر بزرگمرد اسلام امیر مؤمنان على‏(ع) بود.

اما پیامبر(ص) با این عمل مى‏خواست حقیقت دیگرى را نیز به مردم تفهیم کند و دیدگاه اسلام را در زمینه دیگرى روشن سازد و انقلاب فکرى و فرهنگى بیافریند و بگوید:دختر موجودى نیست که باید زنده به گور شود.

ببینید من دست دخترم را مى‏بوسم، او را بر جاى خود مى‏نشانم، و اینهمه عظمت و احترام براى او قائلم.

دختر انسانى است همچون سایر انسانها، نعمتى است از نعمتهاى پرودرگار، موهبتى است الهى.

دختر نیز مى‏تواند مانند پسر مدارج کمال را طى کند و به حریم قرب خدا راه یابد.

و به این ترتبیب شخصیت در هم شکسته زن را در آن محیط تاریک احیاء فرمود.

1. فضائل الخمسة جلد 43 صفحه .127
2. مضمون این حدیث در دهها روایت از طرق اهل سنت نقل شده است (احقاق الحق)، جلد 10، صفحه .167
3. سوره نور، آیه .63
4. مناقب این شهر آشوب، جلد3، صفحه .320
5. فضائل الخمسة، جلد3، صفحه .

فصل سوم

فاطمه(س)‏ در کنار پدر

ان اول شخص یدخل على الجنة فاطمه بنت محمد:«نخستین کسى که در بهشت بر من وارد مى‏شود، فاطمه دختر محمد است».

در آن روزگار که مسلمانان دوران آمادگى خود را در مکه مى‏گذراندند، محیط زندگى آنان سخت طوفانى و شرائط فوق العاده بحرانى بود.

آغاز اسلام بود و مسلمانان در اقلیت شدیدى قرار داشتند، و تمام قدرت و نیرو و حاکمیت و ثروت دست دشمنان بى رحم و بى منطق اسلام بود و هر کارى مى‏خواستند، مى‏کردند.

آزارى نبود که بر سر مسلمانان نیاورند، و جسارت و توهینى نبود که نسبت به مقام شامخ پیامبر(ص) روا ندارند.

در این دوران دو نفر بیش از همه ایثار و فداکارى کردند: از میان زنان «خدیجه» بود که بر زخمهاى قلب و جسم پیامبر(ص) مرهم مى‏نهاد، و غبار غم و اندوه را با فداکاریهایش، با محبت و صفایش با همدردى و دلسوزى اش، از قلب مبارکه پیامبر مى‏زدود.

و دیگر «ابوطالب پدر بزرگوار امیرمؤمنان على‏(ع) بود که نفوذ و اعتبارى بسیار در میان مردم مکه داشت، و از تدبیر و هوش و ذکاوت فوق العاده‏اى برخوردار بود، او خود را سپرى نیرومند در برابر پیامبر(ص) کرده بود و یار و یاور و حامى مهربان پیامبر اسلام(ص)‏ بود.

ولى با نهایت تأسف این هر دو یار وفادار، و دو شخصیت بزرگ و انسانهاى ایثارگر، در سال دهم هجرت به فاصله کمى چشم از جهان پوشیدند، و پیغمبر(ص) را در مرگ خود عزادار ساختند، و رسول خدا(ص) از این نظر تنها ماند.

شدت اندوه پیامبر(ص) در سوگ این دو شخصیت که به حق هر کدام سهم قابل ملاحظه‏اى در پیشرفت اسلام داشتند، از اینجا روشن مى‏شود که آن سال را «عام الحزن» نام نهادند یعنى «سال غم و اندوه»!.

اما از آنجا که خداوند هر نعمتى را از بندگان برگزیده‏اش مى‏گیرد نعمت دیگرى را جانشین آن مى‏کند هر کدام از این دو بزرگوار فرزندى از خود به یادگار گذاشتند که درست نقش آن‏ها را ایفا مى‏کردند.

امیرمؤمنان على(ع)‏ یادگار «ابوطالب» همانند پدر حامى و مدافع و یار و یاور پیامبر(ص) بود، قبلا نیز چنین بود اما بعد از ابوطالب جاى خالى او را نیز پر کرد.

و خدیجه دخترش «فاطمه» را به یادگار گذاشت، دخترى مهربان، فداکار و شجاع و ایثارگر که همواره در کنار «پدر» بود و گرد و غبار و رنج و محنت را از قلب پاک پدر مى‏زدود.

امیر مؤمنان على(ع) در آن هنگام 19 سال داشت در حالى که فاطمه سلام اللّه علیها طبق احادیث معروف بیش از پنجسال از سن مبارکش نگذشته بود، قابل توجه اینکه هر دو در خانه پیامبر(ص) زندگى مى‏کردند و مونس ساعتهاى تنهائى او بودند.

هنوز سه سال به هجرت باقى مانده بود، سه سال مملو از حوادث سخت و طوفانهاى شدید زندگى، مملو از مرارتها و ملالتها، مملو از آزارها و اهانتها و تلاشهاى دشمنان براى محو اسلام و مسلمین.

گاه دشمنان سنگدل، خاک، یا خاکستر بر سر پیامبر(ص) مى‏پاشیدند، هنگامى که پیامبر(ص) خانه مى‏آمد، فاطمه سلام اللّه علیها خاک و خاکستر از سر و صورت پدر پاک مى‏کرد، در حالى که اشک در چشمانش حلقه زده بود، پیامبر(ص) مى‏فرمود:

دخترم غمگین مباش و اشک مریز که خداوند حافظ و نگهبان پدر تواست.

گاه دشمنان در حجر اسماعیل اجتماع داشتند و به بتها سوگند مى‏خوردند که هر کجا «محمّد» را پیدا کنند، او را به قتل برسانند.

فاطمه سلام اللّه علیها این خبر را مى‏شنید و به اطلاع پدر مى‏رساند تا مراقب بیشترى از خود کند و این نشان‏ مى‏دهد که نه تنها در درون خانه که در بیرون نیز فاطمه سلام اللّه علیها در فکر دفاع و نجات پدر بود.

در یکى از همان سالها، ابوجهل مشتى اراذل مکّه را تحریک کرد که به هنگامى که پیامبر(ص) در مسجد الحرام به سجده رفته بود، شکمبه گوسفندى را بیاورند و بر سر حضرت بیفکنند، هنگامى که این عمل انجام شد ابوجهل و اطرافیانش صدا به خنده بلند کردند و پیامبر(ص) را به باد مسخره گرفتند.

بعضى از یاران، منظره را دیدند اما دشمن بیرحم چنان آماده بود که توانائى بر دفاع نداشتند، ولى هنگامى که این خبر به گوش دختر کوچکش فاطمه(س) رسید به سرعت به مسجد الحرام آمد و آن را برداشت و با شجاعت مخصوص خودش، ابوجهل و یارانش ر با شمشیر زبان مجازات کرد، و به آن‏ها نفرین فرمود.

آرى در آنجا که گاهى مردن دلاور جرأت دفاع از پیامبر(ص) را نداشتند، این دختر شجاع و خردسال، حضور داشت و به دفاع از پیامبر(ص) مى‏پرداخت.

این دوران هر چه بود، سپرى شد، پیامبر(ص) عازم هجرت به مدینه گشت. فاطمه سلام اللّه علیها باید موقتاً از پدر جدا شود و در خانه تنها بماند، تا زمانى که اجازه هجرت به او داده شود، در حالى که 8 سال بیشتر از سن مبارکش نمى گذشت. ولى همانگونه که امیرمؤمنان على(ع) در لحظات حساس و بحرانى هجرت با خوابیدن در بستر پیامبر(ص) امتحان ایثار و فداکارى خود را داد و بدن خویش را در معرض شمشیرهاى دشمن گذارد، فاطمه(ص)‏ نیز بدون جزع و بیتابى آمادگى خود را براى پذیرش این رسالت جدید اعلام داشت.

ولى دوران جدائى او نمى توانست زیاد طولانى باشد، و باید در کنار پدر همچنان بماند. و در محیط مدینه همچون مکه به دفاع خود ادامه دهد، و گردو غبار اندوه و حوادث سخت را از قلب نورانى پدر بشوید، لذا بعد از چند روز به اتفاق چند نفر از همسران پیامبر(ص) به همراهى امیر مؤمنان على(ع) به مدینه آمد.

فاطمه نه تنها در روزهاى عادى (هر چند پیامبر(ص) روز عادى نداشت) بکله در روزهاى جنگ و طوفانى نیز همچون یک مرد شجاع در شعاعى که مأموریت داشت، از پیامبر(ص) دفاع مى‏کرد.

هنگامى که جنگ «احد» پایان گرفت و تازه لشگر دشمن صحنه را ترک گفته بود و پیامبر(ص) با دندان شکسته و پیشانى مجروح هنوز در میدان احد بود فاطمه سلام اللّه علیها با سرعت به «احد» آمد و با اینکه هنوز نوجوان کم سن و سالى بود فاصله میان «مدینه» و «احد» را با پاى پیاده و با شوق زیاد طى کرد، صورت پدر را با آب شستشو داد، خون را از چهره‏اش زدود، اما زخم پیشانى همچنان خونریزى مى‏کرد.

قطعه حصیرى را سوزاند، و خاکستر آن را برجاى زخم ریخت و مانع خونریزى شد، و عجیبتر اینکه براى جنگى که در روز بعد اتفاق مى‏افتاد. اسلحه براى پدر فراهم مى‏کرد.

در جنگ احزاب که از پررنجترین غزوات اسلامى بود، و در ماجراى فتح مکه در آن روز که سپاه پیروزمند اسلام با احتیاطهاى لازم آخرین سنگر شرک را از دست مشرکان گرفت و خانه را از لوث وجود بتها پاک کرد، باز مى‏بینیم فاطمه سلام اللّه علیها در کنار پیامبر قرار گرفته، و به کنار خندق مى‏آید و براى پیامبر(ص) که چند روز گرسنه مانده، غذاى ساده‏اى که از قرض نانى تجاوز نمى کرد، تهیه مى‏کند، و به هنگام فتح مکه براى او خمیه مى‏زند، آب براى شستشو و غسل آماده مى‏کند، تا گردو غبار را از تنش بشوید و لباس پاکیزه‏اى بپوشد و رهسپار مسجد الحرام شود.

1. این حدیث را «کلینى» در «کافى» و جمعى از اهل سنت در کتب خود مانند «کنز العمال» و «میزان اعتدال» و غیر آن نقل کرده‏اند.
2. سیره، ابن هشام، جلد 1، صفحه .416
3. مناقب، جلد 1، صفحه .71
4. صحیح، بخارى، جلد 5، صفحه .8
5. این غزوه «حمراء الاسد» بود که مشرکان از نیمه راه به سوى مدینه بازگشتند تا ضربه‏اى را که در «احد» زده بودند تکمیل کنند، اما خدا مى‏خواست مأیوس و نومید بازگردند، لذا وقتى خود را با مسلمانان شجاع و حتى کسانى که در «احد» مجروح شده بودند، مواجه دیدند، ترسیدند و بازگشتند.

فصل چهارم

فاطمه(س)‏ همسر وفادار امیر مؤمنان(ع)

((لولم یخلق على لم یکن لفاطمة کفو))

«هر گاه على آفریده نمى شد، کسى که لایق همسرى فاطمه باشد وجود نداشت».

ازدواجى که عقدش در ملکوت آسمان بسته شد!

کمالات فوق العاده فاطمه(س)‏ از یکسو.و انتسابش به شخص پیامبر از سوى دیگر.

و شرافت خانوادگى او نیز از سوى دیگر.

سبب شد که مردان زیادى از بزرگان یاران پیامبر(ص) به خواستگارى او بیایند اما همه جواب رد شنیدند.و جالب اینکه غالباً پیامبر در پاسخ آن‏ها مى‏فرمود:امرها الى ربها!

«کار فاطمه به دست پروردگار فاطمه است»!

از همه عجیبتر خواستگارى «عبدالرحمن بن عوف» بود، همان مرد ثروتمندى که مطابق راه و رسم جاهلیت، به همه چیز از دریچه مادى مى‏نگریست، و مهریه سنگین را دلیل بر شخصیت زن و موقعیت ممتاز شوهر مى‏پنداشت.

او به خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد:اگر فاطمه را به همسرى من درآورى یکصد شتر که بار همه آن‏ها پارچه‏هاى گرانقیمت مصرى باشد به اضافه ده هزار دینار طلا مهریه او مى‏کنم!!

پیامبر(ص) از این خواستگارى زشت و بى معنى چنان خشمگین شد که مشتى سنگریزه برداشت و به طرف عبدالرحمن پاشید و گفت:«تو گمان کردى من بنده پولم و ثروتم که با پول و ثروت مى‏خواهى بر من فخر بفروشى»؟

آرى باید در خواستگارى فاطمه الگوهاى اسلامى مشخص شود، سنتهاى جاهلیت پایمال گردد، و معیارهاى ارزش اسلامى معلوم شود.

مردم مدینه در این گفتگوها بودند ناگهان این صدا در همه جا پیچید که پیامبر(ص) مى‏خواهد تنها دخترش را به همسرى على بن ابیطالب(ع) ‏ در آورد.

على بن ابیطالب که دستش از مال و ثروت دنیا کوتاه بود و از معیارهاى عصر جاهلى چیزى نداشت، اما وجودش از فرق تا قدم مملو از ایمان و ارزشهاى اصیل اسلامى بود.

هنگامى که تحقیق کردند، معلوم شد رهنمون پیامبر(ص) در این ازدواج مبارک تاریخى وحى آسمانى بوده است، زیرا خودش فرمود:«اتانى ملک فقال یا محمد ان اللّه یقرأ علیک السلام و یقول لک: انى قد زوجت فاطمه ابنتک من على بن ابى طالب فى الملاءِ الاعلى، فزوجها منه فى الارض»:

«فرشته‏اى از سوى خدا آمد و به من گفت: خداوند بر تو سلام مى‏فرستد و مى‏گوید من دخترت فاطمه را در آسمانها به همسرى على بن ابیطالب درآوردم تو نیز در زمین او را به ازدواج على درآور»!

هنگامى که امیر امؤمنان على(ع)‏ به خواستگارى فاطمه سلام اللّه علیها آمد، چهره مبارکش از شرم گلگون شده بود. پیامبر(ص) با مشاهده او شاد و خندان شد فرمود براى چه نزد من آمده‏اى؟

ولى امیرمؤمنان على(ع)‏ به خاطر ابهت پیامبر(ص) نتوانست خواسته خود را مطرح کند، و لذا سکوت کرد.

پیامبر(ص) که از درون امیرمؤمنان على(ع)‏ باخبر بود، چنین فرمود:«لعلک جئت تخطب فاطمة».

«شاید به خواستگارى فاطمه آمدى»؟!...

عرض کرد:آرى، براى همین منظور آمدم.

پیامبر فرمود:اى على! قبل از تو مردان دیگرى نیز به خواستگارى فاطمه آمدند، هر گاه من با خود فاطمه این مطلب را در میان مى‏نهادم روى موافق نشان نمى داد، و اکنون بگذار تا این سخن را با خود او در میان نهم.درست است که این ازدواج آسمانى است و باید بشود، اما شخصیت فاطمه سلام اللّه علیها خصوصاً، و احترام و آزادى زنان در انتخاب همسر عموماً، ایجاب مى‏کند که پیامبر(ص) بدون مشورت با فاطمه سلام اللّه علیها اقدام به این کار نکند.


دانلود نقش EARENDValue در کنترل پروژه

کلیه افرادی در مشاغل و مسئولیتهای مختلف حداقل در طول مدت خدمت خود با یک پروژه سرو کار پیدا می کنند وظایف و مسئولیت کسانیکه در قسمتهای طرح و برنامه سازمانها کار می کنند عموما در رابطه مستقیم با برنامه ریزی وکنترل پروژه ها می باشد وکسانیکه در مراکز صنعتی و تولیدی کار می کنند نیز در طول خدمت خود با پروژه های صنعتی از قبیل تولید یک محصول جدید، احداث
دسته بندی برنامه نویسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 305 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 164
نقش EARENDValue در کنترل پروژه

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست:

عنوان

صفحه

مقدمه

1

مفاهیم پروژه

4

محدودیت‌های مدیریت پروژه

14

برنامه ریزی کلان ، تفصیلی و عملیاتی پروژه

29

مراحل یک پروژه

37

محاسبه زمان پروژه

38

شبکه‌های پرت و سیستم تخمین زمان

45

گام‌های اجرای پروژه و انواع ساختار پروژه

49

معرفی تکنیک EARNED VALUE

55

مقایسه روشهای پیش‌بینی شده دوره طرح متفاوت با استفاده از متریک ارزش کسب شده

68

دودیدگاه در باره EARNED VALUE

87

تفاوت MSP و PrimAvera

94

پروژه طرح افزایش ظرفیت و توسعه سیمان مازندران

101

توضیحات پروژه سیمان مازندران

103

چارت پروژه

104

اجزای تشکیل دهنده پروژه و بررسی پروژه

105

توضیحات،Mazandaran Cement MSP

108

نقش Value engineering در اجرا پروژه

119

فرم ارزیابی پیمانکار

158

مشکلات شرکت صنایع آذراب

161

منابع

163

ضمیمه

164

مقدمه :

کلیه افرادی در مشاغل و مسئولیتهای مختلف حداقل در طول مدت خدمت خود با یک پروژه سرو کار پیدا می کنند . وظایف و مسئولیت کسانیکه در قسمتهای طرح و برنامه سازمانها کار می کنند عموما در رابطه مستقیم با برنامه ریزی وکنترل پروژه ها می باشد . وکسانیکه در مراکز صنعتی و تولیدی کار می کنند نیز در طول خدمت خود با پروژه های صنعتی از قبیل تولید یک محصول جدید، احداث یک واحد تولید مدرن ویا تعمیرات اساسی ماشین آلات سروکار پیدا می کنند وهم چنین افرادی که در سازمانهای غیر دولتی بکار مشغولند نیز در مواقعی خود را با لزوم برنامه ریزی ادارات جدید ، تغییر مکان مراکز کاری که در نوع خود یک پروژه محسوب می شود روبرومی بینند .

برنامه ریزی آموزش واعزام نیروها ی مسلح به جبهه ، تدارک مهمات و تجهیزات و مهمتراز همه برنامه ریزی عملیات نظامی از نمونه های بارز برنامه ریزی یک پروژه پیچیده می باشد که بیشترین وقت مسئولین مربوطه را به خود اختصاص می دهد .

اهداف پروژه :

هر پروژه ای خواه تاسیس یک ساختمان جدید باشد ویا تهیه ماشین آلات وتولید یک محصول تازه ، متضمن صرف هزینه وسرمایه گذاری قابل توجهی میگردد. بازده این سرمایه گذاری واهداف پروژه باید کاملا روشن ومنطقی باشند.کسانیکه مسئولیت تخصیص بودجه وتصویب اجرای یک پروژه را بر عهده دارند باید بطور دقیق از چگونگی صرف پول واهداف پروژه آگاه باشند ، این اهداف بطور کلی در سه گروه به شرح زیر خلاصه می شوند :

1- کیفیت ومشخصات فنی کار تمام شده که در مورد پروژه های ساختمانی مشخصات بنا ومقاومت لازم قسمتهای مختلف ساختمان ودر مورد طرحهای صنعتی ، میزان بازدهی ماشین آلات وحدود دقت قطعات ماشین شده اهداف فنی کار را مشخص می نمایند .

2- بودجه ای که در چهار چوب آن کار باید انجام گیرد .

3- مدت زمان اجرای کار .

معمولا با افزایش وطولانی تر شدن مدت یک پروژه از زمان برنامه ریزی شده آن هزینه های آنهم افزایش می یابد . این افزایش از طرفی بخاطر وجود تورم واز بین رفتن قدرت خرید بودجه اختصاصی طرح واز طرف دیگر بخاطر معطل نگهداشتن نیروی انسانی و تجهیزات بیش از مدت لازم وعدم استفاده از آنها درانجام پروژه های دیگر بوجود می آید . این رابطه روشن ومستقیم بین هزینه وزمان و توجه به اثرات زیانبار عدم اتمام بموقع پروژه، لزوم استفاده از روشهای علمی برنامه ریزی وکنترل پروژه را بیش از پیش آشکار می سازد .

مشخصات یک برنامه ریزی خوب و قابل اجرا:

اکنون که لزوم برنامه ریزی پروژه تا اندازه ای روشن شد بهتر است قبل از پرداختن به یک روش خاص برنامه ریزی، مشخصات یک برنامه موثر و قابل اجرا بررسی گردد و ملاکهای ارزیابی یک برنامه ریزی موفق بدست آید .

بطور کلی یک برنامه موثر وقابل اجرا باید دارای موارد ذیل باشد :

1- از نظر فنی امکان پذیر باشد .

2- بر برآوردها ی قابل اطمینان استوار باشد .

3- متناسب با منابع موجود و قابل دسترس باشد .

4- در صورت استفاده مشترک از منابع یک پروژه دیگر با برنامه آن پروژه هماهنگ باشد .

5- در مقابل لزوم ایجاد تغییراتی در مشخصات و ترتیب اجزای کارهای پروژه انعطاف پذیر باشد .

6- فعالیتهای بحرانی را بخوبی مشخص ومتمایز سازد .

علاوه بر رعایت نکات فوق ، برای اجرای موفقیت آمیز یک پروژه ، ایجاد یک سازمان اجرایی منسجم و تعیین یک مدیر کاردان و با اختیارات کافی که برای وی خطوط ارتباطاتی موثری در نظر گرفته شده باشد ضروری می باشد .

7- فعالیتهای بحرانی را بخوبی مشخص و متمایز سازد . علاوه بر رعایت نکات فوق ، برای اجراء موفقیت آمیز یک پروژه ، ایجاد یک سازمان اجرائی منسجم و تعیین یک مدیر کاردان و با اختیارات کافی که برای وی خطوط ارتباطاتی موثری در نظر گرفته شده باشد ضروری می باشد .

پروژه طرح افزایش ظرفیت و خط توسعه سیمان مازندران :

با ظرفیت 4000 و 300 تن کلینکر هر روز برای انجام و اتمام تحویل شرکت آذرآب شده است . طرح افزایش ظرفیت کارخانه سیمان با ظرفیت اسمی تولید 2000 تن کلینکر سیمان پرتلند در روز را به ظرفیت 9000 تن در روز افزایش دهد و همچنین یک کارخانه با ظرفیت اسمی تولید 3300 تن کلینکر سیمان پرتلند در روز را احداث نماید . این پروژه شامل :

1- تجهیزات انتقال مواد

2- سنگ شکنی

3- آسیاب موادوآسیاب های سیمان از افزایش ظرفیت و طرح توسعه از مرحله تهیه و تدارک مواد برای ساخت تحویل شرکت آذرآب شده است.

شرایط پرداخت این پروژه به صورت ریز می باشد :

قیمت تجهیزات به شرح ذیل از طرف خریدار به فروشنده پرداخت خواهد شد .

الف) 25% قیمت ریالی تجهیزات بمبلغ 8,741,096،875 ریال (هشت میلیارد و هفتصد و چهل و یک میلیون و نود و شش هزار و هشتصد و هفتاد و پنج ریال) به عنوان قسط اول در مقابل ضمانتنامه بانکی به همان مبلغ که این تخمین نامه بانکی پس از تحویل کلیه تجهیزات به فروشنده مسترد خواهد شد .

ب) 65% قیمت تجهیزات بمبلغ 22,726,851,880 ریال(بیست و دو میلیارد و هفتصد و بیست و شش میلیون و هشتصد و پنجاه و یک هزار و هشتصد و هشتاد ریال ) متناسب با تحویل تجهیزات و براساس قیمت های تفکیکی پیوست قرار دارد. با ارئه یک نسخه اصل و دو نسخه کپی از این بسته بندی که به تایید بازرسی خریدار رسیده باشد و همچنین فرم رسید انبار خریدار منظم باشد .

ج ) 10% مبلغ قرار داد برابر مبلغ 3,496,438,750 ریال (سه میلیاردو چهار صد و نود و شش میلیون و چهارصد و سی هشت هزار و هفتصد و پنجاه ریال) به عنوان حسن انجام کار که پس از پایان نصب و تحویل موقت به فروشنده پرداخت خواهد شد.

تبصره 1 : چنانچه به هر دلیل فروشند ضمانت قسط اول را ظرف مدت 15روز پس از امضاء قرار داد ارائه نماید قرار داد نافذ تلقی شده و فروشنده در مقابل کلیه تعهدات مندرج در قرار داد مسئول می باشد .

تبصره 2: فروشنده می تواند در قبال ارائه ضمانت نامه بانکی به مبلغ 10% مبلغ قرار داد مبلغ حسن انجام کار را به ازای تحویل کلی تجهیزات از کارفرما مطالبه نماید . بدیهی است ضمانت نامه فوق تا تحویل قطعی در نزد کارفرما بعنوان حسن انجام کار محفوظ می ماند .


دانلود مقایسه انگیزه مشارکت زنان و مردان مشهد به ورزش همگانی

ورزش به عنوان یک رفتار مرتبط با سلامتی و نشاط مورد توجه و امعان نظر می باشد، به گونه ای که بسیاری از مؤسسات زیبایی و سلامتی در نقاط مختلف دنیا، با استفاده از علوم روان شناختی و جامعه شناختی پیرامون علل و عوامل گرایش و مشارکت در فعالیت های بدنی و نیز شناسایی عوامل مؤثر بر آن تحقیقات دامنه داری را آغاز نموده اند
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 430 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 173
مقایسه   انگیزه مشارکت زنان و مردان مشهد به ورزش همگانی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول – طرح تحقیق

مقدمه.......................................... 2

بیان مسأله..................................... 3

ضرورت و اهمیت پژوهش............................ 5

اهداف پژوهش.................................... 7

هدف کلی پژوهش.................................. 7

اهداف ویژه پژوهش............................... 7

فرضیه های پژوهش................................ 8

فرضیه اصلی پژوهش............................... 8

فرضیه های فرعی پژوهش........................... 8

پیش فرض های پژوهش.............................. 9

محدودیت های پژوهش.............................. 9

تعاریف نظری................................... 11

تعاریف عملیاتی................................ 13

فصل دوم – ادبیات و پیشینة تحقیق

مقدمه......................................... 17

بخش اول : مبانی نظری پژوهش.................... 18

- مفهوم تربیت بدنی ......................... 18

- تعریف ورزش................................ 19

- ورزش ..................................... 19

- تعاریف ورزش همگانی........................ 23

- مفهوم جهانی ورزش.......................... 26

- مفهوم ورزش................................ 27

- کیفیت زندگی............................... 29

- حق به دنبال خوشحالی بودن.................. 30

- انگیزه و گرایش مردم کشورهای مختلف جهان به ورزش همگانی 31

- فوائد شرکت در فعالیتهای ورزش همگانی....... 36

عنوان صفحه

- تأثیر ورزش همگانی در تغییر رفتار.......... 38

- طبقه بندی ورزش های همگانی................. 39

- گرایش به ورزش همگانی به عنوان فعالیتی برای اوقات فراغت 42

- تعادل در ورزش............................. 43

- مفهوم فراغت............................... 44

- توسعه تاریخی ورزش همگانی در کشورهای جهان.. 49

- فدراسیون ورزش های همگانی ایران و اهداف آن. 54

- نگرش و چارچوب مفهومی آن................... 57

- تعریف نگرش................................ 58

- گرایش به ورزش و فعالیت بدنی............... 59

- انگیزش و گرایش به مشارکت ورزشی............ 61

- بخش دوم : بررسی پیشینه پژوهش.............. 65

  • الف) بررسی پژوهش های انجام شده در داخل کشور 65
  • ب) بررسی پژوهش های انجام شده در خارج کشور 78

فصل سوم : روش شناسی پژوهش

مقدمه......................................... 90

روش پژوهش..................................... 91

جامعه آماری................................... 92

نمونه آماری و روش نمونه گیری.................. 93

ابزار پژوهش................................... 96

متغیرهای پژوهش................................ 97

اعتبار و روایی ابزار پژوهش.................... 98

شیوه جمع آوری داده ها......................... 99

روش های آماری................................. 99

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های آماری

بخش اول : توصیف آماری متغیرهای تحقیق.......... 102

الف) مشخصات فردی افراد تحت بررسی.............. 102

عنوان صفحه

ب) بررسی پاسخ به سؤالات انگیزه مردم به ورزش همگانی 114

ج) توزیع فراوانی سؤالات دو وجهی................ 132

د) مقایسه عوامل مؤثر در گرایش مردم به ورزش همگانی 134

بخش دوم : استنباط فرضیه های تحقیق ............ 136

سایر یافته های پژوهش.......................... 151

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

مقدمه......................................... 161

خلاصه ی پژوهش.................................. 161

یافته های اصلی پژوهش.......................... 161

سایر یافته های پژوهش.......................... 163

بحث و تحلیل و نتیجه گیری...................... 166

روش های گسترش ورزش همگانی..................... 171

پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش........... 173

پیشنهادات برای محققین دیگر.................... 173

منابع و پیوست

فهرست جداول

ک

عنوان صفحه

جدول 1-2 : مشخصات کمیته های تحت پوشش و افراد شرکت کننده 55

جدول 2-2: رشد مشارکت مردم آلمان............... 86

جدول1-3: حجم نمونه به صورت متناسب در زنان و مردان 95

جدول 2-3: سؤالات مربوط به هریک از مؤلفه های انگیزه پرداختن به ورزش همگانی........................................ 97

جدول 1-4: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب جنسیت 102

جدول 2-4: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب سن 104

جدول3- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی به تفکیک رشته 106

جدول4- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تأهل 108

جدول5- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تحصیلات 110

جدول6- 4 : توزیع فراونی برحسب تعداد جلسات تمرین در هفته 111

جدول7- 4 : توزیع فراونی برحسب میزان ساعت تمرین در روز 112

جدول8- 4 : توزیع فراونی عامل آرامش و فراغت.... 114

جدول 9-4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل آرامش و فراغت 115

جدول 10-4 : توزیع فراوانی عامل اجتماعی....... 117

جدول 11-4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل اجتماعی 118

جدول 12- 4 : توزیع فراوانی عامل درمانی........ 120

جدول 13- 4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل پیشگیرنده و درمانی...................................................................................................... 121

جدول 14- 4 : توزیع فراوانی عامل آمادگی جسمانی... 123

جدول 15- 4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل آمادگی جسمانی 124

جدول 16- 4 : توزیع فراوانی عامل بهبود و یادگیری مهارت ها 126

جدول 17- 4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل بهبود و یادگیری مهارت ها ........................................... 127

جدول 18- 4 : توزیع فراوانی عامل اختصاصی....... 129

جدول 19- 4 : آماره های توصیفی گزاره های عامل اختصاصی 130

جدول 20- 4 : توزیع فراوانی سؤالات دو وجهی مطرح شده 132

جدول 21- 4 : میانگین نمرات مربوط به عوامل.... 134

جدول 22- 4 : میانگین نمرات مربوط به عوامل به تفکیک جنس 135

جدول 23- 4 : آزمون مربوط به فرضیه اصلی........ 137

جدول 24- 4 : آزمون مربوط به فرضیه فرعی اول.... 139

جدول 25- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی دوم.. 141

جدول 26- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی سوم.. 143

جدول 27- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی چهارم 146

جدول 28- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی پنجم. 148

جدول 29- 4 : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی ششم.. 150

جدول 30- 4 : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب تأهل.......................................... 151

جدول 31- 4 : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب سطح تحصیلات.................................... 154

جدول 32- 4 : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب سن............................................ 156

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار 1-4: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب جنسیت 103

نمودار 2-4: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب سن 105

نمودار3- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب سن 107

نمودار4- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تأهل 109

نمودار5- 4 : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تحصیلات 110

نمودار6- 4 : توزیع فراونی برحسب تعداد جلسات تمرین در هفته 111

نمودار7- 4 : توزیع فراونی برحسب میزان ساعت تمرین در روز 113

نمودار8- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل آرامش و فراغت.............................................. 116

نمودار 9-4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل اجتماعی 119

نمودار 10- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل پیشگیرنده و درمانی........................................ 122

نمودار 11- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل آمادگی جسمانی.............................................. 125

نمودار 12- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل بهبود و یادگیری مهارت ها ..................................... 128

نمودار13- 4 : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل اختصاصی 131

نمودار 14- 4 : توزیع فراوانی پاسخ «بلی» به سؤالات دو وجهی مطرح شده.............................................. 133

نمودار 15-4 : میانگین انگیزه مردم از پرداختن به ورزش همگانی 137

نمودار 16-4 :میانگین عامل آرامش و فراغت در انگیزه مردم از پرداختن به ورزش همگانی................................... 139

نمودار 17-4: میانگین عامل اجتماعی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی .................................. 141

نمودار 18-4: میانگین عامل پیشگیرنده و درمانی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی ....................... 143

نمودار 19-4: میانگین عامل آمادگی جسمانی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی ....................... 145

نمودار 20-4: میانگین عامل بهبود و یادگیری مهارت ها به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ..................... ورزش همگانی 147

نمودار 21-4 : میانگین عامل اختصاصی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی .................................. 150

نمودار 22-4: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب تأهل.............................................. 153

نمودار 23-4: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب تحصیلات........................................ 155

نمودار 24-4: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب سن.............................................. 158

فهرست شکل ها

عنوان صفحه

شکل 1-2 : مدل سلسله مراتبی ورزش (مول )........ 35

شکل 2-2 : طبقه بندی ورزش همگانی .............. 41

فصل اول

طرح تحقیق

مقدمه

ورزش و تربیت بدنی و اصولاً فعالیت های جسمانی در دنیای امروز نه تنها به دلیل داشتن اثرات تربیتی و بهداشتی بلکه به دلیل نیاز انسان به حرکت و فعالیت دارای موقعیت های ممتازی می باشد.

ورزش به عنوان یک رفتار مرتبط با سلامتی و نشاط مورد توجه و امعان نظر می باشد، به گونه ای که بسیاری از مؤسسات زیبایی و سلامتی در نقاط مختلف دنیا، با استفاده از علوم روان شناختی و جامعه شناختی پیرامون علل و عوامل گرایش و مشارکت در فعالیت های بدنی و نیز شناسایی عوامل مؤثر بر آن تحقیقات دامنه داری را آغاز نموده اند.

تحقیقات انجام شده در مورد اثر فعالیت های ورزشی بر سلامتی جسمی و روانی، طول عمر، شادابی، گسترش روابط اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت باعث شده تا مشارکت مردم در ورزش ها و به ویژه شرکت آنها در انواع ورزش های همگانی در جهان افزایش یابد و به همین دلیل است که امروز اغلب کشورهای پیشرفته جهان در برنامه ریزی و سازماندهی ورزش همگانی کشور خود با دیگر کشورها رقابت می کنند و مرتباً در حال ارایه برنامه های خلاق برای رشد این ورزش هستند. بدیهی است هر کشوری از این موج فزاینده عقب بیافتد، به هیچ وجه نمی تواند خلاء ایجاد شده را پر نماید و نهایتاً تفاوت ها در بهره وری از تأثیرات ورزش و فعالیت های حرکتی روشن و واضح خواهند بود.

در پژوهشی که در دانمارک انجام شده معلوم گردید انگیزه مردم از شرکت در فعالیت های ورزشی، رسیدن به درجات بالا و دستیابی به شعار المپیک (سریع تر، بالاتر و قوی تر) نیست بلکه تندرستی، نشاط و روابط اجتماعی دلایل مهم شرکت در ورزش اند (لارسن گراد[1]، 2002).

این پژوهش با اولویت سنجی چنین موضوعی و با در نظر گرفتن اهمیت مضاعف ورزش همگانی برای عموم مردم درصدد است تا در نخستین گام های اعتلای فرهنگ ورزش همگانی سهیم باشد. زیرا ارتقای فرهنگ مشارکت های ورزشی، مستلزم نگرش علمی افراد نسبت به ورزش و بهره مندی مفید و مؤثر از آن می باشد. هدف پژوهش حاضر سنجش انگیزه مردم از مشارکت در ورزش همگانی باشد، لذا شناخت این عوامل و مقایسه آن در زنان و مردان شرکت کننده شاید بتواند زمینه های لازم را برای توسعه هرچه بیشتر این ورزش که یک تقاضا و نیاز اجتماعی است فراهم آورد.

بیان مسأله

بدون شک سلامت یک جامعه به میزان گرایش مردم به فعالیت های سالم ورزشی و تحرک جسمی آن ها وابسته است و به طور یقین تربیت بدنی و ورزش یکی از سالم ترین و مفیدترین فعالیت هایی است که افراد جامعه می توانند در اوقات فراغت به آن روی آورند.

ایجاد انگیزه در اقشار مختلف مردم برای انجام فعالیت های ورزشی امکانات وسیعی را طلب می نماید و در صورتی که این علاقه در بین جامعه ایجاد شود، بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی از بین خواهد رفت، اعتیاد و فساد اجتماعی کم خواهد شد. همچنین نسل های آینده از نظر قوای ذهنی و استعدادهای بدنی در سطح بالاتری قرار خواهند گرفت و توانایی مبارزه با مشکلات اجتماعی و تحمل در مقابل سختی ها در نزد افراد افزایش خواهد یافت (کوزه چیان ، 1380) .

ورزش و فعالیت های بدنی وسیله ارزشمندی است که امروزه پرکننده بخش اعظم اوقات فراغت میلیون ها نفر از مردم جهان است. اوقات فراغت فرصت بسیار مناسب و مطلوبی جهت پرداختن به ورزش است. تقاضا برای خدمات فراغتی و تفریحی در طی پانزده سال گذشته طوری توسعه یافته که بخش های خصوصی و همگانی آن شش میلیون شغل را به خود اختصاص داده است (وید[2] ، 1995).

قرن بیستم به زعم رئیس انجمن بین المللی ورزش همگانی سلامت و آمادگی جسمانی، قرن ورزش المپیکی بود و قرن بیست و یکم قرن ورزش همگانی و تفریحی است. در روسیه مردم علاقه خود را از ورزش های شدید و تماشای فعالیت های ورزشی به تفریحات آخر هفته و فعالیت در فضاهای ورزشی – تفریحی معطوف کرده اند (دیوس[3]، 2000) .

مطالعات تفضیلی توسعه ورزش همگانی و تفریحی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که تاکنون آمار دقیقی از تعداد افرادی که در ایران به ورزش همگانی می پردازند در دسترس نمی باشد (سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، 1382).

در حالی که در دانمارک تأکید دولت از فعالیت های رقابتی به سمت ورزش های آزاد تغییر کرده است. برنامه ریزان و سیاست گذاران ورزش کشور نمی دانند که مردم چه فعالیت هایی را در اولویت می دانند؟ آیا علاقه و نیاز مردم به ورزش همگانی است یا رقابتی؟ با شناخت ماهیت ورزش و نیازهای اجتماعی برنامه ریزی برای آن کاملاً روشن می شود.

برای برنامه ریزی اصولی ورزش همگانی در میان اقشار مختلف جامعه، بررسی علل گرایش افراد به این ورزش، به عنوان یکی از راهکارهای ممکن در این مقطع زمانی به حساب می آید. لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که انگیزه مردان و زنان از پرداختن به ورزش همگانی در شهر مشهد چه می باشند و آیا بین انگیزه آنها در پرداختن به ورزش همگانی تفاوتی وجود دارد یا خیر؟

به نظر می رسد پاسخ به این سوالات بتواند متخصصان این رشته را برای ترسیم سیاست و راهبردهای مربوطه کمک نماید.

ضرورت و اهمیت پژوهش

سلامتی موهبت و ودیعه ای الهی است و هر صاحب خردی با توجه به بیان مشهور «عقل سالم، در بدن سالم است» به تأثیرات متقابل روح و جسم بر یکدیگر اذعان می کند. این موضوع از سوی بسیاری از اندیشمندان چون شیلر[4]، پستالوژی[5]، فروبل[6]، روسو[7] و … تأکید شده است. تالیران[8] معتقد است «جسم انسان حقی برای تربیت دارد که با انجام ورزش این حق ادا می شود» (جاوید، 1351).

جوامع با دیدگاه های متفاوت به ورزش نگاه کرده اند مثلاً توجه برخی از تمدن ها به این پدیده، انگیزه نظامی بود، برخی دیگر تنها به منظور پر کردن اوقات فراغت و به مثابه یک تفریح به آن نگاه کرده اند و در پاره ای از تمدن ها به عنوان شیوه ای تربیتی به کار گرفته شده است.

افراد جوامع نیز با انگیزه های متفاوت به ورزش پرداخته اند. بعضی از افراد انگیزه شرکت در ورزش به ویژه ورزش همگانی را کسب نشاط و احساس لذت، بعضی به منظور حفظ سلامتی و ایجاد مصونیت از ابتلا به بیماریها، برخی خصیصه فرح بخش بودن آن و گروهی نیز تعاملات اجتماعی و ارضای نیاز تعلق به گروه را علت گرایش فرد به ورزش می دانند.

ورزش در نزد بسیاری از افراد جامعه در ذات خود فعالیتی ارزشمند، مثبت و مفید ارزیابی می شود و بدین لحاظ، انتظار می رود که اعضای جامعه ضمن تأیید ورزش در بعد نظری، به بعد عملی نیز با مشارکت ورزشی و انجام فعالیت های فیزیکی بر این نظریه صحت گذارده و فاصله میان نظر و عمل را به حداقل برسانند. مشاهدات تجربی حاکی از آن است که در جامعه ما مشارکت های ورزشی مردم در مقایسه با سال های قبل رشد محسوسی داشته است. اما این رشد در مقایسه با مشارکت های ورزشی مردم سایر کشورها قابل ملاحظه نیست و رسیدن به سطح مطلوب، تلاش های بیشتری را می طلبد (قره، 1382).

اگر هدف از مشارکت در ورزش همگانی کسب تندرستی در همه ابعاد آن بدانیم، انگیزش را عامل مهمی برای دسترسی به این هدف باید نام برد. برای مثال، انشل[9] (1993) انگیزش را عاملی برای انتخاب و جهت دادن به رفتار و پایداری تا رسیدن به هدف تعریف می کند. بنابراین با توجه به نقش انگیزش در تحقق هدف، محقق هدف پژوهش حاضر را شناخت انگیزه های زنان و مردان برای شرکت در ورزش همگانی می داند و برای دستیابی به این هدف فرضیه های پژوهش را مورد آزمون قرار می دهد.

اهداف پژوهش

الف) هدف کلی از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزه مشارکت زنان و مردان مشهد به ورزش همگانی و ارائه راهکار می باشد.

ب) اهداف ویژه

1- توصیف آماری منتخبی از مشخصات فردی شرکت کنندگان در ورزش همگانی

2- توصیف آماری داده های مربوط به منتخبی از متغیرهای تحقیق

3- تعیین سهم هریک از عوامل مؤثر بر گرایش به ورزش همگانی

4- مقایسه عامل آرامش و فراغت به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروه های تحت بررسی، به تفکیک جنسیت

5- مقایسه عامل اجتماعی به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروههای تحت بررسی، به تفکیک جنسیت

6-مقایسه عامل پیشگیرنده و درمان به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروهای تحت بررسی،به تفکیک جنسیت

7- مقایسه عامل آمادگی جسمانی و تندرستی به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروه های تحت بررسی، به تفکیک جنسیت

8- مقایسه عامل بهبود و یادگیری مهارت ها به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروه های تحت بررسی، به تفکیک جنسیت

9- مقایسه عامل اختصاصی به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروه های تحت بررسی، به تفکیک جنسیت

10- بررسی رابطه عوامل تأثیرگذار در پرداختن به ورزش همگانی با منتخبی از مشخصات فردی شرکت کنندگان

فرضیه های پژوهش

الف ) فرضیه اصلی پژوهش

بین انگیزه مشارکت زنان و مردان به ورزش همگانی تفاوت معنی داری وجود دارد.

ب) فرضیه های فرعی پژوهش

1- بین عامل آرامش و فراغت به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .

2- بین عامل اجتماعی به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .

3- بین عامل پیش گیرنده و درمان بیماری ها به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .

4- بین عامل آمادگی جسمانی و تندرستی به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .

5- بین عامل بهبود و یادگیری مهارت ها به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .

6- بین عامل اختصاصی به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .

پیش فرض های پژوهش

1- پرسشنامه ی مورد استفاده در این پژوهش اهداف پژوهش را به دقت می سنجد.

2- آزمودنی ها با صداقت، صحت و دقت سئوال ها را اعتبارگذاری و پاسخ می دهند.

3- آزمودنی ها ازسئوال های پرسشنامه برداشت یکنواخت دارند.

محدودیت های پژوهش

الف) محدودیت هایی که توسط محقق اعمال می شود:

1- محدودیت مکانی: این تحقیق در استان خراسان و شهر مقدس مشهد انجام گرفته است.

2- محدودیت زمانی: زمان اجرای تحقیق و توزیع پرسشنامه در سال تحصیلی87-86 می باشد.

3- آزمودنی ها: کلیه افراد شرکت کننده در ورزش همگانی که تحت نظارت هیئت ورزش همگانی اداره کل تربیت بدنی و مرکز ورزش و تفریحات سالم شهرداری مشهد در مکان های مشخص به فعالیت های مختلف ورزش همگانی می پردازند، در دامنه تحقیق قرار دارند.

ب) محدودیت هایی که از اختیار محقق خارج می باشد:

1- گستردگی موضوع تحقیق و موقعیت جغرافیایی.

2- عدم همکاری های لازم مدیران و مسئولان ذینفع.

3- بی علاقگی و اظهار نظرهای منفی بعضی از شرکت کنندگان در مورد پژوهش.

4- عدم آگاهی و کنترل بر میزان فعالیت های بدنی و تجربیات حرکتی آزمودنی ها.

5- سوگیری احتمالی پاسخ دهندگان که ممکن است بر دقت پاسخ دادن به پرسشنامه اثر گذار باشد.

تعریف واژه ها و اصطلاحات :

الف) تعاریف نظری

1- ورزش همگانی:

پرداختن عامه مردم به ورزش، حتی در زمان کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است (حیدری، 1386).

2- ورزش:

فعالیتی نهادینه شده است که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی و با استفاده از مهارت های جسمانی پیچیده بوسیله شرکت کنندگانی است که توسط عوامل بیرونی و درونی تحریک می شوند (آزاد، 1374).

3- انگیزش:

عبارتست از مجموعه ای از نیروها که باعث می شود فرد به روش های خاصی رفتار کند (مقیمی 1377).

4- مشارکت ورزشی:

تمایل و آمادگی افراد برای شرکت در رقابت ها و فعالیت های ورزش گروهی و انفرادی است (گرنیسیکی[10] ،1993 ).

5- گرایش :

گرایش ارزیابی احساسی واکنشی می باشد. این مفهوم که توسط لوئیس تورستن[11] و برخی دیگر از متخصصان رفتاری ارایه شده مبین آن است که گرایش، نوعی احساس مطلوب یا نامطلوب نسبت به امور یا پدیده های مختلف است. مکاتب دیگر نظری مانند نظریات خوردن آلبورت گرایش را به عنوان تمایل واکنش به موضوع با پدیده ای خاص تلقی می کند (فرجاد، 1373).

6- عامل آرامش و فراغت (روانی) :

در این حیطه قابلیت ها و ویژگی های روانشناختی افراد مانند احساس لذت و نشاط، آرامش، پر کردن اوقات فراغت، دوری از تنش ها و فراموشی مشکلات... مورد بحث قرار می گیرند (آزاد، 1374).

7- عامل اجتماعی :

ورزش یک پدیده اجتماعی است و به طور کلی ارزش ها، ساختار و نیروهای محرک جامعه را نشان داده و ویژگی های جامعه را منعکس می سازد. در کنار ورزش فرایندهایی چون اجتماعی شدن، رقابت و مسابقه، همکاری و دوست یابی، ایثار و گذشت، تحرک و تحول اجتماعی اتفاق افتاده و از اهداف آن محسوب می شود (آزاد، 1374).

8-عامل پیش گیرنده و درمان :

این حیطه به ورزش و فعالیت های بدنی به عنوان عاملی برای پیشگیری و درمان (با توصیه پزشک) بعضی از بیماری ها اشاره می کند.

9- عامل جسمانی :

این حیطه به ساخت توان بدنی از طریق برنامه های تمرینی ای که موجب توسعه و تکامل سیستم های ارگانیکی مختلف بدن می شوند مربوط است (آزاد، 1374).

10- عامل بهبود و یادگیری مهارت ها :

این حیطه به انجام فعالیت های ورزشی سازمان یافته در جهت افزایش سلامتی و مهارت اطلاق می شود. با انجام فعالیت های ورزشی فرد مهارت های جدید یاد می گیرد و مهارت های ورزشی خود را بهبود می بخشد.

11- عامل اختصاصی :

این حیطه به ویژگی ها و جذابیت های اختصاصی ورزش همگانی مربوط می شود.

ب) تعاریف عملیاتی

1- عامل آرامش و فراغت (روانی):

منظور از عامل روانی گرایش به ورزش همگانی مجموعه شاخص های مطرحی چون احساس لذت و نشاط، داشتن اوقات خوب، کسب آرامش بیشتر، دوری از نگرانی های روزمره می باشد که در این پژوهش به وسیله سئوالات شماره 1 تا 5 پرسشنامه سنجیده می شود.

2- عامل اجتماعی :

منظور از عامل اجتماعی گرایش به ورزش همگانی، مجموعه شاخص های مطرحی چون توسعه خلق و خوی و رفتار اجتماعی، یافتن دوستان جدید، همکاری و تعاون، اجتماعی شدن، فرد در ورزش همگانی می باشند که در این پژوهش به وسیله سئوالات شماره 6 تا 12 پرسشنامه سنجیده می شود.

3- عامل پیش گیرنده و درمان:

منظور از عامل پیش گیرنده و درمان استفاده از ورزش به عنوان عاملی برای پیشگیری از ابتلاء به بعضی از بیماری ها و درمان بعضی از آن ها (با توصیه پزشک) که در این پژوهش به وسیله سوالات 13 تا 16 پرسشنامه سنجیده می شود.

4- عامل جسمانی :

منظور از عامل جسمانی گرایش به ورزش همگانی مجموعه شاخص های مطرحی چون زیبایی ظاهر و تیپ بدنی، حفظ تندرستی، کنترل وکاهش وزن، افزایش قدرت و حجم عضلانی و اصلاح ساختار بدنی می باشد که در این پژوهش به وسیله سئوالات شماره 21 تا 24 پرسشنامه سنجیده می شود.

5- عامل بهبود و یادگیری مهارت ها :

منظور از عامل بهبود و یادگیری مهارت ها بهبود مهارت های ورزشی و یادگیری مهارت های جدید که در این پژوهش به وسیله سوالات 17 تا 20 پرسشنامه سنجیده می شود.

6- عامل اختصاصی :

منظور از عامل اختصاصی گرایش به ورزش همگانی، مجموعه شاخص های مطرحی چون در دسترس بودن مکان، عدم نیاز به وسایل خاص و گرانقیمت، در این رشته می باشد که بوسیله سئوالات شماره 25 تا 30 پرسشنامه سنجیده می شود.


دانلود کانی شناسی تیتانیم

در حال حاضر بیش از 70 کانی تیتانیم شناخته شده است مهمترین کانیهای اقتصادی تیتانیم ایلمنیت، روتیل و آناتاز هستند کانیهای اسفن، بروکیت، پرووسکیت دیگر کانیهای مهم تیتانیم هستند
دسته بندی زمین شناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 851 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 125
کانی شناسی تیتانیم

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

فصل اول-کانی شناسی تیتانیم

1-1-ایلمنیت 1

1-2-لوکوکسن ، ایلمنیت دگرسان شده 6

1-3-روتیل 7

1-4-آناتاز 11

1-5- بروکسیت 13

1-6- اسفن 14

1-7- برو وسکیت 13

فصل دوم-زمین شناسی کانسار های تیتانیم دار

2-1-کلیات 17

2-2-ذخایر ماگمایی 19

2-3-کانسار های پلاسری تیتانیم 20

2-4- کانسار های ناشی از هوا زدگی 24

2-5-کانسار های رسوبی ـ آتشفشانی 24

2-6- کانسارهای با منشاء دگرگونی 28

فصل سوم- ذخایر احتمالی ایران

3-1-کلیات 29

3-2-کانی سازی در ناحیه ساغند ـ زریگان 29

3-3- کانی سازی تیتانومنیتیت در جنوب سیخورلن 30

3-4-نهشته های ناحیه گیلان 31

3-5-نهشته های ناحیه مازندران 33

3-6-کانسار ایلمنیت کهنوج 34

فصل چهارم-تیتانیوم و ترکیبات آن

4-1-تیتانیم 35

4-2-آلیاژ های تیتانیوم 36

4-3-کاربرد فلز تیتانیم و آلیاژ های تیتانیوم 37

4-4- ترکیبات تیتانیوم و کاربرد آنها 38

4-4-1- ترکیبات هیدروژن دار تیتانیوم 38

4-4-2- ترکیبات بر دار تیتانیوم 39

4-4-3- ترکیبات کربن دار تیتانیوم 39

4-4-4-ترکیبات نیتروژن دار تیتانیوم 39

4-4-5- تیتاناتها 40

4-4-6- ترکیبات هالوژنه تیتانیوم دار 41

4-4-7- ترکیبات دیگر تیتانیوم 42

4-5- تهیه فلز تیتانیوم 42

4-5-1- فرایند یدید 43

4-5-2- فرایند تولید تیاتنیوم الکترولیتی 43

4-5-3- روش کرول 44

4-5-4- فرایند هانتر 44

4-6- بازار جهانی فلز تیتانیوم 45

فصل پنجم- دی اکسید تیتانیوم

5-1-کلیات 50

5-2-دی اکسید تیتانیوم به عنوان رنگدانه 50

5-3-دیگر کاربردهای دی اکسید تیتانیوم 55

5-4-تولید دی اکسید تیتانیوم 58

5-5-فرایند های مختلف تهیه دی اکسید تیانیوم 59

5-5-1- فرایند سولفات 62

5-5-2- فرایند کلرید 65

5-5-3- فرایند فلوئورید 68

5-6- واردات کشور 72

فصل ششم ـ پر عیار سازی ایلمنیت

6-1-کلیات 74

6-2- ذوب در کوره های الکتریکی 74

6-2-1- بازار سرباره غنی از دی اکسید تیتانیوم

6-3- اسید شویی ایمنیت 76

6-3-1- اسید شویی با اسید سولفوریک 76

6-3-2- اسید شویی با اسید هیدرو کلریک 78

6-4- احیاء مستقیم کانسنگ و جدا سازی آهن 78

فصل هفتم ـ روشهای متداول کانه آرایی

7-1- کانسار های اولیه 84

7-2-کانسارهای ثانویه 89

7-2-1- واحد های مرحله اول آرایش 91

7-2-2- مراحل ثانویه 101

7-2-3- واحدهای آرایش بعضی از کانسارهای ماسه ای در دنیا 105

7-3-سابقه بررسی های کانه آرایی کانسنگ کهنوج 112

منابع و ماخذ 116

در حال حاضر بیش از 70 کانی تیتانیم شناخته شده است. مهمترین کانیهای اقتصادی تیتانیم ایلمنیت، روتیل و آناتاز هستند. کانیهای اسفن، بروکیت، پرووسکیت دیگر کانیهای مهم تیتانیم هستند.

1-1- ایلمنیت

ایلمنیت اولین بار در کوههای ایلمن واقع در جنوب کوههای اورال اتحاد جماهیر شوروی یافت شده است. ایلمنیت فراوانترین کانی تیتانیم با ترکیب اکسیدهای مرکب (اسپینلها) و با فرمول شیمیایی FeTiO3 یا FeO+TiO2 ، به طور تئوری دارای 6/31 درصد تیتانیم، 8/36 درصد آهن و 6/31 درصد اکسیژن است و بر حسب دگرسانی کانی، این مقادیر تفاوت خواهند کرد. معمولاً ناخالصیهای آلومینیم، منیزیم،‌ نیوبیم، وانادیم، کرم، منگنز، آهن سه ظرفیتی در آن وجود دارد. به همین دلیل کانی بدون ناخالصی را کریکتونیت می نامند. در صورتی که منیزیم به طور کامل جایگزین یون آهن شود کانی گایکیلیت با ترکیب شیمیایی MgTiO3 و در صورت جایگزینی توسط منگنز، کانی پیروفانیت با ترکیب شیمیایی MnTiO3 به وجود می آید.

یک سری محلول جامد پیوسته بین ایلمنیت و هماتیت در دمای 1050 درجه سانتیگراد وجود دارد.. با کاهش دما، حلالیت Fe2O3 در FeTiO3 کاهش یافته و در نتیجه موجب تشکیل ایلمنیت حاوی هماتیت و هماتیت حاوی ایلمنیت می شود. به این ترتیب هماتیت به شکل عدسیهای ضخیم و نازک، به صورت ادخال در بسیاری از ایلمنیتها وجود دارد. عده ای بر این عقیده هستند که وجود ترکیب Fe2O3 به دلیل حضور کانی آریزونیت با فرمول شیمیایی TiO2 , Fe2O3 است.

احتمال حضور دانه های کوچک کروندوم در ایلمنیتی با منشاء ماگمای غنی از اکسید آلومینیم وجود دارد. به نظر می رسد که این دانه ها را نیز باید به عنوان محصولات ناآمیختگی در نظر گرفت.

منیتیت همراه معمولی ایلمنیت در سنگهای آذرین و دگرگونی است. در این سنگها ایلمنیت اغلب به صورت همرشدی با منیتیت دیده می شود. در این حالت ایلمنیت به صورت عدسی در درون منیتیت و منیتیت نیز به شکل ادخالهای کشیده تیغه ای و سوزنی در ایلمنیت، وجود دارند. در این مواقع عناصر کرم، نیکل، وانادیم تمایل به تمرکز در منیتیت دارند و عنصر منگنز در ایلمنیت متمرکز می شود.

ترکیب شیمیایی بعضی از کنسانتره های ایلمنیت در جدول 1-1 دیده می شود.

جدول 1-1: ترکیب شیمیایی کنسانتره ایلمنیت بعضی کانسارهای دنیا

ایلمنیت در سیستم تری گونال رده رومبوئدرال متبلور می شود. شکل 1-1 شکل بلوری از ایلمنیت را نشان میدهد. فرم بلوری ایلمنیت بسیار متنوع بوده و به صورت تخته ای پهن رومبوئدریک و گاهی نیز لوحه ای باریک است. شکل صفحه ای و ورقه ای ایلمنیت نیز زیاد به چشم می خورد.

در نمونه های دستی رنگ ایلمنیت سیاه چدنی تا فولادی خاکستری است. اثر خاکه آن دارای رنگ سیاه، قهوه ای تا قهوه ای قرمز است. ایلمنیت دارای جلای نیمه فلزی، و غیر شفاف و سختی آن در مقیاس موس 6-5 است. وزن مخصوص آن با توجه به ناخالصیها از 7/4 تا 79/4 متغیر است. ایلمنیت با دم شالومه ذوب نشده و در اسید معمولی نیز حل نمی شود. ایلمنیت از نظر خاصیت مغناطیسی جزء مواد پارا مغناطیسی بوده و از لحاظ الکتریکی نیز نیمه هادی است.

شکل 1-1: نمایی از تک بلور ایلمنیت

از لحاظ زایش رامبدور معتقد است که برخلاف گزارشهای منتشره، ایلمنیت فقط گاهی اوقات از کانیهای مراحل اولیه ماگمایی است ولی اغلب یک کانی کاملاً تأخیری است. ایلمنیت در ماگماهای تیتانومنیتیتی معمولاً جوانتر از منیتیت است و به این ترتیب درزه ها را پر می کند و شکل خاصی ندارد. ایلمنیت در برخی موارد به علت خوردگی دندانه دندانه به نظر می آید. ابعاد دانه های ایلمنیت بسیار متفاوت است و در پگماتیتها تا ابعاد 10 سانتیمتر نیز دیده شده است. معمولاً در طبیعت، نیمه خود شکل تا غیر خود شکل دیده می شود و این دلیلی برای اثبات تأخیری بودن آن است. ساخت مشخصی در ایلمنیت مشاهده نشده است.

از لحاظ شکل ظاهری ایلمنیت شبیه هماتیت است ولی می توان آنها را از فرم بلوری و خاصیت مغناطیسی بیشتر ایلمنیت از یکدیگر تشخیص داد.

ایلمنیت از کانیهای تیره محسوب می شود که مطالعه آن از طریق میکروسکوپ نور انعکاسی میسر است. صیقل پذیری ایلمنیت بسیار خوب، قدرت انعکاسی آن 17 تا 5/18 درصد و رنگ آن سفید خاکستری کمی مایل به گلی با پلئوکروئیسم خفیف است. در نور پلاریزه، ایلمنیت آنیزوتروپ و رنگهای پلاریزاسیون آن خاکستری گلی تا خاکستری سبز است. انعکاسات داخلی بسیار نادر به رنگ قهوه ای تیره دارد که نباید با ادخالهای اولیژیسیت موجود در ایلمنیت اشتباه شود.

ایلمنیت در مقابل هوا زدگی معمولی بسیار مقاوم است. معهذا بسیار کم و توسط فرایندهای متفاوتی دگرسان میشود. در اینجا فقط بعضی از فرایندهای دگرسانی ایلمنیت ذکر می شود:

1- تشکیل منیتیت دوکی که اکثراً همراه روتیل است.

2- ایلمنیت غنی از ادخالهای هماتیت به تجمعهای نامنظم روتیل و منیتیت تبدیل می شود.

فرایندهای مذکور در دماهای بسیار بالا اتفاق می افتند و بر حسب دمای تشکیل، محصولات ظاهراً درشت تر از کانیهای اولیه هستند. در برخی شکافها علاوه بر روتیل و به جای آن، آناتاز تشکیل شده است.

3- در برخی سنگهای آذرین ایلمنیت به طور حاشیه ای و گاهی کاملاً به لوکوکسن تبدیل شده است.

4- در بعضی سنگهای غنی از یون کلسیم ممکن است اسفن از دگرسانی ایلمنیت به وجود آید.

5- محصول دگرسانی ایلمنیت در ماسه های ساحلی مناطق حاره معمولاً لوکوکسن است.

اغلب در این شرایط روتیل و یا سایر کانیهای تیتانیم تشکیل نخواهند شد.

ایلمنیت یکی از حاملین اصلی تیتانیم در طبیعت است. تقریباً تمام سنگهای آذرین درونی و بیرونی و همین طور پگماتیتها و سایر رگه های آذرین، دارای مقادیر زیادی ایلمنیت هستند. تنها برخی از روانه های تفریقی از این قاعده مستثنی هستند. حتی محصولات هوازدگی سنگهای آذرین خروجی و تا اندازه ای سنگهای دگرگونی ناحیه‌ای و مجاورتی نیز دارای ایلمنیت هستند. ایلمنیت به ندرت در کانسارهای گرمابی بالا رو تشکیل می شود. همچنین برخی شکافها دارای ایلمنیت فراوانی هستند که در کنار آنها کریکتونیت تقریباً خالص نیز وجود دارد.

در شهاب سنگها چند مورد ایلمنیت نیز مشاهده شده است. ایلمنیت تقریباً منحصراً در دماهای بالا، به ویژه بالاتر از 500 درجه سانتیگراد، تشکیل می شود و از این جهت ایلمنیت را می توان یک دماسنج زمین شناسی دانست.

وجود ایلمنیت در سنگهای دگرگونی و رسوبی فقط به علت مقاومت بالای آن در مقابل هوازدگی است. ایلمنیت تحت شرایط فرایندهایی که در بالا ذکر شد، پایدار نیست و تقریباً همیشه توسط قشری از محصول دگرسانی پوشیده شده است. با این وجود، در اعماق بسیار زیاد، به نظر می رسد که عمل عکس این فرایندها برای تشکیل دوباره ایلمنیت به وقوع می پیوندد.

ایلمنیت به صورت مصنوعی از ترکیب دی اکسید تیتانیم و اکسید آهن دو ظرفیتی در دمای 1200 درجه سانتیگراد به دست می آید.

در مطالعات کانی شناسی توسط پراش اشعه ایکس ایلمنیت گاهی اوقات با منیتیت اشتباه می شود. کارت مشخصات پراش اشعه ایکس کانی ایلمنیت که توسط اداره استاندارد امریکا تهیه شده است در شکل 1-2 دیده می شود.

شکل 1-2 کارت مشخصات پراش اشعه ایکس کانی ایلمنیت در استاندارد امریکا

کاربرد مهم ایلمنیت در به دست آوردن ماده اولیه برای فرایندهای تهیه فلز تیتانیم و دی اکسید تیتانیم است. در ساخت الکترودهای جوشکاری ایلمنیت به مقدار بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد. از ایلمنیت در رنگدانه های سیاه نیز استفاده می شود.

مهمترین کانسارهای ایلمنیت در استرالیای شرقی و غربی، در امریکا، کانادا و افریقای جنوبی یافت می شود.

1-2- لوکوکسن، ایلمنیت دگرسان شده

در کا نسارهای ثانویه حاوی ایلمنیت، به سبب اکسیداسیون و کاهش درصد آهن، ترکیب شیمیایی ایلمنیت درجه های متفاوتی از دگرسانی را از خود نشان می دهند که محصول به نام لوکوکسن معروف است و در نهایت فرایند، منجر به تولید دی اکسید تیتانیم خواهد شد. فرایند این عمل توسط تمپل در سال 1966 به شرح زیر توضیح داده شده است:

«دگرسانی در طول مرزهای دانه ها و ناپیوستگیهای داخل شبکه تبلور ایلمنیت، آغاز می شود. بعد از عبور از مرحله بی شکلی، اکسیداسیون و جدایش آهن از شبکه ایلمنیت موجب تشکیل تیتانات آهن حد واسطی با ساختمان بلوری مشخص به نام شبه روتیل می شود. محصول دگرسانی این مرحله در مقابل 52 درصد دی اکسید تیتانیم موجود در فرمول تئوری ایلمنیت حدود 70-65 درصد دی اکسید تیتانیم دارد. حذف کامل آهن از شبکه شبه روتیل، تشکیل بلورهای روتیل را سبب می گردد».

از لحاظ اقتصادی سه فاز معدنی ایلمنیت، روتیل و شبه روتیل در بررسیهای اقتصادی دارای اهمیت بیشتری هستند. مطالعات در مورد کانسارهای ثانویه ایلمنیت نشان می دهد که حذف کامل آهن از شبه روتیل، فقط در بالای سطح ایستابی آب زیرزمینی اتفاق می افتد. دگرسانی ایلمنیت یک فرایند کاملاً کند است که با بالا آمدن سطح تراز آب زیرزمینی سرعت آن افزایش می یابد. این پدیده به وضوح در کانسارهای ثانویه قدیمی در مناطق گرم و حاره جهان دیده می شود. این مناطق حاوی ایلمنیت غنی از دی اکسید تیتانیم هستند. در حالیکه در کانسارهای عرضهای جغرافیایی بیشتر، معمولاً ایلمنیت دگرسان شده با حدود 50 درصد دی اکسید تیتانیم یافت می شود.

لوکوکسن از لحاظ کاربرد برای استفاده در روکشهای الکترود جوشکاری ترجیح داده می شود. ترکیب شیمیایی کنسانتره لوکوکسن در جدول 1-2 نمایش داده شده است. کانسار مهم لوکوکسن در دنیا، کانسار کیلون هندوستان است.

جدول 1-2 : ترکیب شیمیایی کنستانتره لوکوکسن کانسار کیلون

1-3- روتیل

دی اکسید تیتانیم، در طبیعت در سه شکل بلورین روتیل، آناتاز، بروکیت یافت می شود که مهمترین این چند شکلیها روتیل است.

نام روتیل از لغت لاتین روتیلیوس به معنای قرمز زرد رنگ گرفته شده است. تنها شکل پایدار TiO2 ، در دماهای بالا و پائین روتیل است. در ترکیب شیمیایی روتیل 60 درصد تیتانیم و 40 درصد اکسیژن وجود دارد.. معهذا معمولاً مقادیر جزئی از عناصر تانتالیم، وانادیم، قلع، آهن دو ظرفیتی و سه ظرفیتی وجود دارد. روتیل غنی از آهن نیگرین نامیده می شود. هنگامی که آهن دو ظرفیتی جایگزین تیتانیم چهار ظرفیتی شود، برای جبران بار الکتریکی، عناصر نیوبیم و تانتالیم پنج ظرفیتی داخل شبکه می شوند. در این صورت ترکیب شیمیایی با Fex(Nb,Ta)2xTi(1-3x)O2 نمایش داده می شود. همچنین عنصر نیوبیم به دلیل نزدیکی شعاع یونی آن با تیتانیم، می تواند به صورت ایزومورف وارد شبکه بلورین روتیل گردد. کنسانتره روتیل مورد قبول در تجارت و صنعت دارای حداقل 95 درصد TiO2 است. همچنین ممکن است در این نمونه ها عناصر سیلیسیم، آلومینیم، کرم و وانادیم دیده شوند. نمونه هایی از ترکیب شیمیایی کنسانتره های روتیل در نقاط مختلف دنیا درجدول1-3 دیده می شود.

جدول 1-3 : ترکیب شیمیایی کنستانتره روتیل

سیستم تبلور روتیل تتراگونال است و در رده دی تتراگونال بی پیرامیدال متبلور می شود. بلوری از روتیل در شکل 1-3 دیده می شود. روتیل معمولاً ماکل مشخص دوقلوئی و یا سه قلوئی دارد و فقط در برخی بلورهای روتیل که از دگرسانی ایلمنیت به وجود آمده اند ماکلها خوب شکل نگرفته و دیده نمی شوند. معمولاً در روتیل یک رخ خوب و مشخص و اثر یک رخ ضعیف در سطوح بلوری روتیل دیده می شود.

شکل 1-3: نمایی از تک بلور روتیل

در نمونه های دستی، رنگ روتیل غالباً زرد تیره تا قهوه ای یا قرمز و مشکی است. رنگ غبار آن زرد تا قهوه ای روشن است و جلایی الماسی تا فلزی در نمونه های سیاهرنگ دارد. سختی آن 6 تا 5/6 است و وزن مخصوص آن بسته به وجود عناصر نیوبیم و تانتالیم از 23/4 تا 5/5 متغیر است.

شکل بلوری روتیل بسیار مشخص است و با اشکال منشوری، ستونی تا سوزنی و گاهی اوقات بی شکل یافت می شود. در سنگهای رسوبی آواری دانه های گرد شده روتیل نیز به چشم می خورند.

روتیل یک نیمه هادی است که ضریب هدایت الکتریکی آن با افزایش دما بیشتر می شود و خاصیت مغناطیسی روتیل بسیار ناچیز است.

ناآمیختگی در روتیل نادر است. با این وجود صفحات جهت یافته ایلمنیت و هماتیت به صورت ناآمیخته در روتیل یافت شده است.

روتیل را در میکروسکوپهای نور عبوری و در میکروسکوپ نور انعکاسی می توان مطالعه نمود. در مطالعه با میکروسکوپ نور انعکاسی، خاصیت صیقل پذیری روتیل نسبتاً خوب است. در مقاطع صیقلی، روتیل قدرت انعکاسی ضعیفی با رنگ سبز روشن دارد. پلئوکروئیسم روتیل فقط در حاشیه دانه ها قابل مشاهده است. در نور پلاریزه، روتیل آنیزوتروپ بوده و ماکل آن کاملاً مشخص است. انعکاسات داخلی آشکار با رنگهای قهوه ای، زرد روشن، قهوه ای قرمز، بنفش، سبز دارد و در صورت وجود عناصر آهن، نیوبیم،‌ تانتالیم و کرم رنگها درخشانتر می‌گردند.

در مطالعه با میکروسکوپ نور عبوری رنگ روتیل قهوه ای قرمز، قهوه ای پریده و گاهی اوقات تقریباً تیره است پلئوکروئیسم آن معمولاً قوی است و ضریب انکساری بالاتر از چسبهای مورد استفاده دارد. روتیل ساخت منطقه ای نیز از خود نشان می دهد. رنگهای تداخلی آن سریهای فوقانی جدول نیوتنی میشل لوی قرار دارد و معمولاً توسط رنگ کانیهای دیگر پوشیده می شود. روتیل از نظر نوری تک محوری مثبت است و از این خاصیت آن برای تشخیص آن از هماتیت و آناتاز استفاده می شود.

کارت مشخصات کانی روتیل در مطالعات پراش اشعه ایکس تهیه شده توسط اداره استاندارد امریکا در شکل1-4 نشان داده شده است .

از دگرسانی ایلمنیت در بعضی فرایندهای گرمابی، دانه های بسیار ریز و هم رشد روتیل و هماتیت در کنار هم تشکیل می شود. در بخشی از لوکوکسن موجود در دیابازها که از دگرسانی ایلمنیت به وجود آمده،‌ روتیل به تنهایی یا همراه اسفن و آناتاز مشاهده می شود. همچنین روتیل در جریان فرایندهای مشابهی بر اثر هوازدگی کانیهای تیتانیم دار شکل می گیرد. برای مثال می توان فرایند پیریتی شدن سنگهای حاوی کانه های آهن تیتانیم دار را نام برد. در نتیجه عمل محلولهای کانه ساز، آهن موجود تبدیل به پیریت می شود و تیتانیم باقیمانده روتیل را تشکیل می دهد. همچنین از دگرسانی میکاهای تیتانیم دار در سنگهای رسوبی، روتیل حاصل می شود. در سنگهای آذرین روتیل عمدتاً در فازهای پنوماتولیتی و گاهی اوقات در مراحل اولیه ماگمایی تشکیل می شود. روتیل در رگه های گرمابی نادر و کمیاب است ولی از دگرسانی ایلمنیت در سنگهای دیواره به فراوانی مشاهده شده است. در سنگهای دگرگونی در فازهای اپی زون مزوزون بر اثر تبدیل کانیهای دیگر تیتانیم روتیل تشکیل می شود.

شکل 1-4 : کارت مشخصات پراش اشعه ایکس کانی روتیل تهیه شده توسط اداره استاندارد امریکا

مهمترین موارد استفاده روتیل در واحدهای تهیه فلز تیتانیم و رنگدانه دی اکسید تیتانیم است. همچنین روتیل مصنوعی به عنوان مات کننده در لعابهای سرامیک و شیشه سبز رنگ به کار می رود. در روکشهای الکترودهای جوشکاری به منظور تثبیت قوس و آزاد سازی فلز از سرباره، روتیل را مورد استفاده قرار می دهند.

کانسارهای مهم روتیل در جهان، در استرالیای غربی و ایالت کارولینای شمالی ایالات متحده امریکا قرار دارند.

1-4- آناتاز

آناتاز یکی دیگر از چند شکلیهای TiO2 ، دارای سیستم تبلور مشابه روتیل – تتراگونال – با ابعاد متفاوت با شبکه روتیل است. مقادیر کمی از عنصر آهن می تواند جایگزین تیتانیم شود. جایگزینی نیوبیم و تانتالیم به جای تیتانیم نیز گزارش شده است.

آناتاز در نمونه های دستی، رنگ قرمز مایل به زرد یا قهوه ای قرمز دارد. گاهی اوقات به رنگهای سبز، آبی، خاکستری و حتی بی رنگ دیده شده است. رنگ غبار آن بی رنگ یا زرد کمرنگ است و جلای نیمه فلزی دارد. سختی آن در مقیاس موس 5/5 تا 6، وزن مخصوص آن 9/3 است. شکل بلوری آن به صورت بلورهای دو هرمی است. دانه های بی شکل آن نیز به فراوانی یافت شده است. در شکل 1-5، تک بلور آناتاز دیده می شود. معمولاً دو کلیواژ کامل دارد و نمونه ماکل دار آن یافت نشده است.

در مطالعات میکروسکوپی با نور عبوری، آناتاز ضریب انکسار نسبتاً بالایی دارد و به صورت دانه های برجسته قهوه ای رنگ، قرمز قهوه ای، سبز یا آبی دیده می شود. رنگهای تداخلی آن از سری های فوقانی جدول میشل لوی است که توسط رنگهای دیگر پوشیده می شود. آناتاز از نظر نوری کانی تک محوری منفی است.

شکل 1-5 : شکل بلورین آناتاز

در مطالعه با میکروسکوپ نور انعکاسی، آناتاز قابلیت صیقل پذیری خوبی را داراست، در نور پلاریزه آنیزوتروپ یا ایزوتروپ ظاهر می شود و انعکاسهای داخلی با رنگهای سفید تا آبی خاکستری دارد.

برای مطالعه با پراش اشعه ایکس،‌ استاندارد امریکا کارت استاندارد مشخصات کانی آناتاز را مطابق شکل 1-6 تهیه نموده است.


دانلود شیمی داروئی

الف ـ تعریف دکتر گلن اوت یوت شیمی داروئی را بطور مناسبی تعریف کرده است در تعریف او، شیمی داروئی رشته‌ای است که اصول شیمی و زیست شناسی را بکار گرفته است و دانشی می‌آفریند که در آن، مواد درمانی حاصل می‌گردند از اینرو شیمی‌داروئی‌دان‌ها نه تنها باید یک شیمی آلی‌دان قابلی باشند، بلکه باید اطلاعات اصولی در علوم زیستی، بخصوص بیوشیمی و فارماکولوژی داشته
دسته بندی داروسازی
فرمت فایل doc
حجم فایل 191 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 132
شیمی داروئی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

1- مقدمه ........................................................................................................

1

2- پیشگفتار ...................................................................................................

4

3- تاریخچه و فعالیت شرکت .........................................................................

7

4- جذب ، پخش ، بیوترانسفورماسیون و دفع داروها .......................................

16

4-1- متابولیسم .....................................................................................

18

4-2- واکنشهای تغییر شکل بیولوژیکی (بیوترانسفورماسیون) .................

26

4-3- تقسیم بندی واکنشهای بیوترانسفورماسیون ...................................

26

5- آنتی بیوتیکها .............................................................................................

31

5-1- مقدمه .........................................................................................

31

5-2- تاریخچه .....................................................................................

33

5-3- طبقه بندی ...................................................................................

35

6- ویتامینهای محلول در چربی ......................................................................

49

6-1- مقدمه .........................................................................................

49

6-2- طبقه بندی ...................................................................................

49

6-3- مکانیسم عمل ویتامینهای محلول در چربی ...................................

55

7- ویتامینهای محلول در آب .........................................................................

57

عنوان

صفحه

7-1- معرفی .........................................................................................

57

7-2- طبقه بندی ...................................................................................

58

7-3- مکانیسم اثر ویتامینهای محلول در آب .........................................

65

8- داروهای ضد درد ......................................................................................

67

9- داروهای آرام بخش - خواب آور .............................................................

77

10- ضدعفونی کننده های موضعی .................................................................

86

10-1- الکلها .......................................................................................

89

10-2- آلدئیدها ...................................................................................

89

10-3- اسیدهای آلی ............................................................................

89

11- مشخصات چند دارو

11-1- کلرامفنیکل و مشتقات آن .........................................................

90

11-2- مفنامیک اسید ...........................................................................

92

11-3- آلومینیم ام . جی .......................................................................

95

11-4- آلومینیم ام . جی . اس ...............................................................

97

11-5- کلرفنیر آمین .............................................................................

97

12- فعالیت های بخش آزمایشگاه (کار عملی)

12-1- کلرامفنیکل - تجزیه مواد (ASSAY ).......................................

100

عنوان

صفحه

12-2- مفنامیک اسید - تجزیه مواد ..........................................................

104

12-3- سیپروهپتادین - تجزیه مواد .......................................................

111

12-4- آلومینیم ام . جی . اس - تجزیه مواد..........................................

112

12-4- شربت اکسپکتورانت - تجزیه مواد.............................................

118

13- پروژه : تحقیق در مورد پوکه انواع کپسول

13-1- کپسول چیست ؟ .......................................................................

124

13-2- انواع فرآورده های کارخانه ژلاتین ایران ...................................

125

13-3- ساختار کپسولها ........................................................................

126

13-4- مواد اولیه و تستهای آن .............................................................

126

13-5- مشخصات کپسولها و جداول .....................................................

129

14- جدولهای مربوط به محصولات شرکت ...................................................

131

14-1-نام و مشخصات محصولات حال و آتی شرکت ..........................

131

14-2-اطلاعات مربوط به تولیدات شرکت بر اساس نوع محصول ..........

136

14-3-اطلاعات مربوط به تولیدات پش بینی شده شرکت بر اساس نوع و تعداد محصول

137

15- منابع و مآخذ ...........................................................................................

138

مقدمه:

در ابتد لازم می‌دانم در مورد شیمی داروئی و تعریفاتی که در این رشته وجود دارد صحبت کنم.

ملاحضات اساسی شیمی داروئی:

الف ـ تعریف: دکتر گلن اوت یوت شیمی داروئی را بطور مناسبی تعریف کرده است. در تعریف او، شیمی داروئی رشته‌ای است که اصول شیمی و زیست شناسی را بکار گرفته است و دانشی می‌آفریند که در آن، مواد درمانی حاصل می‌گردند. از اینرو شیمی‌داروئی‌دان‌ها نه تنها باید یک شیمی آلی‌دان قابلی باشند، بلکه باید اطلاعات اصولی در علوم زیستی، بخصوص بیوشیمی و فارماکولوژی داشته باشند.

ارتباط شیمی داروئی با علوم دیگر در نمای زیر نشان داده شده است:

ب ـ تکامل تاریخی: آغاز درمان موثر با مواد شیمیائی در قدمت خود محو شده است، زیرا قبل از آنکه تاریخ پزشکی ثبت شده باشد، این درمان وجود داشته است. موفقیت‌های اولیه بدست آمده در جستجوی مواد شیمیائی موثر بر علیه بیماریها اکثرأ بر ضد بیماریهای عفونی بوده است و بر علیه بیماریهای که همراه با پیری هستند، یعنی افزایش خون و سرطان، کمتر موفق بوده‌اند. همچنین به علت آنکه غالب فرآیندهای شیمیائی تکامل نیافته بودند، از اینرو، در آغاز، طبیعت بود که مواد داروئی با ارزش و امیدوارکنند‌ه‌ای را ارائه کرد. در 3000 سال قبل از میلاد، امپراطور شنگ نونگ داروی خام چ انگ شان (Ch’ang Shan) را برای درمان مالاریا ذکر کرد. در سال 50 میلادی پلینی آسپیدیوم را در بیماریهای انگلی معرفی کرد.

چند قرن اخیر مملو از تناقص‌ها و تضادهاست. امروزه به جالینوس احترام گذاشته می‌شود، ولی روش‌های بی ارزش او در کاربرد مقادیر جزئی از مواد طبیعی در درمان بیماریها که در قرن دوم میلادی آغاز شدند، به مدت 1500 سال ادامه یافتند.

لرد لیستر برای اولین بار فنل را در جراحی های سترون به کار برد، ولی عجیب است که او محلولی که ماده داروئی تجاری معروفی است نام او را بر خود دارد ولی ارزش داروئی آن قابل سئوال است. در سالهای اخیر به همت شیمی داروئی‌دان‌ها مواد درمان گسترده متعددی خلق شده‌اند. شیمی داروئی‌دان‌ها بخشی از یک گروه مختلط از دانشمندان رشته‌های مختلف هستند که به این موفقیت‌ها نائل شده‌اند.

اسامی این دانشمندان و مشارکتهای آنان آنقدر زیاد است که بتوان در اینجا ذکر کرد. معهذا، دو نام به علت شهرت ویژة آنان ذکر می‌شود.

یکی از آنان مرحوم الیور کام مدیر علمی شرکت پارک ـ دیویس است، که دانشگاه ایلینوی را هنگامی که معلم جوانی در رشته شیمی آلی بود ترک کرد و به این شرکت ملحق شد. در این مدت کتاب تجزیة کیفی شیمی آلی را نوشت و کمک کرد تا انتشار یک سری کتاب تحت عنوان سنتزهای آلی بنیان نهاده شود. کام مجبور شد علاوه بر آنکه یک شیمی آلی‌دان خوب باشد، یک فارماکولوژی‌دان خوبی هم شود. تعداد قابل ملاحظه‌ای از مواد داروئی موثری را یا ایجاد کرد و یا ایجاد آنها را تشویق کرد. به عنوان نمونه‌ای از افرادی که در دانشگاهها رهبری در شیمی داروئی را به عهده داشتند، مرحوم پروفسور ف.ف. بلانک استاد دانشگاه میشیگان بود که دورة دکترای فلسفی در رشته شیمی داروئی را در آمریکا برقرار کرد. در این دوره برنامة ویژه‌ای در سنتز تاکید شده بود. 78 دانشجو به راهنمائی او درجه دکترای خود را دریافت داشتند. او اولین فردی بود که بخش شیمی داروئی جامعة شیمی آمریکا، سمپوزیومی را به نام او اختصاص داد.

طبقه بندی داروها: داروها را می‌توان بر پایة اصول مختلف طبقه بندی کرد. معمولأ داروها را بر طبق:

الف ـ ساختمان شیمیائی

ب ـ اثر فارماکولویکی

طبقه بندی کرد.

پیشگفتار:

تاریخچه و کلیات: کلمه فارماتولوجی (Pharmacology – انگلیسی) یا فارماکولوژی ( Pharmacologie- فرانسه) از دو واژه یونانی فارماکون (Pharmakon) یعنی دارو و لژین (Legein) یعنی بحث کردن اقتباس گردیده است. بنابراین فارماکولوژی رشته‌ای از علوم را تشکیل می‌دهد که خواص فیزیکی و شیمیائی اثرات و موارد استعمال، اشکال داروئی، عوارض و درمان مسمومیت و روش و مقدار مصرف ترکیبات مختلف داروئی را مورد بحث قرار می‌دهد.

این رشته را به فارسی داروشناسی می‌نامند. تحقیق و تفحص دربارة خواص داروها، یک رشته جدید از علوم پزشکی وداروسازی نیست، بلکه دارای قدمت بسیاری می‌باشد. زیرا، از موقعی که انسان خلق شد مصرف گیاهان گوناگون برای درمان بیماریهای مختلف آغاز گردید، و در حقیقت مطالعه و بررسی نباتات طبی از همان موقع بنحوی که میسر بود شروع شد، و طی قرنهای متمادی تنها راهنمای قدما برای تحقیق دربارة ترکیبات داروئی، خرافات، موهومات و درک احساسات شخصی بود که اغلب توام با تشریفات و مراسم خاص انجام می‌گرفت. مثلأ فیثاغورث، در قرن ششم، تصور می‌کرد که نگهداشتن شست (شود) در دست، موجب پیشگیری بیماری صرع می‌شود. مصرف دارو در گذشته کاملأ آزمایشی و تجربی بود، و بدون آشنائی به طرز اثر آنها، فقط با توجه به خواص درمانی ظاهری هر یک، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

چینی‌ها قدیم دندانهای اژدها را برای درمان تشنج مصرف میکردند و امروزه مسلم شده است که کلسیم مادة اصلی تشکیل دهندة استخوان، برای معالجه بیماری تتانی (TeTang) بسیار موثر می‌باشد. سابقأ بیماری گوآتر (Goitre بزرگ شدن غده درقی) را بوسیلة اسفنجهای طبیعی سوخته معالجه می‌گردند، و امروزه ما می‌دانیم که اسفنج یک نوع حیوان دریائی است که دارای ید می‌باشد.

جالینوس پزشک یونانی در قرن دوم میلادی اثرات درمانی تعداد زیادی از گیاهان داروئی و فرآوردهای آنها را، که بنام کلی ترکیبات جالینوسی یا گالینکی (Galenicals) معروف است، مورد بررسی و مطالعه قرار داد و این ترکیبات هنوز هم در داروسازی و درمان شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زمان امپراطوری رم قدیم، برای اولین مرتبه دانشمندانی مانند دیسکوریدس (Dioscorides) نباتات داروئی را طبقه بندی کردند و مصارف درمانی آنها را تعیین نمودند. بعد از انحطاط امپراطوری رم، مرکز علم و دانش به خاورمیانه منتقل گردید. دانشمند و فیلسوف عالیقدر، ابوعلی سینا، تحقیقات و مطالعات بسیار ارزنده‌ای دربارة خواص و مصارف داروهای مختلف انجام داد و کتابها و نوشته‌هایش تا قرن پانزدهم میلادی مهمترین نتایج اطلاعاتی طبی و داروئی را تشکیل می‌داد. بررسی علمی دربارة داروها مخصوصأ تعیین مواد موثرة گیاهان داروئی و مشخص کردن محل آلکالوئیدها (Alkaloids) و گلوکوزیدها (Glucosides) در آنها فقط از اواخر قرن هفدهم آغاز گردید.

امروزه طرز تهیه و موارد استعمال درمانی هر دارو به طور دقیق و کامل بوسیلة گروهی مرکب از کارشناسان علوم پزشکی، داروسازی، بیولوژی، باکتریولوژی، شیمی و فیزیک مشخص و تعیین می‌شود. فرآوردهای گیاهی خام را ابتدا در آزمایشگاهها بررسی و تجزیه و مواد موثرة آنها را جدا می‌کنند، سپس گروهی از محققین، ساختمان شیمیائی و خواص مواد مزبور را بطور دقیق مشخص میسازند و روشهای مناسبی برای تهیه اینگونه ترکیبات از راه سنتز تعیین می‌نمایند. بدین ترتیب، می‌توان در مدت نسبتأ کوتاه مقدار لازم از داروی مورد نظر را با قیمت ارزانتر از نوع طبیعی آن تهیه کرد، و علاوه بر این درجة خلوص آنرا نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا برد.

در پایان این پیشگفتار از خانم مهندس خاکی، خانم دکتر صدرالسادات، آقای افتخاری، خانم نورمحمدی، خانم فتحی، خانم آرمندپور، خانم اصلان زاده وکلیه پرسنل شرکت الحاوی که مرا در طول این دوره سپاس گذلری و تشکر می‌نمایم.

تاریخچه و فعالیت شرکت:

شرکت داروسازی الحاوی (سهامی عام) در تاریخ 17 اردیبهشت ماه 1345 تحت شماره 10627 بنام شرکت پارک دیویس (سهامی خاص) در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است. به موجب روزنامه رسمی شماره 10656 مورخ 6 مهرماه 1360 نام شرکت به الحاوی (سهامی خاص) و به موجب روزنامه رسمی شماره 14453 مورخ 25/7/1373 نام شرکت به الحاوی (سهامی عام) تغییر نموده است. بر طبق ماده 2 اساسنامه موضوع شرکت عبارت است از:

اشتغال به ساختن و تهیه و ترکیب و فروش و خرید ادویه و دواجات و مواد شیمیایی و مواد داروئی و لوازم زخم بندی و کالاهای مورد نیاز طبی و بیمارستانی از هر قبیل و هر نوع و هر شکل و اشتغال به هرگونه فعالیت‌های دیگر صنعتی و بازرگانی و مالی به استناد مصوبه 3/3/1359 شورای انقلاب اسلامی ایران لایحه قانونی راجع به تعیین مدیر برای شرکتهای داروئی چند ملیتی و شرکتهای بازرگانی آنها به وسیله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین مدیران منتخب دولت از تاریخ 9/4/1359 عهده‌دار امور شرکت گردیدند. طبق مصوبه مورخ 5/11/1359 هیئت 5 نفری موضوع مادة دو لایحه قانونی ممتمم قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران تصویب گردید، که شرکت الحاوی (سهامی خاص) به تملک دولت درآید.
با توجه به مصوبه مزبور در فروردین ماه 1362 موافقت نامة بین نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت وارنر لاسرت (سهامدار سابق شرکت) منعقد و دولت ایران با پرداخت 3642870 دلار آمریکا مالک سهام خارجی شرکت گردید.

پیرو تصویب نامه هیئت محترم وزیران به شماره 283/109/5 مورخ 29/3/1380 موضوع سیاست واگذاری سهام متعلق به دولت و سازمانها و شرکتهای دولتی، سازمان صنایع ملی ایران پیرو مصوبه شورای سازمان تعداد 640463 سهم از سهام شرکت الحاوی (سهامی خاص) را به قیمت پایه 100% سهام به مبلغ هفت میلیارد ریال در تاریخ 2/6/1373 به بخش خصوصی واگذار نمود. در تاریخ 18/7/1373 تبدیل به شرکت الحاوی (سهامی خاص) به شرکت الحاوی (سهامی عام) و ثبت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واقع گردید.

فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه:

الف ـ فعالیت‌های انجام یافته:

· صدور پروانه ساخت قرص متیل متازول، شربت دی‌سیکلومین و شربت فرو سولفات.

· تغییرات فرمولاسیون شربت بلادونا پی بی و کاهش مقدار گلیسیرین.

· اصلاح فرمولاسیون قرص آلومینیوم ام جی و ام جی اس.

· اصلاح فرمولاسیون شربت هیدرامین کامپاند.

موافقت اصولی 11 نوع فرآوردهای جدید به شرح زیر است:

  1. 1. قطره فرو سولفات.
  2. 2. قطره مولتی ویتامین به اضافه آهن.
  3. 3. قطره A+D (پرونده تکمیل و ارسال به وزارت بهداشت).

4. قطره دکسترومتورفان (پرونده تکمیل و ارسال به وزارت بهداشت).

  1. 5. قرص سیپرومپتادین (انجام فرمولاسیون).
  2. 6. قرص آرتان (انجام فرمولاسیون).
  3. 7. قرص ایزونیازید Pr (انجام فرمولاسیون).
  4. 8. قرص تفول (انجام فرمولاسیون).
  5. 9. قطرة آهن (انجام فرمولاسیون).

10. قطرة مولتی ویتامین با آهن (انجام فرمولاسیون).

11. قرص نالتروکسن (انجام فرمولاسیون).

این شرکت علاوه بر اقدامات فوق در چهار زمینه دیگر نیز فعالیت مجدانه و مستمری داشته است که ذیلأ بشرح آن میپردازیم:

1- مدیریت شرکت سعی نموده که در زمینه کشت و داشت گیاهان داروئی و استخراج مواد اولیه از آنها فعالیتی را داشته باشد که خشبختانه این امر نیز موثر واقع گشت و منتهی به طرح صنعتی استخراج مواد اولیه از منشاء گیاهی انجامید.

2- مورد دیگر که شرکت الحاوی را از سایر شرکتها متمایز مینماید، این است که قدمهای اولیه را در جهت اجرای طرحهای اقماری جدید برداشته است و منجر به ساخت کارخانه داروسازی امین در اصفهان شد که خوشبختانه این امر نیز باعث گشت که شرکت الحاوی تجریه جدیدی در احداث کارخانه داروسازی با تقبل مهندسی مشاور شرکت فوق الذکر کسب نماید.

3- صادرات یکی دیگر از فعالیتهای شرکت الحاوی میباشد که خوشبختانه توانسته است با تکمیل 9 پرونده صادارتی تائیدیه وزارت بهداری را کسب و جهت بازاریابی جهانی اقدامات موثری را انجام دهد.

4- شرکت الحاوی به لحاظ اینکه کار اصلی خود را طبق موضوع اساسنامه تولید دارو میدانست ولی از امور فرهنگی غافل نگشت و اقدام به ترجمه جلد اول کتاب الحاوی نوشته دانشمند بزرگ ایرانی حکیم ذکریای رازی نموده است که در حال حاضر زیر چاپ میباشد.

بخشهای تولیدی و تجهیزات آنها:

بخشهای تولیدی با توجه به ماهیت خط تولید و خصوصیات مراحل مختلف آن تعیین و تقسیم بندی می‌گردند. در این شرکت بطور کلی تولید به دو قسمت ساخت و بسته‌بندی تقسیم شده است لیکن بخشهای تولیدی در اصطلاح مهندسی صنایع عبارتند از:

1- بخش ساخت شربت و قطره: در این بخش کلیه شربتها و قطره‌ها بر طبق روش ساخت تصویب شده تولید گردیده و در تانکهای ذخیره نگهداری می‌شوند تا در موقع مناسب به قسمت شربت پرکنی فرستاده شده و در شیشه‌های مخصوص بسته بندی گردند. مراحل ساخت شربت در تانکهای مختلف صورت می‌گیرد. تانکهایی که در این بخش وجود دارد عبارتند از:

1- تانک دوجداره میسکردار،5000 لیتری، یک دستگاه.

2- تانک دوجداره میسکردار،1000 لیتری، یک دستگاه.

3- تانک دوجداره میسکردار،500 لیتری، یک دستگاه.

4- میسکردار، 2000 لیتری، یک دستگاه.

5- تانک ساخت، 5000 لیتری، یک دستگاه.

6- تانک ساخت، 200 لیتری، یک دستگاه.

7- تانک متحرک، 200 لیتری، سه دستگاه.

8- تانک ذخیره، 5000 لیتری، دو دستگاه.

9- تانک ذخیره، 2000 لیتری، چهار دستگاه.

10- تانک ذخیره، 1000 لیتری، سه دستگاه.

به منظور حذف ناخالصیها، شربتهای ساخته شده از صافی نیز عبور داده می‌شوند. صافیهای موجود عبارتند از:

1- هموژنایزر، مخصوص سوسپانسیون و قطره مولتی ویتامین.

2- فیلتر هولدر، مخصوص شربتها.

2- بخش شربت پرکنی: شربتهای ساخته شده در بخش شربت سازی بایستی بمقدار مشخص بداخل شیشه‌های مناسب ریخته شده و شیشه‌های فوق در جعبه قرار گرفته و در نهایت بسته ‌بندی شوند. این عملیات بوسیله خطوط شربت پرکنی بطور اتوماتیک انجام می‌شوند. این خطوط عبارتند از:

1- خط شربت پر کنی کینگ، با ظرفیت اسمی 80 در دقیقه.

2- شربت پر کنی اشترونگ 1، با ظرفیت اسمی 92 در دقیقه.

3- شربت پر کنی اشترونگ 2، با ظرفیت اسمی 66 در دقیقه.

3- بخش شیشه شویی: شیشه‌های شربت قبل از استفاده بطور کاملأ بهداشتی شستشو می‌شوند. دو ماشین شیشه شوئی در این بخش وجود دارند که عبارتند از:

1- شیشه شویی دستی، با ظرفیت اسمی 30 در دقیقه.

2- شیشه شویی گیلوی، با ظرفیت اسمی 83 در دقیقه.

لازم بتذکر است که ماشین شیشه شویی گیلوی مستقیمأ به خط شربت پرکنی اشترونگ 1 متصل است در ضمن یک دستگاه شیشه شویی اتوماتیک نیز خریداری شده که هنوز به کارخانه نرسیده‌اند. این ماشینها عبارتند از:

1- هیلز اوهالز

4- بخش ساخت پودر: قرص یا کپسول قبل از بسته بندی به شکل پودر هستند این پودرها در این بخش ساخته میشوند. تجهیزاتی که در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

1- وی بلندر، 60 کیلوئی، دو دستگاه.

2- آون، 100 کیلوئی، دو دستگاه.

3- آون، 120 کیلوئی، یک دستگاه.

4- آسیاب، 60 کیلوئی، یک دستگاه.

5- گرانولاتور، 20 کیلوئی، یک دستگاه.

6- گلات، 60-90 کیلوئی، یک دستگاه.

7- میکسر اف ـ ام، 300-120 کیلوئی، یک دستگاه.

دستگاههای زیر نیز خریداری گردیده که هنوز به کارخانه نرسیده‌اند:

1- آسیاب، 120 کیلوئی، دو دستگاه.

2- دستگاههای فوق آون، یک دستگاه.

3- دستگاههای فوق بلندر، یک دستگاه.

4- تانک دو جداره میکسردار.

5- بخش کپسول پرکنی: در بخش فوق، پودرهای کپسول ساخته شده توسط ماشین کپسول پرکنی در داخل کپسولهای خالی ریخته شده و پرس میشوند. دو ماشین کپسول پرکنی از نوع زیر برای اینکار مورد استفاده قرار می‌گیرند:

جــی ـ ک‌ ـ اف، 800(1)، با ظرفیت اسمی 800 دور در دقیقه.

در پاره‌ای از مواقع بعلت عدم کنترل صحیح کپسولهای پر شده و یا بهم خوردن تنظیم دستگاه کپسولهای خالی یا نیمه پر در بین کپسولهای پر شده وارد می‌گردند. برای جدا نمودن آنها از دستگاه زیر استفاده می‌شود:

زاناسی AZ/30 با ظرفیت اسمی 800 در دقیقه.

6- بخش پرس قرص: در این بخش پودرهای قرص توسط ماشین پرس قرص تبدیل به قرص می‌گردند. ماشینهای موجود برای این منظور عبارتند از:

1- مانستی 36 سمبه (مخصوص قرصهای دو لایه) با ظرفیت اسمی 600 در دقیقه.

2- فته 1000 با ظرفیت اسمی 1000 در دقیقه.

3- ماشین تک سمبه قدیمی.

7- بخش بسته بندی قرص و کپسول: قرصها و کپسولها برای بسته بندی به این بخش فرستاده میشوند. ماشینهای بسته بندی قرص عبارتند از:

1- اولمن ـ استریپاک، با ظرفیت اسمی 200 در دقیقه.

2- زیبلر، با ظرفیت اسمی 600 در دقیقه.

کپسولهای نیز توسط ماشینهای زیر بسته بندی می‌گردند:

1- سرواک 80، با ظرفیت اسمی 80 در دقیقه.

2- سرواک 85، با ظرفیت اسمی 80 در دقیقه.

3- سرواک PH، با ظرفیت اسمی 150 در دقیقه.

8- بخش قطره پرکنی و بسته بندی: در این قسمت قطره‌های ساخته شده در بخش شربت سازی که توسط تانکهای متحرک حمل می‌شوند بداخل شیشه‌ها ریخته شده و بسته بندی میگردند. دو ماشین قطره پر کنی وجود دارند که عبارتند از:

1- فیلوماتیک دستی، با ظرفیت اسمی 40 در دقیقه.

2- فارمومک F57 ، با ظرفیت اسمی 66 در دقیقه.

ظرفیتهای ارائه شده، براساس حدکث سرعت اعلام شده از طرف کمپانی سازنده میباشد. لیکن ظرفیت فعلی آنها با توجه به زمانهای استاندارد و شرایط فعلی دستگاهها بعدأ محاسبه خواهد شد.


دانلود میران شکست دانش آموز و کمرویی

از آنجایی که کمرویی یک نقیصه جدی در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی است و مانع از ظهور استعدادهای نهفته دانش آموزان می گردد و بر اساس تحقیقات انجام شده به عنوان رف تاری که مانع پیشرفت در زمینه های مختلف از جمله تحصیل می گردد مورد توجه بوده است در این پژوهش سعی شد که پدیده کمرویی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و تا حدودی هم در این زمینه به بحث پرداختیم
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 93 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40
میران شکست دانش آموز و کمرویی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

تحلیل داده های تلویحی:

از آنجایی که کمرویی یک نقیصه جدی در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی است و مانع از ظهور استعدادهای نهفته دانش آموزان می گردد و بر اساس تحقیقات انجام شده به عنوان رف تاری که مانع پیشرفت در زمینه های مختلف از جمله تحصیل می گردد مورد توجه بوده است. در این پژوهش سعی شد که پدیده کمرویی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و تا حدودی هم در این زمینه به بحث پرداختیم در مقدمه تحقیق مطرح شد که آیا بین کمرویی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی رابطه وجود دارد یا نه؟

برای پاسخ گویی به این سؤال اطلاعات زیادی از منابع مختلف جمع آوری کرده و در این ارتباط چند فرضیه هم مطرح شده که با استفاده از داده های به دست آمده از پرسشنامه صحت و سقم این فرضیه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

فرضیه 1 : بین کمرویی و جنسیت رابطه وجود دارد.

بین میزان کمرویی دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد که این فرضیه با توجه به جدول(33-4)تأیید گردید یعنی نشان داده شد که بین میزان کمرویی دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد با توجه به نمرات به دست آمده نشان داده شد که دختران از پسران کمروتر می باشند. به عقیده صاحب نظران دختران به دلیل مسائل فرهنگی کمروتر به نظر می رسند که در این پژوهش تأیید گردید و فرضیه مورد نظر قابل تعمیم به جامعه می باشد همچنین نتیجه این تحقیق با تحقیق عصمت غریب رضا یزدی (1372)که در پیشینه آمده هماهنگ و یکسان است.

مافرضیه 2: بین کمرویی و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد .

با توجه به جدول (34 -4) بین کمرویی و عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد . کمرویی عملکرد دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد و مانع از رشد بهنجار رفتارهای اجتماعی دانش آموزان در محیط مدرسه و کلاس می شود . با نضریه هایی که در پیشینه پژوهش آمده است .

فرضیه 3: بین میران شکست دانش آموز و کمرویی رابطه وجود دارد .

با توجه به اطلاعات بد ست آمده است از (35-4) بین کمرویی و میزان شکست دانش آموزان در زمینه تحصیلی رابطه وجود ندارد . مردودی دانش آموزان ممکن است به علت ضریب هوش پایین دانش آموزان و نداشتن پشتکار و سعی و تلاش در درس و مدرسه و سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی باشد البته باید خاطر نشان کرد که کمرویی در این مورد دخیل می باشد اما در این پژوهش فرضیه ما رد شد و آگاهی هم کمرویی باعث می شود دانش آموزان برای جبران کمرویی خود در درس و مشق خود تلاش مضاعفی را انجام دهند .

فرضیه 4 : بین کمرویی و تعداد فرزندان خانواده رابطه وجود دارد .

با استثنا به داده های جدول (36-4) بین کمرویی و تعداد فرزندان خانواده رابطه وجود دارد .

در خانواده های پرجمعیت بالطبع فرزندان از امکانات اجتماعی و اقتصادی و رفاه کمتری برخوردار هستند و محرک های محیطی بر شکوفا شدن استعداد های آنان در خانه فراهم می باشد والدین فرصت کافی برای ابراز مهر و مهبت به فرزندان خود ندارد و نمی توانند به آنان رفتارهای صحیح اجتماعی را تعلیم دهند در نتیجه کودکان و گوشه گیر و کمرو می شوند و عملکرد تحصیلی آن ها

فرضیه5 : بین کمرویی دانش آموزان و تربیت تولد فرزندان رابطه وجود دارد ؟

بااستناد به داده های جدول (37-4) بین ترتیب تولد فرزندان و کمرویی رابطه وجود دارد . با توجه به پیشینه تحقیق به نظر اکثر پژوهشگران فرزندان اول خانواده کمروتر می شوند چون والدین به آنها مهر ومحبت بیشتری می کنند و آن ها را وابسته به بار می آورند و انتظارات و توقعات زیادی از آن ها دارند و دوست دارند فرزندان اول و تک فرزند آنها تمام آرزوهای ناکام مانده را برآورده کند . والدین همین توقعات زیاد و بی مورد با عث می شود که فرزند آنها دچار مشکلات اجتماعی و رفتاری از جمله کمرویی می شوند . همچنین نتیجه این تحقیق با تحقیق غریب رضا یزدی (1372) که در پیشینه تحقیق آمده هماهنگی و همسان است . را تحت تأثیر قرا می دهد .

فرضیه6: بین کمرویی و سطح تحصیلات پدر دانش آموزان رابطه وجود دارد .

با توجه به جدول (38-4) بین کمرویی و تحصیلات پدر خانواده رابطه وجود دارد . در خانواده ای که پدر تحصیلات بالایی دارد بالطبع از نظر سطح اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی در جامعهنیز جایگاه ویژه ای بر خوردار می باشد . می تون برای فرزندان خود امکانات رفاهی بیشتری را فراهم نماید و از نظر فرهنگی و اجتماعی هم می تواند فرزندان خود را با آداب ورسوم صحیح رفتارهای اجتماعی آشنا سازد و محرک های محیطی کافی را برای رشد استعداد های بالقوه کودکان در اختیار آنان قرار دهد و بالعکس هم صادق است پدرانی که تحصیلات پایینی دارند و فرزندان آن ها از نظر اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی رشد کافی نمی کنند و نمی توانند با محیط جدید و پیچیدگی های اجتماعی خود را وفق دهند در نتیجه هر روز منزوی و کمروتر می شوند . همچنین نتیجه این تحقیق با تحقیق غریب رضا یزدی (1372) که در پیشینه مبانی تقریبی آمده است هماهنگی و همخوانی دارد .

فرضیه7: بین کمرویی و سطح تحصیلات مادران دانش آموزان رابطه وجود دارد .

با توجه به داده های جدول (38-4) بین کمرویی و تحصیلات مادران دانش آموزان را بطه وجود دارد . مادرانی که دارای تحصیلات متوسط یا بالایی هستند فرزندان بهتری تحویل جامعه می دهند . مادران با سواد با استفاده از دانستنی های خود می توانند فرزند را از بسیاری از مشکلات نجات دهند و همچنین در محیط خانواده بستری پر از مهر و مهبت برای فرزندان خود فراهم می آورند و رفتارهای صحیح اجتماعی را در دوران حساس کودکی به فرزندان جلوگیری به عمل می آورند . نتیجه این تحقیق با تحقیق خانم عصمت غریب رضا یزدی (1372) در پیشینه مبانی تقریبی تحقیق آمده همخوانی و هماهنگی دارد .

فصل پنجم :

نتیجه گیری

1- بحث

2-محدودیت ها

3- پیشنهادها

« نتیجه گیری »

کمرویی یک بیمار روانی است که مشکلات اجتماعی عدیده ای را برای افراد به وجود می آورد . باعث احساس تنهایی وانزاو ، خجالت شدید و دست پاچگی ، وحشت و ناتوانی ، احساس گناه و تقصیر ، افسردگیو بی حوصلگی و تنفر و ناخرسندی می شود . کمرویی ملاقات با افراد جدید ، دوست یابی و به دست آوردن لذا واقعی از تجربیات خوب را دشوار می کند و مانع دفاع از حقوق حقه خویش و ابراز عقیده و بیان اندیشه های فردی می گردد . کمرویی برقرار ارتباط موثر و ثمر بخش با دیگران را دشوار می سازد .

پس با این وجود برای رهایی از این همه عواقب ناگوار و غیر قابل تحمل آیا باز هم جایی برای تردید باقی می ماند کسانی که می خواهند برای همیشه از شر کمرویی رهایی یابند و از میان بن بست های زندگی مدرن راه خود را پیدا کنند باید دو ویژگی مهم وبارز را سر لوحه زندگی خود قرار دهند : 1- اعتماد به نفس کامل در برابر هر کسی که باشد . 2- اطمینان به خود بر پایه توانای های شخصی برای پیروز شدن .

در این پژوهش برای بررسی رابطه بین کمدرویی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی چند فرضیه مطرح کردیم که همه از بحث و بررسی داده ها و تجزیه و تحلیل آماری به این نتیجه رسیدیم که بین دختران و پسران تفاوت معنی داری از نظر کمرویی وجود دارد همچنین به این حقیقت رسیدم که کمرویی عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد و استعدادهای با لقوه دانش آموزان در پس ابرهای ثیره کمرویی پنهان می شوند وفرصت بروزشکوفایی پیدا نمی کند و بین کمرویی و تعداد اعضای خانواده رابطه معنی داری وجود دارد یعنی هر چه تعداد فرزندان خانواده بیشتر باشد فرصت برای رشد شکوفایی تک تک فرزندان خانواده فراهم نمی شود همچنین بین کمرویی سطح سواد والدین رابطه مستقیمی وجود دارد والدین تحصیل کرده می توانند از میان تاریکی ها راهی را برای فرزندان خود به سوی روشنایی و سعادت پیدا کنند و آنها را برای یک زندگی شاداب آماده کنند .

محدویت های تحقیق

1- عدم پاسخگویی صحیح به بعضی از سولات توسط دانش آموزان به خاطر عدم اطمینان به محقق.

2- بعضی از دانش آموزان به سولات بر اساس ذهنیات خود پاسخ می دادند نه بر اساس واقعیات

3- قابل فهم نبودن بعضی از سولات برای بعضی از دانش آموزان ..

4- عدم آشنایی من محقق با اجرای صحیح آزمون در بین دانش آموزان ونداشتن تجربه کافی در این زمینه باعث شده که شاید نتایج آن طوری که مورد دلخواه باشد از آب در نیاید .

5- عدم همکاری صمیمانه مسئولین و معلمین و همچنین نداشتن وقت کافی برای اجرای دقیق پرسشنامه

6- برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر باید در کنار پرسشنامه باید از روش مصاحبه و مشاهده استفاده می گردید .

7- دانش آموزان برای جلوگیری از بر چسب زدن کمرویی بر خورد و ترس از انگشت نما شدن در بین همکلاسیها از پاسخ گویی دقیق به سولات طفره می رفتند .

8- عدم پاسخ گویی صحیح دانش آموزان به سولات به خاطرعدم شناخت کافی دانش آموزان از پدیده کمرویی و نفهمیدن مضمون سولات پرسشنامه.


پیشنهادات

1- ارائه سخنرانی و کنفرانس توسط دانش آموزان در کلاس در زمینه های مختلف .

2- مشارکت الزامی کلیه دانشآموزان در کلاس به فعالیتهای دسته جمعی و ورزشی و ایجاد روحیه شور و نشاط و حس همکاری در آنها به طور یکه ترس از جمع از بین یرود .

3- معلمان باید تدریس خود را به صورت مکاشفه ای و چهره به چهره انجام دهند که دانش آموزان در بحث و درس اضهار نظر نموده و احساس کنند که فقط یک شنونده منفعل نیستند .

4- بهتر است علاوه بر پرشسنامه از مصاحبه چهره به چهره ، مشاهده مستقیم ، آزمون اندر یافت موضوع ، آزمون های برای ارزیابی پدیده کمرویی استفاده شود .

5- استفاده از یک متخصص علوم تربیتی یا روانشناسی در مدارس برای جلوگیری از پدیده کمرویی در بین دانش آموزان و همچنین ارزیابی مداوم عملکرد تحصیلی آنها و تشخیص مشکلات روحی و روانی دانش آموزان الزامی و ضروری به نظر میرسد .

6- شناسایی دانش آموزان کمرو و دادن مسئولیت به آنها در سطح آموزشگاه و تقویت رو حیه خود پندارمثبت و اعتماد به نفس در آنها .

منابع

1- افروز،غلامعلی.(1374). روانشناسی کمرویی، تهران: انتشارات نشر فرهنگ اسلامی

2- داکو،چی.(1371).روانشناسی خجالت،(ترجمه . بهروز آقایی) تهران:انتشارات نشر مترجم

3- منوچهریا ن،پرویز.(1372).عقده حقارت تهران:انتشارات گوتبرگ

4- زیمباردو،فیلیپ.(1376)،کمرویی چیست؟چه باید کرد؟ (ترجمه پارسا)تهران:انتشارات پرنیان

5- ژاگو،پل کلمان.(1382) غلبه بر کمرویی،(ترجمه حسین بنی احمد). تهران:انتشارات ققنوس

6- روزنامه همشهری .(روش های غلبه بر کمرویی). شماره 28،اردیبهشت 1386،ص2.{درون رایانه ای}{1386/3/25} . www.hamshahri.org>

24-2: درمان جسمانی کمرویی

درمان جسمانی کمرویی بیشتر برای غلبه بر حالت فوق عاطفی بودن صورت می گیرد در حالت فوق عاطفه شدید باید با دکتر مشورت کرد . عاطفه شدید به طور ناخود گاه در ایجاد کمرویی تاثیر زیادی دارد چرا که فرد در برابر عادی ترین رویدادها واکنشی شدید از خود نشان می دهد . عاطفه زیاد به شکل آشفتگی شدید عصبی، حالت خستگی عمومی بدن ، مسمومیت و تغییرات بیولوژیکی آشکار می شود .

دقت در کار هایی که باعث تقویت اعصاب می شوند ، استراحت کافی ، استفاده از داروهای آرامشبخش و بار بیتورات ، مراقبتهای پزشکی و تمرکز حواس برای درمان شخص فوق عاطفی بسیار مفید و به کار می رود . (پی داکو ، ترجمه آقایی ، 1371 ، صفحه 152 )

25-2 با حالت هایی که از آن ترس دارید روبرو شوید :

افراد عاطفی از بعضی از دیدارها و بعضی از اشخاص کارها و موقعیت ها دچار هراس شدید می شوند و تحمل بعضی از آن ها ، برای آن ها به صورت ناراحت کننده ای غیر قابل تصور به نظر می رسد . اما برای از بین بردن کمر.ویی از این پس باید این کارها را متوقف کرده و در برابر کسی که احساس راحتی نمی کنید را انتخاب کرده و هیچ فرصتی را از روبرو شدن با او را از دست ندهید کوشش کنید پاسخ او را محکم بدهید ، نگاه او را تحمل کنید و از نظریه خود تا آخرین لحظه دفاع کنید . قیافه خود را آرام و تاثیر ناپذیر نگه دارید، با اعتماد به نفس در اوبنگرید هر چه این تمرین ها به نظر دشوار تر باشد .

ضرورت آنها برای شما بیشتر است . هیچکس در دنیا نباید در شما نفوذ کند ، اجازه ندهید غیر از این بشود آن قدر بر خودتان مسلط باشید که در حضور جمع و در موقعیت های مختلف بتوانید خونسرد و آرام بمانید . برای دست به کار شدن امروز و فردا نکنید از همین امروز شروع کنید .( ژاگو، ترجمه بنی احمد ، 1382 ، صفحه 30)

26-2 : زندگی خود را تغییر دهید

برای درمان کمرویی توصیه ها و تمریناتی که ارائه می شوند زمانی ارز شمند می باشد که تصمیم خود را نسبت به تغییر شیوه زندگی اتخاد کرده باشید . اگر از کمرو بودن خسته شده اید دیگر نمی خواهید وامانده اجتماعی به حیات خود ادامه دهید ، یا از دیدن این که کمرویی شدید مانع استفاده از فرصت های خوب زندگی می شود احساس ناراحتی می کنید ، وقت آن است که همه را تغییر دهید .

چهاره نوع تغییر اساسی می باید در زندگی شما انجام پذیرد :

1: طرز فکر شما درباره خودتان و درباره کمرویی

2: طرز رفتار شما

3: ارزش های اجتماعی مشخص که افزایش دهنده کمرویی می باشند

4: رشد مهارت های اجتماعی مشخص و موفقیعت آمیز

27-2 روش های موثر در تقویت اعتماد به نفس و غلبه بر کمرویی

کمرویی شرایط ناتوان کنندهای برای اغلب افراد پدید می آورد و مانع از ایفای نقش در موقعیتهای اجتماعی و بیان دلمشغولیها و درخواست ازادواج از مشخص مورد علاقه خود میگردد . واقعیت این است که اغلب انسانها دقیقاً از همان شخصیت دلخواه طرف مقابلشان برخورد دارند ولی بدلیل کمرویی و ترس ، از بیان درخواست ازدواج طفره میروند و اغلب توسط معشوقه اشان مورد شکوه و شکایت قرار میگیرند . اینگونه افراد فقط به ملاقات و قرارهای عاشقانه اکتفا کرده و گام بلند تری بر نمیدارند . اگر کمرویی شما را از رسیدن بفرد مورد علاقه تان بازمیدارد به مطالعه خود ادامه داده تا بیاموزد چگونه می توانید بر آن چیره شوید.


دانلود بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر

دوران جدید که به عصر اطلاعات موسوم است، دوران فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد، بشر امروز جامعه­ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT )1 را تجربه می­کند که از ویژگیهای خاص خود برخوردار است چنین جامعه­ای را جامعه اطلاعاتی می­گویند (صرافی زاده، 1383 ، ص 5)
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 309 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 170
بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و در ادارات آموزش و پرورش شهر

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده 1

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه 4

2-1- بیان مسئله 6

3-1- اهمیت ضرورت پژوهش 7

4-1- انگیزه پژوهش 9

5-1- هدف پژوهش 9

6-1- سوال پژوهش 10

7-1- تعاریف عملیاتی 11

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

1-2- مبانی نظری پژوهش

1-1-2- فرهنگ سازمانی 14

2-1-2- تعاریف فرهنگ سازمانی 15

3-1-2- اهمیت فرهنگ سازمانی 17

4-1-2- خصوصیات فرهنگ سازمانی 20

5-1-2- منابع فرهنگ 22

6-1-2- شیوه پیدایش فرهنگ 22

7-1-2- انواع فرهنگ سازمان 23

8-1-2- رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی 28

9-1-2- رابطه فرهنگ و ساختار سازمان 28

10-1-2- فرهنگ سازمانی و توسعه 29

11-1-2- نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش 29

12-1-2- رابطه فناوری و فرهنگ 30

13-1-2- رابطه فرهنگ و مدیریت 31

14-1-2- رابطه فرهنگ و رفتار سازمانی 31

15-1-2- کارکرد فرهنگ سازمان 31

16-1-2- زنده نگه داشتن فرهنگ 32

17-1-2- عوامل موثر در تغییر فرهنگ سازمانی 33

18-1-2- تغییر فرهنگ سازمانی 34

19-1-2- فرهنگ سازمانی سالم و فرهنگ سازمانی بیمار 35

20-1-2- الگوی اساسی برای تبیین و تشریح فرهنگ سازمانی 35

1-20-1-2- الگوی آجیل پارسونز 35

2-20-1-2- الگوی اوچی 36

3-20-1-2- الگوی پیترز و واترمن 37

4-20-1-2- الگوی لیت وین و اترینگر 39

5-20-1-2- الگوی کرت لوین 40

6-20-1-2- الگوی منوچهر کیا 40

2-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات

1-2-2- تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات 42

2-2-2- مفهوم فناوری اطلاعات و ارتباطات 43

3-2-2- چیستی فناوری اطلاعات و ارتباطات 46

4-2-2- کشورهای جهان از نظر زیر ساخت های لازم اداره مدیران آنها از جهت دستیابی 49

به فناوری اطلاعات و ارتباطات و...

5-2-2- کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

1-5-2-2- پول الکترونیک 50

2-5-2-2- تجارت الکترونیک 51

3-5-2-2- دولت الکترونیک 53

4-5-2-2- نشر الکترونیک 54

5-5-2-2- پارک های فناوری 54

6-5-2-2- شهر اینترنتی 56

7-5-2-2- دهکده جهانی 56

6-2-2- شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات

1-6-2-2- مفاهیم اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات 57

2-6-2-2- استفاده رایانه و مدیریت فایل Windows 58

3-6-2-2- واژه پردازها Word 58

4-6-2-2- صفحه گسترها Excel 59

5-6-2-2- بانک اطلاعاتی Access 59

6-6-2-2- ارائه مطلب Power point 60

7-6-2-2- اینترنت Internet 60

7-2-2- ظهور اینترنت 62

8-2-2- اینترنت چیست 62

9-2-2- شبکه عنکبوتی جهانی 63

10-2-2- موتورهای جستجو و بازاریابی اطلاعات 63

11-2-2- فناوری پوش 64

12-2-2- ارتباطات شبکه ای 64

13-2-2- راهکارهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات 66

14-2-2- نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات 66

15-2-2- ارزش فنا وری اطلاعات و ارتباطات 67

16-2-2- توانایی های فناوری اطلاعات و ارتباطات 69

17-2-2- راهبردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات 70

18-2-2- گروه بندی فناوری اطلاعات و ارتباطات 70

19-2-2- محدوده فعالیت های اطلاعاتی و ارتباطی 72

20-2-2- نظام های اطلاعاتی و ارتباطی 72

21-2-2- نظامهای اطلاعاتی و ارتباطاتی از طریق محمل هایی اطلاعات رابه طور 74

سریع و روز آمد در اختیار استفاده کنندها قرار می دهد...

22-2-2- تکنولوژی نوین اطلاعات و ارتباطات 77

23-2-2- نظم نوین اطلاعات و ارتباطات 79

24-2-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی آینده 80

25-2-2- مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات 81

26-2-2- نحوه تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمان 84

27-2-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر تحولات ساختار جامعه 85

28-2-2- فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیاز امروز مدیران فردا 86

29-2-2- مدیریت فناوری اطلاعات IT 87

3-2- پیشینه پژوهش 88

1-3-2- پژوهش های داخل کشور 88

2-3-2- پژوهش های خارج کشور 92

فصل سوم: فرایند پژوهش

1-3- روش پژوهش 103

2-3- جامعه پژوهش 103

3-3- نمونه و روش نمونه گیری 103

4-3- ابزار پژوهش 104

1-4-3- پرسشنامه فرهنگ سازمانی 104

2-4-3- پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات 104

5-3- چگونگی تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش 105

6-3- روش جمع آوری اطلاعات 105

7-3- روشهای تجزیه و تحلیل آماری 106

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری

1-4- مقدمه 108

2-4- اطلاعات عمومی 109

3-4- توصیف داده ها 112

4-4- تحلیل داده ها 130

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

1-5- بحث و نتیجه گیری 152

1-1-5- تفسیر سوال اصلی پژوهش 152

2-1-5- تفسیر سوالات فرعی پژوهش

1-2-1-5- تفسیر سوال فرعی اول پژوهش 153

2-2-1-5- تفسیر سوال فرعی دوم پژوهش 154

3-2-1-5- تفسیر سوال فرعی سوم پژوهش 155

2-5- نتیجه کلی 156

3-5- محدودیتها و مشکلات پژوهش 157

4-5- پیشنهادهای پژوهش 157

5-5- خلاصه پژوهش 159

منابع و مآخذ

فهرست منابع فارسی 163

فهرست منابع لاتین 169

ضمایم

پرسشنامه فرهنگ سازمانی

پرسشنامه فناوری اطلاعات


فهرست جداول

عنوان صفحه

جدول شماره (2-1) هفت موضوع مورد مقایسه در سازمانها توسط ویلیام اوشی

جدول شماره (2-2) سال شمار رسانه های اطلاعاتی و ارتباطی 78

جدول شماره (3-1) حجم نمونه 103

جدول شماره (4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس 109

جدول شماره (4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل 110

جدول شماره (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات 111

جدول شماره (4-4) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نوآروی و ریسک پذیری 112

جدول شماره (4-5) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به جزئیات 114

جدول شماره (4-6) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب نتیجه محوری 116

جدول شماره (4-7) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به افراد (فردگرایی) 117

جدول شماره (4-8) توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب توجه به گروه (گروه گرایی) 118

جدول شماره (4-9) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب تهور طلبی 119

جدول شماره (4-10) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب ثبات 120

جدول شماره (4-11) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب آشنایی با مفاهیم و اصول 121

جدول شماره (4-12) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب مدیریت فایلها 123

جدول شماره (4-13) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب واژه پردازها 124

جدول شماره (4-14) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب صفحه گسترها 125

جدول شماره (4-15) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب بانکهای اطلاعاتی 127

جدول شماره (4-16) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب ارائه مطلب 128

جدول شماره (4-17) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب اینترنت 129

جدول شماره(4-18)نتایج حاصل از آزمون همبستگی فرهنگ سازمانی و 131

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4- 19) نتایج حاصل از آزمون چگونگی میزان بکارگیری فناوری 132

اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان

جدول شماره (4-20)نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین نو آوری و بکارگیری 135

فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-21) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین توجه به جزئیات و 136

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-22) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین نتیجه محوری و 139

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-23) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین توجه به افراد و 141

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-24) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین توجه به گروه و 143

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-25) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین تهور طلبی و 145

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-26) نتایج حاصل از آزمون همبستگی بین ثبات و 147

بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات

جدول شماره (4-27)نتایج حاصل از آزمون سوال تفاوت میزان بکارگیری 150

فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد

فهرست نمودارها

عنوان صفحه

نمودار شماره (2-1)مدل پنج عاملی فرهنگ سازمانی 40

نمودار شماره (2-2)ارتباط تئوری، رفتار، فرهنگ سازمانی 41

نمودار شماره (2-3)پیداش فناوری اطلاعات و ارتباطات از تلفیق سه حوزه اطلاعات، 45

رایانه و ارتباطات

نمودار شماره (2-4)عصر کشاورزی، صنعت، اطلاعات 46

نمودار شماره (4-1)توزیع نسبی پاسخگویان برحسب جنس 109

نمودار شماره (4-2) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل 110

نمودار شماره (4-3) توزیع نسبی پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات 111

نمودار شماره (4-4) رابطه فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات 131

نمودار شماره (4-5) میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان 133

نمودار شماره (4-6) رابطه نوآوری و ریسک پذیری و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات 135

نمودار شماره (4-7) رابطه توجه به جزئیات و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات 137

نمودار شماره (4-8) رابطه بین نتیجه محوری و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات 139

نمودار شماره (4-9) رابطه بین توجه به افراد و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات 141

نمودار شماره (4-10) رابطه بین توجه به گروه و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات 143

نمودار شماره (4-11) رابطه بین تهور طلبی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات 145

نمودار شماره (4-12) رابطه بین ثبات و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات 147

نمودار شماره (4-13)میزان بکار گیری فناوری اطلاعات وارتباطات دربین کارکنان زن و مرد 150

1-1- مقدمه

دوران جدید که به عصر اطلاعات موسوم است، دوران فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد، بشر امروز جامعه­ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT )[1] را تجربه می­کند که از ویژگیهای خاص خود برخوردار است. چنین جامعه­ای را جامعه اطلاعاتی می­گویند (صرافی زاده، 1383 ، ص 5).

جامعه اطلاعاتی جامعه­ای است که در آن زندگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افراد جامعه به فناوری اطلاعات و ارتباطات وابسته است و جامعه­ای است که در آن مردم در محل کار ، منزل و حتی در اماکن تفریحی از این تکنولوژی­ حداکثر استفاده را می­برند.

بر خلاف دوران گذشته که اطلاعات و تکنولوژی در اختیار صاحب نظران فن و صنایع قرار داشت و مشروعیت آن نیز به تایید و تصدیق آنان مرتبط بود در جامعه جدید اطلاعات تکنولوژیستها علمای اجتماعی و مردم معمولی نیز مرتبط با تکنولوژی اطلاعاتی قرار گرفته و بخشی از زندگی روزمره آنان شده است. زیرا اطلاعات و اخبار در گروه نیازهای اساسی همه مردم قرار گرفته است و تولیدات آن استفاده همه جانبه دارد. در حالی که در دوران گذشته استفاده از تکنولوژی مرتبط با قشر خاصی بود و فراگیری زیادی نداشت (آذرخش، مهراد،1383،ص 25).

ویژگی‌دیگر جامعه اطلاعاتی کالا شدن اطلاعات است، اطلاعات کالا شده و به مدد تکنولوژی های جدید ارتباطی در دسترس هر کسی که طالب آن باشد قرار می­گیرد. در این گونه جوامع مفاهیم سنتی موجود در زمینه­هایی چون اقتصاد، آموزش ، کسب و کار، مدیریت و تجارت دچار تحول می­گردد. با گذر از عصر صنعتی و ورود به عصر اطلاعات و به گفته الوین تافلر[2] (عصر دانایی) نیاز روزافزون بشر برای آموزش متفاوت­تر با آنچه در گذشته بوده است بیشتر حس می­شود در همین راستا تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات که به طور فزاینده­ای در حال گسترش است می­تواند به نحو مطلوبی تمامی امور زندگی را تحت تاثیر قرار دهد (احمدی نژاد ، 1379 ، ص 24).

دنیای موجود با دستاوردهای متنوع خود همواره در معرض تحولات و تغییرات غیرقابل پیش بینی است. الوین تافلر اعتقاد دارد ورود به قرن بیست و یکم به عنوان عصر فرانظریه[3] هنگامی برای انسانها جاذب خواهد بود که آدم کنونی بتواند در مقابل تغییرات آن قرن قدرت تحمل لازم را داشته باشد با شجاعت در مقابل آن ظاهر شود. تحقق این ایده­آل هنگامی میسر خواهد بود که از هم اکنون بشر امروزی بتواند خودش را برای تغییرات در دنیای آینده آماده سازد این نیز مشروط به دانش، مهارت، بینش و پویایی است.

زندگی در دنیای جدید نیازمند شناخت کامل و کسب مهارتهای استفاده از این ابزارها و بدون داشتن چنین ابزاری رقابت و زندگی بسیار مشکل خواهد بود و مستلزم از دست دادن فرصتهای فراوانی در زندگی روزانه افراد و جوامع است.

سازمانها باید جهت به کار­گیری و استفاده بهینه از تکنولوژی فن­آوری اطلاعات زمینه سازی لازم و مطلوب را داشته باشند تا بتوانند در این راه گامهای مهم و صحیح را در عرصه سازمان بردارند. یکی از مهمترین عوامل موفقیت و شکست در این حرکت در "فرهنگ سازمان " است. فرهنگ سازمانی به تمام جنبه­های سازمانی تاثیر می گذارد و بر اساس اعتقادات و ارزش­های مشترک، به سازمان‌ها قدرت می بخشد و بر نگرش رفتار فردی انگیزه و رضایت شغلی و سطح تعهد نیروی انسانی طراحی ساختار و نظام­های سازمانی، هدف­گذاری، تدوین و اجرای استراتژی­ها و .... تاثیر می­گذارد. همچنین فرهنگ سازمانی عامل موثر در ترویج خلاقیت و نوآوری است که از طریق ارزش نهادن به کار سخت و متمرکز و هدف­دار ، پشتکار و سخت کوشی و تعهد عمل می­کند.

نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع اصلی سازمان بااستفاده از اطلاعات، فناوری، مواد، تجهیزات و بودجه و... به تولید کالا و خدمات بپردازد و در صورتی که درست عمل کند سازمان نیز از عملکرد خوبی برخوردار خواهد شد.

لذا سازمان از طریق توجه به فرهنگ و شناخت فرهنگ موجود سازمان و تجزیه و تحلیل آن و خلق ارزش­های مناسب در حمایت از فرهنگ مطلوب می­تواند در راستای به کار گیری مؤثر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان نقش مهمی را ایفا نماید.

2-1- بیان مسئله

با توجه به اینکه فرهنگ سازمانی نظام ارزشها، باورها و آداب و رسوم مشترک در بین اعضای سازمان است و تعاملات قسمتهای مختلف را بر قرار می کند بنابراین یک ابزار مؤثر در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان تلقی می شود.

در سازمانهایی که فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود ندارد آثار و تبعاتی بدنبال خواهد داشت که از آن جمله می توان نارضایتی ارباب رجوع، هزینه های گزاف، طولانی بودن جریان کارهاو ... را نام برد.تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از عدم کارآیی که در یک سازمان پیش می آید ناشی از عدم بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است. زیرا رشد روز افزون اطلاعات به سازمانها کمک می کند که در میدان رقابت موفق عمل کنند. یکی از موانع اساسی عدم بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات فقدان فرهنگ سازمانی بکارگیری آن می باشد.

فرهنگ سازمانی به دلیل ماهیت اثر گذاری قوی که می تواند بر رفتار و عملکرد اعضای سازمان داشته، نقش مهمی را در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا می کند.بنابراین فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین مسائل عصر حاضر در تمام جوامع می باشد پس بکارگیری آن در سازمانها جهت هماهنگی با جامعه بین الملل لازم و ضروری به نظر می رسد ولی متأسفانه هنوز شرایط و فرهنگ مناسب جهت استفاده مؤثر به جا و ماهرانه از این فناوری در سازمانها بوجود نیامده است، لذا مسأله این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش می باشد. با این هدف که با روشن شدن رابطه فرهنگ سازمانی با بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش زمینه لازم برای توجه و اقدام جدی مسئولین جهت بالابردن فرهنگ سازمانی در ادارات آموزش و پرورش فراهم آید تا از آن طریق بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات و سازمان آموزش و پرورش افزایش یابد.


3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش

امروزه اطلاعات شاخص قدرت است. آنچه کشوری را در سطح اول، دوم و سوم جهان قرار می دهد. میزان اطلاعاتی است که آن کشور تولید می کند، در دسترس قرار می دهد و به کار می گیرد. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک فناوری غالب در هزاره جدید معرفی شده است. بدون هیچ شک و تردیدی در فرایند پذیرش پدیده جهانی سازی کشورهایی که زمینه و بستر لازم و مناسب را برای توسعه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بوجود نیاورده اند، در حرکت هدایت شده و شتابان جهانی سازی از وضع موجود به سوی جامعه اطلاعاتی باز خواهند ماند.

اهمیت روز افزون علوم وابسته به اطلاعات، چنان بالا گرفته است که منتقدان و آگاهان را بر این باور رسانده که دانش اطلاعات و نقش و تاثیر آن شاخص ممتاز فعالیت های طراز اول جوامع بشری است. در حال حاضر در سازمان ها اطلاعات پس از عامل انسانی مهمترین منبع ارزشمند محسوب می شود و یک منبع حیاتی برای پیشرفت علمی و اقتصادی هر کشوری به حساب می آید. به بیان دیگر اطلاعات نیروی اصلی حرکت و شکل دهنده مردم، اجتماعات، سازمان ها و کشورهاست.

نقش مهم اطلاعات را می توان در زمینه های وسیعی از فعالیتهای حیاتی بشر جستجو کرد. اطلاعات به ابزار مهم اطلاعاتی و ارتباطی بسیار مهمی بدل گشته که توسط آن بسیاری از امور روزمره انسانها تسریع و تسهیل شده است.

در عصر جدید ، در انجام امور اداری به طریق سنتی ( معمول ) شاهد ظهور و گسترش مشکلات و نارسائی های گسترده تری هستیم که از آن جمله می توان به طولانی بودن جریان کارها،اشتباهات زیاد کارکنان، صرف هزینه های گزاف و قابل ملاحظه جهت ثبت و بایگانی اسناد، اوراق و تبادل اطلاعات نوشتاری، ریسک پذیری و خطر پذیری بالا، نارضایتی ارباب رجوع و موارد بسیاری از این قبیل اشاره نمود، که البته با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد موارد کمی از این قبیل خواهیم بود .

همچنین در عصر حاضر که دوره تغییر و تحول و بحران را در پیش روی داریم. (اگر بحرانی در دنیای امروز باشد، بیش از بحران اقتصاد و پول و نفت و نیرو ، بحران فرهنگ است) (اسلامی ندوشن ، 1354 ، ص 60).

لزوم توجه به فرهنگ به علت تاثیری که فرهنگ سازمانی بر تمام ابعاد سازمان می گذارد، فرهنگ سازمانی می تواند سازمان را به جلو راند و یا از حرکت بازدارد و این توان بالقوه به خاطر تاثیری است که فرهنگ بر رفتار دارد. لذا اگر بخواهیم علل موفقیت و عدم موفقیت سازمانهایمان را مطالعه کنیم باید به بررسی فرهنگ بپردازیم.

شاین ، اوچی ، پیترز و واترمن و بسیاری از علمای مدیریت دو حقیقت مهم را تبیین می کنند. اول آنکه فرهنگ سازمانی در سازمانهای مختلف متفاوت است . دوم آنکه فرهنگ سازمانی مختلف می تواند بر عملکرد ، موفقیت و اثر بخشی یک سازمان و موسسه تاثیر متفاوتی داشته باشد . با این حال اشاره به این نکته ضرورت دارد (سازمانهای موفق ) فرهنگ های ایجاد کرده اند که ارزشها و مدیریت رهبران خود را در هم آمیخته اند و به همین دلیل است که این ارزشها سالها دوام آورده اند و به نظر می رسد که نقش حقیقی مدیریت سازمانها ، اداره ارزشهای سازمان است. سازمانهای موفق به ایجاد فرهنگ مشترک میان کارکنان و ایجاد روحیه خوب بها می دهند . چارچوبی از همبستگی ایجاد می کنند که در محدوده آن افراد پر انگیزه ، خود را با شرایط انطباق می دهند .

بر مبنای مطالعات متعدد ، مدیران و پژوهشگران از اوایل دهه 1980 میلادی توجه خود را به چگونگی مدیریت فرهنگ سازمانهایشان و هماهنگ نمودن آن با سایر اجزاء به بهترین وجه آغاز نموده اند . با وجود اینکه سابقه مطالعات فرهنگ سازمانی بیش از دو دهه نیست . اما تحقیقات ، تاثیر فرهنگ و جلوه های فرهنگی را بر رفتار کارکنان نشان داده اند و تعدادی ازنویسندگان این فرض رامطرح و پشتیبانی کرده اند که شرکتها وسازمانهای موفق دارای فرهنگ قوی بوده اند.

در این پژوهش ضمن شناسایی فرهنگ سازمانی حاکم بر ادارات آموزش و پرورش میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد سنجش قرار گرفته شده است .

استفاده کنندگان این پژوهش کلیه کارکنان کادر اداری سازمان آموزش و پرورش می باشد. که با پیاده کردن یک الگوی فرهنگی مناسب و قوی در سازمان زمینه استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین آنها فراهم می شود. و سازمانهایی که از نتایج این پژوهش می توانند بهره ببرند شامل وزارت آموزش و پرورش، سازمان تکفا، سازمانهای مرتبط با آموزش و پرورش، سازمان تألیف کتب درسی، سازمان آموزش عالی، ضمن خدمت فرهنگیان، سازمانهای مرتبط با تکنولوژی و ساخت ابزارهای کمک آموزشی و ....
می باشند.

4-1- انگیزه پژوهشگر

اگر چه استفاده از رایانه از سال های دهه 50 میلادی در سازمان های بزرگ کشورهای صنعتی و توسعه یافته رایج بوده است ولی در نوع فناوری اطلاعات حتی تا دهه 80 میلادی کمتر در سازمانهای آموزشی مشاهده می شود .

فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهمترین مسائل عصر حاضر در تمام جوانب می باشد پس به کارگیری آن در سازمانها جهت هماهنگی با جامعه بین الملل لازم و ضروری به نظر می رسد ولی متاسفانه هنوز شرایط و فرهنگ مناسب جهت استفاده موثر و به جا و ماهرانه از این فناوری در سازمانها بوجود نیامده است .

بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش انگیزه ای پژوهشگر برای انجام این پژوهش شده است.

5-1- هدف پژوهش

1-5-1- هدف کلی

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران می­باشد.

2-5-2- اهداف فرعی

با توجه به اهمیت نقش فرهنگ سازمانی در میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط کارکنان این تحقیق بر آن است تا با بررسی فرهنگ سازمانی در ادارات آموزش و پرورش به اهداف ذیل دست یابد:

1- تعیین میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران.

2- تعیین میزان رابطه هفت ویژگی فرهنگ سازمانی با فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT). در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران.

3- تعیین میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران.

6-1- سوالات پژوهش

1-6-1- سؤال اصلی

1- آیا بین فرهنگ سازمانی و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران رابطه وجود دارد؟

2-6-1- سوالات فرعی

1- میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان ادارات آموزش و پروش شهر تهران چگونه است؟

2- آیا بین هفت ویژگی فرهنگ سازمانی با فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران رابطه وجود دارد؟

3- آیا میزان به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان زن و مرد در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران متفاوت است؟


7-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش

1-7-1- فرهنگ سازمانی

تعریف نظری:

استانلی دیویس – فرهنگ سازمانی الگویی از ارزشها و باورهای مشترک است که به اعضای یک نهاد معنی و مفهوم می بخشد و برای رفتار آنان در سازمان دستورهای فراهم می­‌آورد (آقاجانی، 1383 ، ص 153).

فرهنگ سازمانی سیستمی از استنباط مشترک است که اعضا نسبت به سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می شود (رابینز، ترجمه اعرابی، 1382، ص 372).

تعریف عملیاتی:

منظور از فرهنگ سازمانی در این پژوهش نمره به دست آمده از طریق پرسشنامه فرهنگ سازمانی که در قالب هفت ویژگی اصلی ( نو آوری و ریسک پذیری ، توجه به جزئیات ، نتیجه مجوری ، توجه به افراد ، توجه به گروه ، داشتن روحیه جسارت و سرشکنی ، تهور طلبی و ثبات و پایداری ) را نیز تنظیم و جمع آوری گردید.

2-7-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعریف نظری:

واژه فناوری اطلاعات اولین بار توسعه لویت و وایزس در سال 1985 به منظور بیان نقش رایانه و پشتیبانی از تصمیم­گیری­ها و پردازش اطلاعات در سازمان به کار گرفته شده از فناوری اطلاعات برداشت­­های مختلفی وجود دارد و همین برداشت ها موجب گردیده تا تصاویر متفاوتی از آن در مجامع مختلف ارائه شود (صرافی زاده، 1383، ص 16).

فناوری اطلاعات و ارتباطات ابزارهای رایانه محوری که افراد به منظور کار با مطالعات و پشتیبانی اطلاعات و پردازش اطلاعات مورد نیاز از آن استفاده می کنند.

تعریف عملیاتی:

منظور از نحوه و میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادارات آن نمره به دست آمده از پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات می­باشد که بر حسب مهارتهای هفت گانه ICDL ( آَشنایی با مفاهیم و اصول ، آشنایی با مدیریت فایلها ، واژه پردازها ، صفحه گسترده ها ، بانکهای اطلاعاتی ، ارائه مطلب و اینترنت ) منظور شده در پرسشنامه به دست می‌آید.

3-7-1- کارکنان

در این پژوهش منظور از کارکنان افرادی می باشند که دارای تحصیلات دیپلم تا فوق لیسانس و بالاتر و در سال تحصیلی 85-84 در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران به صورت استخدام رسمی مشغول به کار بوده اند.


دانلود هنر تحقیقی پیرامون استندهای گرافیکی

گرافیک در دنیای پیچیده ارتباطات امروز ، نقش اساسی ایفا می‌کند و به سبب گستردحگی حیطه فعالیت ، به شاخه‌های تخصصی متعددی تقسیم می‌گردد بدین سبب شناخت عرصه‌های مختلف این هنر بسیط ، برای متخصصین و نیز برای مخاطبین آن ضروری به نظر می‌رسد
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 884 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 85
هنر تحقیقی پیرامون استندهای گرافیکی

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

پیشگفتار

مقدمه

فصل اول : هنر گرافیک

1-1- تاریخچه کوتاهی از هنر گرافیک

1-2- بررسی علم ارتباط تصویری و بصری

فصل دوم : تبلیغات

2-1- سابقه تاریخی تبلیغات

2-2- تبلیغات چیست؟

2-3- مضون تبلیغات

2-4- شرایط اساسی برای تبلیغات به طرز مؤثر

2-5- بررسی رنگ در تبلیغات

2-5-1- تأثیر رنگ در تبلیغات

2-5-2- عوامل مؤثر در انتخاب رنگ

2-5-3- رابطه و رنگ و بیننده در تبلیغات

فصل سوم : گرافیک محیطی

3-1- گرافیک محیطی

3-2- گرافیک محیطی مسطح یا دوبعدی

3-3 پیکتوگرامها

1

3

4

7

8

14

15

15

16

17

18

19

19

20

22

23

25

29

فهرست مطالب ( ادامه )

عنوان

صفحه

3-3-1- وظیفه و عملکرد پیکتوگرام

3-4- گرافیک محیطی حجمی یا سه بعدی ( خط - شکل ، بافت … )

3-5- اقسام گرافیک محیط حجمی

3-5-1- گرافیک محیطی و فضاهای عمومی

3-5-2- گرافیک محیطی فضای باز

3-5-3- گرافیک محیطی فضاهای بسته

فصل چهارم : استند

4-1- استند چیست؟

4-2- تقسیم‌بندی استندها

4-3- طراحی گرافیکی استند

4-4- چگونه باید از رنگ در طراحی استند استفاده کرد

4-5- طراحی خط در استند

4-6- نمایش و عرضه کالا در استندهای تبلیغاتی

4-6-1- چگونگی نمایش طرحهای استند

4-7- تولید

4-8- حرکت در استند

4-9- تکامل طرحها

4-10- انواع استند

30

33

45

46

49

50

53

54

55

56

58

59

63

64

67

69

71

75

فهرست مطالب ( ادامه )

عنوان

صفحه

4-11- طرحهای ثابت و همیشگی

4-12- استندهای نمایشگاهی

4-13- استندهای برتر

فهرست منابع و مأخذ

فهرست منابع و مأخذ لاتین

فهرست منابع و تصاویر عکاسی شده

گزارش کار عملی

78

80

82

85

86

مقدمه

گرافیک در دنیای پیچیده ارتباطات امروز ، نقش اساسی ایفا می‌کند و به سبب گستردحگی حیطه فعالیت ، به شاخه‌های تخصصی متعددی تقسیم می‌گردد. بدین سبب شناخت عرصه‌های مختلف این هنر بسیط ، برای متخصصین و نیز برای مخاطبین آن ضروری به نظر می‌رسد.

براساس این ساختار ، این پایان نامه با هدف شناخت هرچه بیشتر از مفهوم گرافیکی محیطی در بخش تبلیغات و استند تدوین گردیده است.

علت انتخاب این موضوع به این جهت بوده است که نقش استند در اطلاع رسانی شهری و مکانهای خاصی و همچنین تبلیغ کالاها جنبه کاربردی فراوانی دارد که البته در ایران استفاده از اسنتر هنوز به طور کامل جا نیافتاده است از لحاظ گردآوری مطالب در مورد بخش استند منبع زیادی در دسترس نداریم. به خصوص در مورد استندهای شهری در مکانهای عمومی.

ابتدا اطلاعاتی از کتب مختلف در زمینه گرافیک محیطی گردآوری می‌شد و در زمینه موضوع اصلی پروژه در بخش استند از کتابخانه دانشگاه تهران مطالبی گردآوری گردید که مشکلات و همکاری نداشتن این کتابخانه را در بر داشت. این رساله در 4 فصل تنظیم گردیده شد و به ترتیب تاریخچه‌ای از گرافیک بخش تبلیغات سپس گرافیک محیطی و نهایتاً بخش استندها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل اول : هنر گرافیک

هنر گرافیک

تعاریف بسیاری برای هنر گرافیک وجود دارد که هر کدام در زمان و دوره‌ای خاص پاسخگوی این هنر بوده‌اند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ، تعاریف نیز دستخوش تغییراتی می‌شوند اما آنچه در تمامی آنها مشترک می‌باشد ، این مضامین هستند.

1- ارتباط و تعامل انسانی و اجتماعی

2- عناصر ترسیمی ( خط ، نقطه ، سطح )

3- گزارش ( متن و نقشه )

4- تکثیر

در تعاریف هنر گرافیک چنین می‌خوانیم :

گرافیک از نظر لغوی به معنای « ترسیم » و « نگارش » است. بر این مبنا گرافیک هنری است که ترسیم کردن و نگارش ، ارکان اصلی آن را تشکیل می‌دهند. هنرگرافیک عبارت است از : گونه هنرهای تصویری که در وهله نخست به منظور تکثیر یا آفرینش ( روپرودوکسیون ) آفریده می‌شوند. واژه گرافیک از مصدری یونانی به معنای نوشتن می‌آ‌ید و ریشه آن در اصل به معنای « خراشیدن » و «‌ فقر کردن » است. کسی که به هنر گرافیک می‌پردازد ، «‌ هنرمند گرافیک » نامیده می‌شود.

در زبان فارسی گرافیست نیز به معنای هنرمند گرافیک مرسوم شده است.[1] لفظ گرافیک به معنای مراحل ماشینی و نیمه ماشینی جهت بازسازی قصورات و کلام است. در برگیرنده فعالیت‌های بی‌شمار و با ارزش هنری و اجتماعی است ، که برجسته‌ترین آنها را کتاب چاپی تشکیل می‌دهد.[2]

2- حوزه‌ای در هنرهای بصری که اساساً مداد چاپ شدنی ( تصاویر ، نقوش و نوشته‌ها ) را دربرمی‌گیرند.

امروزه «‌ طراحی گرافیکی » در سینما و تلویزیون نیز کاربرد دارد.

صفحه‌آرایی ، تصویرسازی ، طراحی و نشانه و حروف ، تبلیغات دیواری ، استندها و بسته‌های کالاها از زمینه‌های فعالیت طراح گرافیک محسوب می‌شود. سابقه این فعالیت‌ها به کارهای ویلیام ماریس ، لیسیتسکی[3] و باهاوشماعی[4] مدرسه هنری - بازمی‌گردد[5].

طراحی گرافیک ، به صورتی که ما امروزه می‌شناسیم ، تا زمان انقلاب صنعتی یعنی قرن نوزدهم وجود نداشت در این زمان با پیشرفت فنون چاپ و کاغذسازی ، امکان استفاده از تزئینات و تصاویر بدیع ، همراه با متن نوشته شده به وجود آمد و نقاشان و هنرمندان گرافیک توانستند نتایج درخشان در کار خود حاصل کنند[6].

گرافیک در درجه اول شامل طراحی ، نقاشی و نوشتاری می‌شود ، اما یک تعریف ثانویه در فرهنگ لغات چنین می‌گوید : « زنده و بیانگر »[7] و این کلمات کمک می‌کند تا بتوانیم مفهوم به کارگیری زمان ، مهارت و انرژی را در ارتباط با کل کار درک کنیم[8].

1-1- تاریخچه کوتاهی از هنر گرافیک

عده‌ای آغاز هنر گرافی را اختراع و گسترش صنعت چاپ می‌دانند ، و عده‌ای دیگر شروع تصویرگری و گرافیک به معنای امروزی آن را به دوره انسانهای غارنشین نسبت می‌دهند. تفاوت این دو نظریه به دلیل تفاوتی است که هنرمندان گرافیک در تعریف این هنر قائل هستند. پررنگ دانستن یکی از عوامل مؤثر در طراحی گرافیک ( ارتباط ، عناصر بصری ، عناصر نوشتاری و تکثیر ) می‌تواند تعریف و تاریخچه‌ای متفاوت از این هنر بدست دهد. علت اختلاف نظرها درباره آغاز پیدایش این هنر نیز از این روست ، چرا که تأکید بیش از حد بر تکثیر به برداشت تقارن زمانی اختراع صنعت چاپ و هنر گرافیک می‌انجامد ؛ و از دیگر سوی بررسی عناصر بصری از گذشته - دوره غازنشینی - تا به حال و برجسته‌ نشان دادن این دوران به برداشتن متفاوت از جهت بعد زمانی می‌انجامد.

سؤال دیگری که در اینجا مطرح است درباره مرز زمانی بین گرافیک قدیم و گرافیک نوین می‌باشد برخی صنعت چاپ را سر منشأ پیدایش گرافیک نوین دانسته و برخی دیگر بکارگیری عناصر حرکت را ، سرآغاز آن می‌دانند پیش از ابداع صنعت چاپ ، نقش آفرینی و خطاطی کتابها ، توسط نقاشان و خطاطان آن دوره انجام می‌گرفت.

با آمدن صنعت چاپ امکانات تکثیر و انتشارات گسترش یافت و قشرهای انبوه مردم به مصرف آثاری کشانده شامل ؟ مذکر ارزان و در دسترس بوده و به سهولت و سادگی درک شود.[9] در این زمان ، گرافیک سنتی با حفظ در خصوصیتش یعنی خط و نقش ، اضافه شدن چاپ و تکثیر ، گام به مرحله نوین خود گذاشت ، در حدود عملکرد گرافیک سنتی می‌توان هنر خطاطی ، نقاشی دوبعدی ، طراحی و کنده‌کاری را وارد نمود. طراحی نقوش ، چه منفرد چه بر روی سفالینه‌ها و حجاریها و غیره ، همگی با اصول گرافیکی طراحی و اجرا شده‌اند. طرحها ساده و مختصر و حریم متجسم شده ، با خود بیانی تصویری و ارتباطی را مطرح می‌کنند و هر کدام از آنها بیانگر نوع نیازمندیها و مفاهیم تصویری و ارتباطی ، از فضا ، فرهنگ و محیط زندگی خود می‌باشند.

هدفی که این نقوش در کاربرد تصویری خود به دنبال می‌کنند ، همان هدفی است که در گرافیک دنبال می‌شود.

1-2- بررسی علم ارتباط تصویری و بصری

در عصر تکنولوژی معنای هنر و همچنین شکل و کاربرد آن و به طور کلی بیان بصری تغییر به سزایی نموده است. با اختراع دستگاه چاپ و بعد دوربین عکاسی و استفاده روزافزون از وسایل مشابه نظیر دوربین فیلمبرداری و کاربرد آن در سینما و تلویزیون ، آموزش بصری و یا به عبارت دیگر فراگیی سواد بصری را صورت بخشیده ضرورتی که از سالها قبل از آن باید مورد توجه قرار

می‌گرفت. « سواد بصری ، علم چگونه دیدن و تجربه نمودن است ».[10] برای کسی که به طور طبیعی می‌تواند ببیند ، عمل دیدن مستلزم صرف نیروی بسیار اندک است زیرا این عمل به طور خودکار از طریق سلسله اعصاب انسان انجام می‌پذیرد. پدیده‌های موجود در طبیعت و محیط را با بسیاری از جزئیاتشا می‌بینیم و همه عناصر بصری موجود در آنها را تشخیص می‌دهیم. هرچند ما به صورت طبیعی و خودکار و بسیار سهل و ساده می‌بینیم. ولی هنوز از درست و واقعی دیدن آگاهی نداریم. هر سیستم ارتباطی متشکل از سمبولهایی است که ساخت بشر هستند. کلام یکی از این سمبولهاست که در روزگاران گذشته به صورت تصاویر ساده ترسیم می شد ، و نتیجه تجربیات و احساسات بشر بوده است. در جهان بیش از سه هزار زبان رایج وجود دارد که هرکدام خصوصیات خاص و مستقل خود را دارند. در واقع آنچه به عنوان یک پدیده بصری در برابر دیدگان ما قرارمی‌گیرد ، مجموعه‌ای از عناصر بصری[11] هستند که اگر دارای ترکیبی وحدت یافته باشند با مفهوم جلوه می‌کنند. این عناصر بصری عبارتند از : نقطه ، خط ، قطع ، حجم ، بافت ، رنگ ، سایه رنگ.

« کیفیات بصری » نیز عبارتند از سیستمن ، تعادل ، تناسب ، کشش و غیره. کیفیات بصری کیفیاتی هستند که روند سازمان دادن به بعضی از عناصر بصری مطرح می‌شوند. روند سازمان

دادن به عناصر بصری بوسیله کیفیات بصری را می‌توان با واژه عام طرح یا Design بیان نمود. عناصری که ذکر شد در واقع ماده خام و اولیه تمام تصاویر به شمار می‌روند و بوسیله آنهاست که انواعی از اشیاء و پدیده‌ها در محیط به صورت بصری ظاهر می‌گردند.

در هنرهای تجسمی قادر یا چهارچوب در ترکیب‌بندی طرح اهمیت فراوانی دارد. ترکیب چند عنصر معین در یک چهارچوب مربع شکل با ترکیب‌بندی همان عناصر در چهارچوبی مستطیل شکل یا دایره‌ای بسیار متفاوت است. همین طور نحوه قرارگیری یک عنصر در یک صفحه یا کادر در مفهوم آن بسیار تأثیرگذار است به طور مثال یک نقطه یا دایره کوچک در بالای صفحه یا در پایین و یا در وسط صفحه معانی مختلفی را القاء می‌نماید. حال به صورت اجمالی به بررسی عناصر بصری و خصوصیات هر یک از آنها می‌پردازیم.

1- نقطه : کوچکترین واحد پدیده‌های بصری است و تمامی پدیده‌های بصری از کنار هم قرارگرفتن بی‌نهایت نقطه بوجود آمده‌اند.

2- خط : از تجمع نقاط به دنبال یکدیگر خط پدید می‌آید و بیان کنند. حرکت و پایه اشکال به حساب می‌آید.و خطوط می‌تاند مستقیم ، منحنی ، زاویه‌دار یا جهت‌دار باشند ، این جهت می‌تواند دورانی ، عمودی یا مایل باشد.

3- سطح و حجم : سطح و حجم را می‌توان در مجموع شکل و فرم به حساب آورد. شکل‌های ابتداعی عبارتند از : مربع ، دایره و مثلث که در واقع سطح هستند و از ترکیب آنهاه با خط و نقطه و سطوح دیگر اشکالی بی‌پایان دوبعدی و سه‌بعدی پدید می‌آید.

4- رنگ : آنچه از صورت ظاهری هر شیء به چشم می‌خورد ، ناشی از رنگ شکل و فرم آن

جسم است. هر یک از رنگها بر روی دید انسان و روان او تأثیر متفاوتی می‌گذارد. روانشناسی رنگ تأثیر آن را به روی روان و دید انسان بررسی می‌کند. هنرمند که به نتیجه تأثیر رنگ از نظر زیبایی علاقه‌مند است باید رنگ را از هر دو نظر فیزیکی و روانی بشناسد. کسی که بخواهد به رموز رنگها پی‌ببرد و از آنها در آفرینش یک اثر هنری مدد جوید باید خوب ببیند ، حس کند و تجربه نماید. این رنگها هستند که احساسات روحی و روانی ما را بیان می‌نماید.

هر عنصری که روی کاغذ شکل می‌گیرد مانند نقطه ، خط ، سطح ، رنگ و غیره می‌تواند با عناصر دیگر ارتباط برقرارسازد و به شکلی ثابت و هماهنگ دست پیداکند. می‌تواند با عناصر دیگر ارتباط برقرارسازد و به شکلی ثابت و هماهنگ دست پیداکند. همانگونه که می‌توان با قراردادن حروف الفبا در کنار یکدیگر شهری موزون و پرمعنا پدیدآورد ، به همین ترتیب نیز می‌توان با کنار هم قراردادن این عناصر بصری ترکیب بندیهای بی‌شماری از مقادیر بصری بوجود آورد. می‌توان با چند خط و نقطه یا اشکال ساده احساسی از فروریختن ، پرواز ، حرکت ، سکون و غیره را ایجاد نمود.

این احساسهای فضایی و انواع آن بی‌شمارند چنانچه علائم اولیه زبان فارسی سی و دو حرف می‌باشد اما با کنار هم قراردادن آنها می‌توان به بی‌نهایت کلمه و جمله دست یافت. به همین ترتیب نیز نیروهای ذخیره شده در دستگاه بصری را باورنکردنی و بی‌نهایت است. یک لکه رنگ بسته به اینکه روی سطح تصویر در طرف راست یا چپ ، بالا و پائین و یا وسط تصویر قرارگیرد تجربه فضایی و متفاوتی برمی‌انگیزد. با افزایش لکه‌ها رنگ احساس فضایی گسترش یافت و لکه‌ها از هم دور و یا به هم نزدیک می‌شوند و مثل آن است که وزن و راستای متمایل به مرکز و یا گریزان از مرکز ایجاد می‌نمایند. ایجاد اینگونه اشکال متفاوت روی سطح تصویر بیان و احساس فضای غنی‌تری بدست می‌دهد.

ارتباط تصویری یا بصری علمی است که به بررسی ویژگی‌ها و روابط مابین عناصر و پدیده‌های بصری می‌پردازد و بسیاری از جاها به علوم و هنرهایی چون معماری ، طراحی صنعتی ، نقاشی ، مشهور ادبیات ، موسیقی ، سینما و غیره ارتباط پیدا می‌نماید.

طراحی گرافیکی به صورتی که امروزه می‌شناسیم در زمان انقلاب صنعتی قرن نوزدهم میلادی وجود نداشت ، اما با پیشرفت صنعت چاپ و امکان استفاده از تصاویر نو و تازه به همراه نوشته‌ها گرافیک کم‌کم شکل تازه‌ای به خود گرف. با بوجود آمدن هنر سینما ، محدوده این عمل نیز گسترش فراوانی یافت به صورتی که امروزه مرز و حدود خاصی برای آن نمی‌توان تعیین نمود.

نتیجه

· گرافیک از نظر لغوی به معنای «‌ ترسیمی » و « نگارشی » است. به این مبنا گرافیک هنری است که ترسیم کردن و نگارش ، ارکان اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

· سواد بصری ، علم چگونه دیدن و تجربه نمودن است.

· هر سیستم ارتباطی متشکل از سمبولهایی است که ساخت بشر هستند. کلام یکی از این سمبولهاست که در روزگاران گذشته به صورت تصاویر ساده ترسیم می‌شده و نتیجه تجربایت و احساسات بشر بوده است.

· کیفیات بصری عبارتند از ( ریتم ، تعادل ، تناسب ، کشش و غیره … ) کیفیات بصری

کیفیاتی هستند که در مورد سازمان دادن به بعضی از عناصر بعدی مطرح می‌شوند.

· ارتباط بصری یا تصویری علمی است که به بررسی ویژگی‌ها و روابط مابین عناصر در پدیده‌های بصری می‌پردازد.


دانلود وظایف عمومی مربیان

مربی شخصی است که اطلاعات علمی پراکنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم کرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درک برای کارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 67 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 85
وظایف عمومی مربیان

فروشنده فایل

کد کاربری 8044

بسمه تعالی

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

: تعاریف و مفاهیم

مفهوم فنون تدریس و تعاریف آن

شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

تعریف مطالعه و روش های آن

آیین کلاس داری

هدف از بررسی آیین کلاس داری

نقش انگیزه

نقش انضباط و کنترل

بحث انضباط شخصی و تاثیر آن در کلاس داری

: روش های کلی تدریس در نظام آموزشی

روش های فعال و غیر فعال و قوانین اثر و نتیجه

هدف های آموزشی

مهایت های فرایند تدریس

الف) مهارت های پیش از تدریس- تعریف استاندارد- آشنایی با طرح درست و فواید آن و فرم

ب) مهارت های بپمن تدریس: 1- تنظیم صدا و حرکات فیزیکی مربی 2- حفظ شخصیت و احترام مربی 3- فروتنی و ادب 4- بیان کافی مطالب درسی 5- اجتناب از ارائه مطالب غیر درسی 6- اجتناب از اختلاط موضوعات 7- کیفیت بیان مطالب

بررسی فنون عرضه شده به کارآموز و بیان مطالب

ارجاع اطلاعات کافی برای کارآموز

انتظاراتی که کارآموز از مراکز فنی و حرفه ای دارد:

تقاضا و نیازهای عمومی و کلی در پداگوژی و نحوه برخورد با دیگران

طریق شناخت افکار و استعدادهای افراد

مهارت های پس از تدریس

: کلیات روش های تدریس

1- روش های تدریس غیر فعال- شیوه مکتبی- شیوه توضیحی- شیوه سخنرانی

2- روش های تدریس فعال- شیوه پرسش و پاشخ- شیوه بحث- شیوه اکتشافی

3- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل

4- شیوه یا روش اکتشافی و روش حل مسائل

تعریف مربی

مربی شخصی است که اطلاعات علمی پراکنده را متناسب با استاندارد رشته آموزشی خود تنظیم کرده و با شیوه های مناسب آن را به صورت مطالب ساده و قابل درک برای کارآموز تبدیل و با سرعت مناسب و در سطح استعداد او انتقال می دهد.

حال با توجه به تعریف مربی می توان فرق بین مربی با کتاب را مقایسه و درک نمود. یعنی اینکه کتاب آنچه را که در خود دارد چه سخت باشد و چه آسان، بدون توجه به اینکه کارآموزی که آنرا مطالعه می کند می فهمد یا نه مطالب را انتقال می دهد، ولی مربی اطلاعات کتاب را درک و مطالب سخت و نامفهوم را همانند فیلتری به کنار گذاشته و جایگزین آن مطالب ساده تر و قابل درک و فهم کارآموز به کار می برد.

شرایط مربی از نظر قوانین موثر در تدریس

1-داشتن علاقه به رشته آموزشی خود

2-داشتن صبر و حوصله در جهت انتقال اطلاعات

3-تسلط کامل به علوم فنی مورد نیاز

4-توانایی ایجاد نظم و انضباط در محیط آموزشی

5-داشتن فن بیان مناسب

6-توانایی ایجاد روابط خود و صمیمی با کارآموزان

در چه شرایطی مربی می تواند اطلاعات علمی خود را به کار آموز موثرتر انتقال دهد؟

1-کارآموز به او اطمینان و اعتبار را در نظر داشته باشد.

2-داشتن نظم و انضباط در کلاس آموزش.

3-داشتن فن باین تن صدای مربی بسیار تاثیر گذار است.

4-توجه کردن مربی به افراد کم توجه و یا بی توجه.

5-توجه به سطح اطلاعاتی کارآموزان و میزان استعداد و توانایی آنها.

6-پرهیز از ایجاد سدهای ارتباطی.

7-از نظر (مادی- معنوی- امنیت شغلی و ایمنی) تامین باشد.

کارآموز در چه شرایطی مفاهیم آموزشی را بهتر درک می نماید؟

1-داشتن علاقه و انگیزه و شناخت و درک علت فراگیری رشته آموزشی.

2-فراهم بودن عوامل رفاهی (نور- گرما- سرما- صدا- زاویه دید کارآموز نسبت به مربی و کلاس به صورتی قرار گیرد که همه شاگردان قادر به دیدن و شنیدن حرفهای او باشند)

3-نیاز بازار کار به حرفه آنها.

4-آمادگی روحی و جسم و داشتن استعداد اولیه

5-برخورد مناسب استاد.

6-توضیح کامل و توجیه در مورد برنامه یا رشته آموزشی

در نظام فنون تدریس به دو عامل مهم آموزش تئوری و هم عملی توجه بیشتری شده است و تاکید همیشه در تلفیق انها بوده است، چرا که باعث می شود خواسته های بیان نشده را در تئوری بتوان در علم بیان نمود و مسائل را با دیدی بازتر و ملموس تر به مشاهده کارآموزان گذارد.

وظایف عمومی مربیان از دیدگاه سازمانی

1-تقویت و پرورش قوه تفکر در کارآموزان:

برداشتی که اکثر ما از تفکر داریم و کم و بیش در جامعه ما رواج دارد یک برداشت صد درصد صحیح و بدون اشکال نبوده. لذا باید ابتدا معنای صحیح آن روشن شود تا درباره تقویت و قدرت بخشیدن آن در افراد به طور صحیح گام برداریم.

اصولا زمانی بانسان بهتفکر می پردازد که با مشکل و مسئله مهمی برخورد کند. و یا مطالبی را به خاطر آورده باشد. با این تعریف مشخص می شود که انسان به تفکر نمی پردازد و نمی اندیشد مگر در هنگامی که دچار مشکلی گردد و احتیاح به کار و تلاش یکی از عوامل مهم در امر تفکر و رسیدن به هدف است.

2-ایجاد تفکر عملی:

معمولا اینگونه تفکر در مسائل روزمره و عادی جریان دارد و بیشتر برای تنظیم کار و وظایفی که در قبال آن مسئولیت دارد معطوف می شود.

4- ایجاد تفکر خلاق:

در اینگونه تفکر بیشتر به مسائل و مشکلاتی که حل آن مشکل بوده و نیاز به تلاش فکری بسیار نیاز دارد پرداخته می شود و در این راستا برای حل مسائل مشکل راه حل های جدید کشف می گردد و معمولا در اینگونه اندیشه و تفکر است که به اختراعات بسیار مهم می انجامد. آنچه مد نظر است دقت نظر به تعاریف یاد شده تفکر خلاق است که باید مورد توجه قرار گیرد و همه مربیان و مسئولین در این رابطه تلاش کنند.

اما آنچه ما در مراکز آموزش و پرورش و تمام مراکز آموزشی شاهد و ناظر آن هستیم غیر از آن چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد. و با یک بررسی بسیار سطحی متوجه خواهیم شد که مراکز آموزشی ما با اتخاذ روش های خشک و بی روح و طبق یک عادت دیرینه مشغول به کار هستند و از هرگونه راه حل جدید که از ناحیه دانشجو بخواهد ارائه شود مخالفت می ورزند و با ایجاد یک محیط انضباطی سخت موجب رکود هرگونه تفکر تازه می شوند و این تفکر در همه مراکز آموزشی سایه نیفکنده. اما باید توجه داشت که اینگونه روش ها هیچگونه پیشرفت و ترقی را به همراه ندارد.

حتی ساکت کردن دانشجویان درمحیط آموزش، مجبور کردن آنها به پذیرفتن مطالبی که ازناحیه استاد بیان می شود یک نوع ارزش و نشانه اداره خوب کلاس شمرده می شود. باید به این نکته توجه داشت که انتقال فراوان مفاهیم علمی و تمرین های تکراری هرگونه فرصت اندیشیدن را از دانشجو سلب می کند و آنچه سبب پیشرفت و تعالی هر انسانی می گردد همان ایجاد فرصت هایی برای اندیشیدن است. در اینجا باید شرایط اندیشیدن را برای دانشجویان فراهم مناید و دانشجویان باید با اندیشیدن به شناخت صحیح دست یابند و این شناخت علمی صحیح آنان را به باور تثبیت شده برسانند. در اثر ایجاد باور تثبیت شده است که گرایش به سوی عمل تحقق می یابد و در نهایت به انجام عمل منجر خواهد شد.

4- ایجاد یگانگی و حس همکاری:

ایجاد حس همکاری و تعاون در کاراموزان را می توان یکی از محرک های اصلی پیشرفت در تمام ابعاد کارآموز دانست. به وسیله تعاون وهمکاری می توان فرصت هایی را برای ارتباط متقابل اجتماعی و روانی و نهایتاً تکامل افراد ایجاد کرد. با ایجاد حس همکاری است که خواسته های افراد آشکار شده و قابلیت های آنان بعنوان عضوی از جامعه نمودار می گردد. اب ایجاد حس همکاری می توان پیشرفت و تکامل کارآموز را سرعت بخشید. در این رابطه با بررسی هائی که انجام گرفته است عوامل موثر در ایجاد یگانگی و انسجام در سه مورد خلاصه کرد.

الف- مربی:

اساسی ترین نقش را در انسجام و یگانگی ایفا می کند، با تماس مداوم با دانشجویان فرصت بسیار زیادی برای ایفای نقش خوددارد او می تواند با ایجاد محیطی مناسب و فراهم آوردن امکانات و لوازم مورد نیاز موجبات انسجام و یگانگی را در بین دانشجویان فراهم آورد.

ب- ایجاد روابط اولیه همراه با عواطف:

درستی بین یک گروه از دانشجویان بهص ورتی که در راه اهداف آن منافع مصالح شخصی نادیده گرفته شود از نوع روابط نخستین است و می توان گفت که این بهترین نوع رابطه است. هیچ عاملی جز دوستی های بی شائبه و بر کنار ماندن از هدف های مادری و شخص نمی تواند همکلاسان را در یک موسسه آموزشی به یکدیگر ارتباط دهد. به همین دلیل است که درستی هایی که از دوران تحصیل نشأت گرفته است عمیق و ریشه دار و مستمر است. و هرچه روابط نیکوتر و صمیمانه تر باشد استوارتر و از یگانگی بالاتری برخوردار است.

ج- پرورش گفتاری در کارآموزان:

از آنجائی که تمام حالات و کردار مربی در دانشجویان تاثیر می گذارد لذا گفتار و طرز بان مربی نیز از این مقوله خارج نیست و مربی باید توجه داشته باشد که در هنگام بیان مطالب به گونه ای عمل نماید که همزمان دانشجویان به طریقه سخن گفتن و بیان مطالب را نیز فرا بگیرند و سعی کند که بسیار روان و سلیس مطالب را باین نماید و کلمات قابل فهم و زیبا باشد تا دانشجویان با الهام از مربی در گفتار از وی پیروی نماید.

تعریف مطالعه:

مطالعه علمی است که با تفکر همراه است و پرورش و به کار انداختن تمام قوای فکری و اخلاقی چون قوه تمیز، استدلال، تصمیم، حکم، قضاوت می گردد و از طرف دیگر توانایی در خواندن سبب ورزیده شدن حافظه و مخیله خواهد شد و موجبات درک بهتر مواد درسی را فراهم می سازد. حال اگر مطالعه با درک معنا همراه باشد موجب پرورش شخصیت، کسب اطلاعات سودمند، برقراری رابطه حسنه با دیگران، لذت روحی و نشاط خاطر را موجب می شود.

مطالعه و روش های آن:

هر کارآموز قبلا مشتاق است که مطالعه کند و این شیوه بسیار پسندیده را در خود تقویت کند و به صورت عادت در زندگی خود درآورد. در این رابطه می بینیم که بسیاری از کارآموزان نگران این هستند که چگونه مطالعه کنند و می خواهند بدانند که روش های آن چگونه است تا به کار بستن آن راندمان تحصیلی خود را بهبود بخشد.

روش های کلی تدریس در نظام آموزش:

روش ها به طور کلی به دو روش فعال و غیر فعال تقسیم می شوند. قبل از اینکه بخواهیم به این روش ها توجه کنیم اصولی به نام قوانین یادیگری را معرفی می نماییم.

قوانین یادگیری:

1-قانون اثر و نتیجه:

هرچقدر موضوع یادگیری در کار و یا زندگی فرد اثر و نتیجه خود را نشان دهد شخص نسبت به آنموضوع علاقه مندی بیشتری نشان می دهد.

2-قانون آمادگی

شخص یادگیرنده بایتسی از نظر بدنی سلامتی کامل را از نظر ذهنی در حالات روانی مناسبی باشد همین طور محیط فیزیکی نقش مهمی در وضعیت اولیه یادگیری فرد خواهد داشت.

3- قانون تکرار و تمرین

در سیستم آموزشی یکی از مهمترین روش ها در جذب اطلاعات در تکرار کردن موضوع و تمرین کردن آن به صورت عملی می باشد که این سیستم تکرار و تمرین می تواند در خود موسسه یا در منزل انجام گیرد.

هدف های آموزشی:

هدف های آموزشی در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای همان فراگیری و آموختن است که اقسام گوناگون و رشته های مختلفی دارد. به عبارت دیگر آموزش فراگیری معلومات و دانش ها یا شیوه عملکرد و یا تغییر رفتاری موجود است، و روش رفتاری همان کاربرد مع لومات بهدست آمده و مهارت های آموخته شده است. در تغییر دیگری آموزش را اینگونه تعریف نموده اند، سوق دادن دانشجو به سمت فراگیری و آموختن است. اما اکثر مربیان منظور را آموزش را همان تغییر دادن رفتار فرد می دانند که این تغییر را شامل اموری از قبیل دانش، مهارت ها، نگرش ها و عادات می دانند و این یادگیری را ناشی از عواملی چون والدین، دوستان، جامعه اعتفقادات مذهبی، مطبوعات، رسانه های گروهی و محیط آموزشی می دانند. آموزش واقعی آن است که توانایی فهمیدن را به دانشجو ببخشد و راهی باشد برای تحول همه جانبه او.

آموزش از دیدگاه افلاطون

افلاطون بر این عقیده است که هر جامعه ای خواهان ترقی و تعالی است و خواهان تغییراتی در تمام ابعاد و ایجاد تحول در جامعه خویش است.

لذا برای ساختن جامعه سالم و نو باید انسانی سالم و نو ساخت

به سلامت روانی دانش آموز لطمه می زند. در این مورد باید گفت که کاملا عکس این موضوع صادق است. بدون شک حفظ انضباط شدید و بسیار دقیق در کلاس به نفع کارآموزان است و برعکس تدریس از روی بی بندی و باری می تواند زیان بار باشد.

مسلماً سلامت روانی کار آموزان در سایه آموزشی منظم و کنترل دقیق کلاس تضمین می شود و ما آن را انضباط دموکراتیک می نمامیم.

بحث انضباط شخصی

بهترین نوع انضباط شخصی دانست. اگر مربی بتواند به کارآموزان بایموزد که خودشان مسئولیات یادگیری شان را بعهد بگیرند و این مسئولیت را به انجام برسانند. موفقیت بزرگی نصیبش شده است. طرفی که مربی می تواند به کارآموز کمک کند در کارهایش انضباط فردی داشته باشد بقرار زیر است:

1-به شاگردانتان کمک کنید تا یک سری اصول رفتاری را برای خود شان به وجود آورند. با انجام این کار آنها را می فهمند چه رفتاری قابل قبول است و چرا چنین رفتاری برای موفقیت گروه یا جامعه ضروری است، معلوم نباید این اصول را دیکته کند بلکه برای موفقیت در این کار باید با همکاری کارآموز و رضایت متقابل در خصوص تمام مسائل مربوطه به این اصول دست یابد.

2-به شاگردانتان کمک کنید تا ملاک های رفتاری خودشان را بهبود بخشند. این عمل باید در طی یک فرایند آهسته صورت گیرد. برای انجام این کار باید کارآموزان را از فواید و ملاک های سطح بالایی رفتاری و زیان مطلع کرد. در این روند شیوه هایی همچون مربوط به روشن کردن امور ارزشمند و جلسات بحث می توانند سودمند باشند.

3-از اجرای دقیق مقررات به عنوان ابزاری د رانجام این کار استفاده کنید گاهی مقررات اجباری به کارآموزان می آموزد چگونه منضبط باشند. با اجرای صحیح مقررات و وادار کردن کارآموزان به پیروی از این مقررات کم کم در آنان به صورت عادت در می آید. مرباین همچنین از طریق صحبت با شاگردان خود درباره مسائل رفتاری بگونه ای که دریابند چرا یک رفتار پذیرفتنی نبوده است و کاراموز برای جبران آن رفتار نادرست چه باید بکند و علاج آن چیست؟ به نتایج خوبی رسیده ند. در بعضی درس ها، بسیاری از مقررات را کارآموزان خود به اجرا در می آورند. ول یبهتر است که معلمان در این مورد از قدرت اجرایی و توان فکری دانش اموزان مطلع بانشد و اجرای مقررات را یا خود بر عهده بگیرند و یا با اگر با کمک کارآموزان این امر واگذار می شود با نظارت کامل انجام پذیرد.

انجام دهند و اینکه باید آن را انجام دهند آموزش دهید و آنها را راهنمایی کنید و معیارهایی را مشخص کنید که با کمک آنها بفهمند چه زمانی تکلیف ها را به خوبی مطلوب انجام دهند.

5-می توانید از انگیزش، علایق و ایده آلها، هدف ها و طرز فکر کارآموزان در پیشبرد آموزش بهره بگیرید. برای بهبود کار از حس کنجکاوی، غرور، بازیگوشی، تمایل به موفقیت و علایق اجتماعی شان استفاده کنید.

6-کوشش کنید مطالب متنوع و جدیدی را ارائه دهید. در بسیاری از کلاس ها همان مطالب کهنه را به شیوه ای همیشگی تکرار می کنند. یکنواختی و خستگی حاصل از آن باعث می شود کارآموزان کمتر به مطالعه علاقه نشان دهند.

بنابراین سعی تان این باشد مطالب و درس هایی تازه را شیوه هایی جدید آموزش دهید. مواد آموزشی تازه به کلاس بیاورید و جای شاگردان را عوض کنید. در تابلو اعلانات تصاویر جدیدی نصب کنید و تکلیف هایی که دانش آموزان بدهید که تاکنون انجام نداده اند، از نمایش فیلم در کلاس ها استفاده کنید. تلاش کنید آنچه که آموزش می دهید باعث جذب کاراموزان شود، هراز گایه خنده و مزاح برای کلاس لازم است.

7-تلاش کنید به هنگام تدریس به کارآموزان شخصیت بدهید و با آنان با احترام رفتار کنید. با اسم آنها را صدا بزنید و راجع به علایق شخصی و فعالیت های فوق برنامه ای که در خارج از کلاس انجام می دهند صحبت کنید. هنگامی که مودب هستند و یا کار خوبی انجام می دهند چه در کلاس و چه در خارج از کلاس از آنها تعریف کنید. سعی کنید تا جائی که می توانید با زندگی بیرون از کلاسشان آشنا شوید. تلاش کنید خودشان را بشناسید، نشان دهید که به آنان علاقه دارید و برایشان احترام قائل هستید. با تنظیم دوره های درسی و درس هایی برای آنان و تدارک تجارب خاص برای فرد فردشان کوشش کنید آموزشی که می دهید در راستای نیازها و هدف های آنها باشد، نهایت سعی تان این باشد که هیچگاه کار آموزی در کلاس از یادتان نرود.

8-تلاش کنید اعتماد کلاس را جلب کنید. برای جلب اعتماد کارآموزان، دقت در تهیه مطالب آموزشی، جدی بودن کار، استفاده ازتکنیک های صحیح آموزشی، همدلی و احترام به شاگردان منصفانه عمل کردن و اجرای عدالت می تواند به شما کمک کند، و اعتماد چیزی است که تا زمانی مستحق آن نباشید نمی توانید آن را به وجود آورید، برای به دست آوردن آن تلاش کنید.

نقش انضباط و کنترل

به طور یقین اگر در بوجود آوردن انگیزه قوی در شاگردان که مناسب دوره و تدریس باشد موفق باشیم دیگر تا آنجا که به رفتار کاراموزان در کلاسمان مربوط می شود نگرانث نخواهیم داشت. با این حال، باید راه های دقیق تروگوناگون دیگری را به کار ببندیم تا بتوانیم رفتار مطلوب را در کارآموزان تقویت کنیم و رفتار نامطلوب را درآنان از بین ببریم در آنان از بین ببریم. اما ابتدا ببینیم انضباط خوب به چه معنا است.

در مدارس امروز به عکس گذشته که معلم خواندن و نوشتن و حساب را (با تهدید به چوب زدن و فلک کردن) آموز می داد، جو کلاس آزادتر و بدون زحمت تر است و معلمان نیز خودمانی تر و با روئی باز تدریس می کند. با این همه این چرخش به سمت مطبوع بودن جو کلاس و آزادی عمل بیشتر به آن معنا نیست که مربیان کلاس را به حال خود رها کنند. با آن که دیگر سکوت را نمی توان امری لازم شمرد و کلاسی را که دانش آموزان در آن مجال صحبت نداشته باشند نباید کلاس به حساب آورد. اما مربی مسئولیت دارد جو کلاس را به سمت یادگیری سوق دهد. معمولا در کلاسی که بی نظمی و قیل و قال وجود داشته باشد یادگیری تحقق نمی پذیرد. این که در کلاس تا چه حد سکوت حکمفرما باشد و تا چه اندازه نظم در آن برقرار باشد بستگی به نوع کلاس دارد.

در کارگاه کارآموزان بیشتر باید گفتگو کنند و تحرک داشته باشند، جلسه های ایراد سخنرانی مستلزم توجه دقیق و جلسه های بحث باید با گفتگو های هدف دار برگزار شود. در جلسه هائی که شاگردان در کارگاه های فنی کار می کنند شبیه به کار در بخش های تجاری و صنعتی است. در این جلسه ها مسائل زیادی اتفاق می افتد که انتظار می رود بیشتر فعالیت ها، در این ساعات در جهت کاری باشد که کارآموزان در دست دارند و باید آن فعالیتها در این مساعدت در جهت کاری باشد که کارآموزان در دست دارند و باید آن را یاد بگیرند.

گاهی مربیان تازه کار از شیوه جدید کلاس داری و جو آزاد کلاس استنباط غلطی دارند و گمان می کنند آزاد بودن در کلاس یعنی هرچه که می خواهد اتفاق بیافتد، این قبیل مربیان از کلاس بی خبرند. و خیلی زود کارآموزان کنترل کلاس را از دست آنان خارج خواهند کرد. نظم و ترتیب لازم است و آزادی عملی که در اینجا اشاره کردیم یعنی این که مربی باید کارآموز را در تلاش برای یادگیری تشویق کند و نه اینکه وی را در یک الگو محصور کند و قدرت تفکر را از وی سلب نماید در یک کلاس آزاد کارآموز تشویق میشود. نظراتش را بیان کند و بدون اینکه واهمه از از خطاهایی که سهواً مرتکب می شود داشته باشد. نکته دیگری که معلمان جوان را دچار تعارض می کمند این است که گفته می شود تادیب و کنترل دقیق کلاس تنفر ایجاد کند. و یادگیری برایش توام با مشقت و تنفر جلوه کند دیگر شاید نتوان تلقی او را از تحصیل تغییر داد. از سوئی دیگر چنانچه معلم واقعاً خبره باشد و در دانش آموزان یادگیری وکنجکاوی را تحریک کند و به آنان بیاموزد که چگونه مشاهده کنند، فکر کنند و به اکتشاف بپردازند. و این احساس را در آن ها به وجود آورد که تحصیل و مدرسه برانگیزاننده هستند همه چیز بخوبی پیش خواهد رفت.

راههایی که می تواند با کمک آنها انگیزه صحیح در دانش آموزان احساس کنند مورد حمایت قرار می گیرند. به کار آموزان بفمانید که شما شاهد تلاش آنان هستید، به آنها فرصت دهید و بگذارید خودشان را نشان دهند و تلاششان را تایید کنید. موفقیت و کارهای خوبشان را مورد تشویق قرار دهید، خصوصاً هیچ کارآموزی را که زحمت کشیده اما موفق نشده است مواخذه نکنید. باید دانست که همه گاهی مرتکب خطا می شویم.

2-مطالب یادگیری و تکلیف های درسی باید ارزش صرف وقت را داشته باشد و به کاراموزان نشان دهید که چگونه مطالعه آنها می تواند به حال خود و جامعه شان مفید واقع شود. تکلیف ها و مطالب درسی را طوری انتخاب کنید که متناسب با ذوق و علاقه شاگردانتان باشد. برای بعضی از آنها باید مطالب خاصی را تهیه کنیم. کارآموزان را تشویق کنید در برنامه ریزی و فعالیت های یادگیری با شما همکاری کنند. بالاتر از همه محتوی دروس باید بگونه ای انتخاب شود که مرتبط با زندگی و نیازهای جامعه ای باشد که در آن زندگی می کنند. باید مطمئن شوید که همه آنها می دانند چرا خواندن این مطالب اهمیت دارد و با زندگی شخصی شان مرتبط است. اگر از علت انجام فعالیتی آگاهی ندارند هرگز از آنان نخواهید دست به انجام آن بزنند.

3- کلاس را سرزنده نگه دارید و نگذارید بیروح شود. کارآموزان را از پیشرفت شان مطلع کنید و سعی کنید خودشان به فراگیری بپردازند. تکلیف هایی را انتخاب کنید که به فعالیت نایز داشته باشد نه آن که کارآموزان غیر فعال شوند. دشواری تکلیف ها باید در حدی باشد که کارآموز وادار بعه تلاش شود، اما نباید بیش از اندازه مشکل باشد.

با کارآموزان نباید زیاد خودمانی شد، اما نباید بیش از اندازه نیز سختگیری کرد.

4- کارآموزان باید بدانند چه کارهایی انجام دهند و چگونه انجام دهند اگر ندانند چه باید بکنند و در چه زمانی و چگونه باید تکلیف را انجام دهند، چطور میتوان از آنان انتظار داشت که آن را انجام دهند؟ بنابراین مطمئن شوید که در دستور العمل ها و تکلیف ها و برنامه زمانی که تعیین می کنند نقطه ابهامی وجود ندارد به کارآموزان آنچه را که باید در آن صورت روشن است که باید از هر کاری که می توانید برای برانگیخته شدن دانش آموزان استفاده کنید تا به کلاس درس توجه نشان دهد.

زمانی در این کار موفق خواهید بود که شناخت خوبی از شاگردانتان داشته باشید و مطالب آموزشی و شیوه تدریس تان را بگونه ای تنظیم کنید که علاقه آنان را برانگیزد.

به زمانی که خودتان در دبیرستان تحصیل می کردید برگردید؟ به یادآورید چه درسها و کدام معلم برایتان جالب و ارزشمند بودند؟ چه چیزی در آنها بود که توجه شما را جلب می کرد. اینکه به دوره ای فکر کنید که باعث شد که شما از یک درس و یا از طرف یک معلم سرخورده شوید. در آنها چه چیزی بود که موجب روی گردان شدن شما گردید.

نخستین هدف مربی کارآمد این است که در دانش آموز به گونه ای ایجاد انگیزه کند که تلاش کنند در یادگیری شان از منابعی که د راختیار دارند استفاده کنند. و تنها به مربی متکی نباشند. کاراموزانی که بتوانند به چنین استقلال فکری برسند پس از انجام تحصیل قادر خواهند بود بدون مربی نیز به راهشان ادامه دهند. مربی با تجربه می دانند که اگر بنا باشد در کارآموزان انگیزه ایجاد کند باید مطالب بسیاری را علاوه بر کتاب های درسی آموزش دهد. در مدارس دولتی همیشه با کاراموزانی مواجه می شویم که نیاموخته اند چگونه بخوانند تا بفهمند و بدون درک مطلب نیز علاقه بوجود نخواهد آمد.

اگر مربی حوصله بخرج دهد و سعی کند کارآموزان را بشناسد خواهد دید که گاهی کارآموز تمایل به کجروی دارد، که دراین صورت مربی میتواند با کمی ابتکار علاقه کارآموز را به درس جلب کند.

برای مثال: در یک کلاس فنی و حرفه ای در درس برق مرب متوجه شد که دانش آموزی در عقب کلاس وقت خود را بیهوده می گذراند، بعد از یک صحبت خودمانی مربی دریافت که کاراموز مزبور به طراحی علاقمند است. به تدریج از او خواست برای کلاس چند طرحتهیه کند. کشیدن این طرح ها به کار آموز کمک کرد تا موضوعی را که در کلاس آموخته می شد بهتر بفهمد. و این واقعیت که چنین نقش مهمی را در کلاس ایفا می کرد به او حس اعتماد و احساس رضایتی را که تشنه آن بود می داد. و این یک نمونه از طرق گوناگونی است که چگونه بی حوصلگی و بی تلاشی را می توان به شور و اشتیاق و انگیزش برای یادگیریتبدیل کرد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که دانش آموز در این سن و سال حساس ترین دوره زندگی خود را سپری می کند. دوره ای که می تواند چرخش بالقوه ای را در تحصیلاتش بوجود آورد و هرگونه تاثیری را تنها در همین دوره می توان بر او جای گذاشت. چنانچه خستگی و احساس محبوس شدن در مدرسه در وی نسبت به درس

آیین کلاسداری:

1-یکی از مهمترین عوامل در نظام تدریس توانایی اداره کلاس از طرف مربی می باشد. مسئله مدریت کلاس همانند کنترل و یا مدیریت یک واحد اداری با صنعتی. با این تفاوت که شیوه آن و نوع برخورد فرق می کند می باشد. 1- در اصول اولیه، مربی قبل از ورود به کلاس بهتر است به طور کامل و در حدی که ارتباط به آموزش دارد.

در زمینه وضعیت تحصیلی، فرهنگی و حتی میزان علاقه مندی شخص وعلت مراجعه آن به این سیستم و نیز وضع اقتصادی خانوادگر او را در یک پرونده ای که در جهت شناسایی بهتر ثبت نماید. پس ساختن پرونده اطلاعاتی بسیار مهم است و زمانی می توان این پرونده را تکمیل کرد که اعتماد کارآموزان را جلب نمود و به آنها باید بگوییم که این اطلاعات به صورت محرمانه در نزد خود ما خواهد بود.

2-مورد دیگر فراهم نمودن امکانات به طور مساوی برای همه کارآموزان.

3-معین نمودن یک برنامه بسیار منظم و دقیق برای آموزش های تئوری و علمی متناسب با نوع استاندارد و زمان تعیین شده و این برنامه اول باید از طرف مربی رعایت شود تا دیگران نیز به عنوان الگو آن را رعایت کنند.

4-در رابطه با شخص که به عنوانمربی می خواهد آموزش دهد عواملی چون داشتن اطلاعات در رابطه با آن رشته بسیار ضروری می باشد. البته این موضوع تنها کافی نیست. چرا که اشخاصی هستند که فرضاً در رشته اتومکانیک به تعمیر اتومبیل بسیار وارد هستندوخیلی آسان می توانند قسمت های مختلف آن را تعمیر نمایند ولی اگر او را در یک کلاس آموزش به عنوان یک هنر و یاتکنیک است که همانطور که از موضوع فنون تدریس مشخص است واژه روش یا متد به عنوان یک شیوه ای است که مربی از طریق آن می تواند اطلاعات را به صورت کامل انتقال دهد.

سوال: عوامل موثر در تدریس:

1-داشتن اطلاعات

2-داشتن حوصله و صبر و تحمل.

3-توجه به رفتار و عکس العمل های کارآموزان مخصوصاً در دروس تئوری

4-آشنایی با سدهای ارتباطی و توانایی در برطرف نمودن آنها.

5-آشنایی با انواع تیپها در برخورد.

6-مرب باید به نیازهای کارآموزان توجه کند و به موقع در حد امکانات به آنها پاسخ دهد.

7-مربی برای اینکه بتواند آموزش بهتری داشته باشد مخصوصاً در آموزش های فنی بهتر است ازوسایل کمک آموزشی در تسریع انتقال اطلاعات استفاده نماید.

8-یکی دیگر از عوامل موثر داشتن فن بیان مناسب می باشد.

9-رعایت زمان استراحت بسیار نقش مفیدی در درک اطلاعات خواهد داشت.

10- جایگاه و زاویه دید نقش بسیار مهمی در درک و انتقال مطالب علمی تواند داشته باشد که در طرح ذیل آمده است:

تخته سیاه یا وایت برد

زاویه دید

کارآموزان

طرح جایگاه های مربی و کارآموزان

نکته مهم: کارآموزان همه باید قادر به دیدن و شنیدن صحبت های مربی باشند.

نقش انگیزش در یادگیری

انگیزش، انضباط و کنترل کلاس هر سه در واقع وجوه مختلف مسئله تدریس می باشند. اگر دانشآموزان به کلاس و تدریس شما علاقه نشان دهند، در این صورت رفتارشان سازگار خواهد بود و شما کلاسی با انضباط و موفق خواهید داشت. چنانچه انگیزه ها با کلاس شما همخوانی نداشته باشد کنترل کلاس و تلاشتان در تدریس بی نتیجه خواهد بود.

تمام تعاریفی که برای آموزش آورده ایم، تعاریفی زیبا وخوب است. اما باید توجه داشت که زمانی آموزش دارای ارزش واقعی است که اولا در جامعه به کار آید، وقتی یک فرد آموزش را در یک مرکز فنی وحرفه ای آموخت بتواند آن را در جامعه خویش عرضه کند و جامعه را از این فن خود بهره مند سازد و خود نیز بتوانند از این طریق امرار معاش کنند.

بعد از این توسط این آموزش ها باید در دانشجو یک تحول اساسی ایجاد شود و او را به سوی ابتکار و خلاقیت سوق دهد و وی را برای انجام کارهای تازه توانا ساخته و بر وسعت استعداد های وی بیفزاید. اما آنچه مادر جوامع درحال توسعه مشاهده می کنیم چیزی غیر از این است و هنگامی که به آموزشگاه ها محقق نشده نشده است. بلکه یک سلسله آموزش های بیروح و فاقد ارزش حقیقی است و گاه آموزشهای اینگونه مراکز سلسله آموزش های سالیان قبل است که بدون هیچ گونه توسعه و تغییری به همان صورت اولیه تدریس می شود.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که علت عدم دگرگونی و تحول در این گونه مراکز چیست و چرا هیچ گونه تحول اساسی در نظام آموزشی ایجاد نشده است. جواب از این سوال را در چند امر می توان جستجو کرد.

1-عدم برنامه ریزی جدی و هماهنگ از طرف مسئولان ذیربط.

2-فقدان اساتید متبحر و مجرب در رشته های گوناگون.

3-فقدان مدیریت در اینگونه مراکز.

4-عدم وجود انگیزه در اساتید برای تدریس به علت وجود مشکلات روحی و مادی که این امر سبب خواهد شد هرگونه پویایی و تحول در آنان سلب شود با مطالب یاد شده در می یابیم که برای تدوام و استمرار یک جامعه مطلوب نیازمند به آموزش های صحیح و محی آموزشی مناسب هستیم.

محیط آموزشی:

مکانی است که در آن عملکردهای مورد تایید یک جامعه به دانش آموزان و دانشجویان تعلیم داده می شود این پویش که در پی آن آموزش صورت می گیرد تعلیم و تربیت نامیده اند.

عوامل دیگری که باعث تشدید در یادگیری می شود را نام ببرید:

1- شدت اثر 5- عامل پیوستگی

2- عامل کاربرد 6- عامل وضوح مطلب

3- عامل پیش نیازها (آمادگی) 7- عامل انتقال صحیح

4- عامل تازگی مطلب 8- استفاده از تکنولوژی آموزشی

عوامل چهارگانه در آموزش

1- آماده ساختن 3- آزمایش نمودن

2- مطلع ساختن 4- بکارگمردن

مهارت های فرایند تدریس

1- مهارت های پیش از تدریس 2- مهارتهای ضمن تدریس3- مهارت های بعد از تدریس

الف- مهارت های پیش از تدریس: در این مبحث، بحث آماده سازی برای کارآموزان را شرح می دهیم.

- آماده سازی برای کارآموزان

الف- ایجاد انگیزه و اشتیاق و صبحت در مورد آینده آموزشی این رشته که بسیار در واقع ابهامات اولیه موثر است. و نیز در نظر گرفتن زمان مناسب برای پاسخگویی به اشکالات و یا سوالاتی که قبل از شروع درس مورد توجه کارآموز می باشد.

ب- یکی دیگر از موارد بسیار مهم حفظ امنیت کار آموز می باشد که بهتر است مربی قبل از شروع مباحث اصلی، نسبت به تذکرات لازمه در رابطه با پوشش کارآموز و استفاده از روپوش در محیط کار و نیز دستور العمل های ایمنی کارگاه خود با صورت کامل باید به کار آموز بیان نمود.

ج- از نظر نور، گرما، سرمار


دانلود پاورپوینت مفاهیم امنیت شبکه

امروزه امنیت برای سازمانها و شرکت ها خیلی مهم شده چون تهدیدهای پیشرفته ای از سوی تروریست های فضای سایبر به سیستم ها و شبکه ها انجام می شود رویکرد امنیت شبکه لایه بندی شده یک استراتژی است که ابزار و امکانات مختلفی را در سطوح مختلف در زیر شبکه فراهم می کند رویکرد امنیتی شبکه لایه بندی شده در 5 لایه قابل تعریف می باشد 1پیرامون 2شبکه 3میزبان 4بر
دسته بندی کامپیوتر و IT
فرمت فایل zip
حجم فایل 566 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28
پاورپوینت مفاهیم امنیت شبکه

فروشنده فایل

کد کاربری 7218

امنیت شبکه لایه بندی شده

لایه امنیت شبکه

تابعیت امنیتی کاربر انتهایی

کنترل دسترسی / تایید هویت

لایه امنیت میزبان

تابعیت امنیتی کاربر انتهایی

لایه امنیت دیتا

تشخیص فعالیت ویروسی

انواع حملات شبکه ای با توجه به طریقه حمله

حملات از کار انداختن سرویس

حملات دسترسی شبکه

انواع حملات شبکه ای با توجه به حمله کننده

مقایسه تشخیص نفوذ و پیش گیری از نفوذ

انواع حملات DDoS

کوکی های SYN


دانلود دانلود مقاله تونل مانش

مقاله تونل مانش
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 17 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
دانلود مقاله تونل مانش

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

تونل کانال ، تونلی است ریلی با طول 51.5 KM (31mi) که در زیر کانال انگلیس در stears of Dover قرار دارد که Folkestone ، Kent در انگلستان را به Coquelles که در نزدیکی coucue در شمال فرانسه واقع شده است وصل می کند .

  • این یک پروژه عظیم بود که چند شروع نادرست داشت اما نهایتا در سال 1994 تکمیل شد . این تونل ، بعد از تونل seikan در ژاپن ، بلندترین تونل ریلی جهان است . اما قسمتی از آن که زیر دریا قرار دارد یعنی 39 کیلومتر (24مایل) ، بلندترین تول زیردریایی در جهان است . این طرح توسط شرکت یوروتونل اجرا شده است . انجمن مهندسان شهرسازی آمریکا اعلام کرده اند که این تونل یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن است .
  • تاریخچه طرح ها و تلاش ها برای شروع تونل
  • ایجاد ارتباط بین جزایر بریتانیای کبیر و قاره بدون جزیره اروپا در زمان های بسیاری پیشنهاد شده بود .
  • Albert Maathiev Favier که یک مهندس فرانسوی بود طراحی را برای یک تونل ارائه داد .

مسافران می توانستند با گاری های اسبی از تونل بگذرند ، جاده با چراغهای نفت سوز روشن می شد و در جزیره ای که در بین تونل واقع شده بود اسب ها می توانستند هوای تازه دریافت کنند . هزینه آن یک میلیون پوند در سال 1802 تخمین زده شد .

1865:جرج وارد هانت ایده زدن تونل را به وزیر دارایی یعنی ویلیام اوارت گلدستون ارائه داد .

1868: لرد گردندویل حمایت خود از دولت بریتانیا برای تونل پیشنهاد شده اعلام کرد .

1875 : پیتر ویلیام بارلو که سرسختانه بر روی طرح اولین راه آهن زیرزمینی جهان کار می کرد که یک لوله فولادی معلق در داخل تونل جاسازی شود این ایده رد شد .

پارلمان بریتانیا و فرانسه طرح ساخت تونل را تصویب کردند . بودجه هایی که ناکافی بودند افزایش یافتند و یک سال بعد کار متوقف شد .

1876 : بررسی جامع زمین شناسی صورت گرفت . فرانسه دو کانال حفر کرد .

1888 : شرکت راه آهن جنوب شرق (SER) از سمت بریتانیا به صورت آزمایشی حفاری هایی صورت گرفت .

1881 : ماشین انحصاری حفاری تونل 897 یارد (820 متر) موارنی با صخره ها از طرف بریتانیا حفاری کرد .

کار تونل کانال علی رغم بودجه ناکافی با شرکت راه آهن جنوب شرق آغاز شد .

کمپانی راه آهن قاره ای زیردریایی تاسیس شد .

1882 : کمپانی تونل کانال که رقیب کمپانی قاره ای زیردریایی در فرآیند کار خللی ایجاد کرد . از طریق یک گروه با نفوذ و رسانه های گروهی (از جمله اشخاصی مثل رابرت بروینگ و آلفرد دورد تنی سون ) پیشنهادی را ارائه دادند . عاقبت کار به خاطر مخالفت های نظامی به وسیله هیئت تجاری متوقف شد . یکی از دلایل ذکر شده سهولت حمله مهاجمان از قاره اروپا بود ....


دانلود دانلود تحقیق الگوی فرماندهی کامل از دیدگاه مقام معظم رهبری

تحقیق الگوی فرماندهی کامل از دیدگاه مقام معظم رهبری
دسته بندی علوم سیاسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 82 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 10
دانلود تحقیق الگوی فرماندهی کامل از دیدگاه مقام معظم رهبری

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

مقام معظم رهبری و فرماندهان

بخش عمده‌ای از افکار عمومی را نیروهای نظامی و انتظامی و خانواده‌های آنها تشکیل می‌دهند، اینها علاوه بر کارکنان و عمق سازمانی خود بر افکار و رفتار سایر مردم نیز تأثیر زیادی دارند. مقام معظم رهبری ضرورت معنویت و بصیرت فرماندهان و مسئولان را مورد تأکید قرار دادند به‌گونه‌ای که معنویت و بصیرت از آنان سرریز و به بدنه سرایت کند.

رهبر انقلاب تصریح کردند که جوهر اصلی فرماندهی همان رهبری است و فرماندهی نظامی مثل مدیریت‌های غیر نظامی نیست، در فرماندهی رهبری وجود دارد.(7/8/87)

فرماندهی باید برقلبها وجسم‌ها توامان صورت پذیردوهمراه بارهبری معنوی باشد.

مقام معظم رهبری ویژگی‌ها و الزامات فرماندهی همراه با رهبری معنوی را اینگونه برشمردند:

1- ایمان2- ارتباط وانس با خدا3- مراقبت از خود4- معرفت دینی 5- توجه و اهمیت دادن به نماز 6- اخلاص 7- دانش و تجربه نظامی و خصوصیات انسانی8- شهادت طلبی 9- ادای تکلیف و احساس انگیزه قوی نسبت به کار 10- مسئولیت پذیری و پشتکار 11- پرهیز از تجملات و رفاه‌زدگی و نفع طلبی شخصی و سازمانی 12- عامل به اخلاق اسلامی بودن.

ازسوی دیگر راه‌های در قله ماندن و جبران سایش معنوی را نیز درامور ذیل دانستند:

1- یاد خدا و شب زنده‌داری و مناجات و دعا و تضرع به درگاه احدیت
2- تقوی پیشه کردن3- ارتباط با روحانیت متعهد 4- پرهیز از دنیاطلبی و شهوات نفسانی و جنسی 5- تهذیب و تذکیه 6- اخلاص در نیت و عمل
7- تقویت بنیه معنوی 8- تقویت روحیه انقلابی 9- پرهیز از دنیاطلبی و تجمل‌گرایی و اشرافیگری 10- آشنایی با احکام و دستورات اسلامی و عمل به آنها 11- مقاومت در برابر هوس‌های مادی.

فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح و بسیج مستضعفان می‌توانند با این خصوصیات بر قلبها و فکرها و رفتارهای اطرافیان و مخاطبان و خانواده‌های خود حکومت کنند، آنها را هدایت و ارشاد نمایند و بر افکار و رفتارشان تأثیر مثبت بگذارند.

حساسیت های نظام فرماندهی در نیروهای مسلح (سخنان مقام معظم رهبری به هنگام ابلاغ آیین نامه انضباطی(

به برادران عزیز، مسئولین نیروهای مسلح که اینجا تشریف دارید، خوش آمد عرض می کنم و امیدوارم ان شاءاللّه امروز که آیین نامه انضباطی برای کلیه نیروهای مسلح ابلاغ می شود، رسماً یک مقطع نویی باشد برای جریان بهتر نیروهای مسلح در آینده ان شاءاللّه .

من چند جمله عرض می کنم ازحساسیتهای مربوط به نظام فرماندهی در نیروهای مسلح.


دانلود دانلود پاورپوینت اسناد خزانه اسلامی

پاورپوینت اسناد خزانه اسلامی
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل ppt
حجم فایل 395 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
دانلود پاورپوینت اسناد خزانه اسلامی

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

اسناد خزانه، در زمره اوراق بهادار با نامی قرار می‌گیرند که بیانگر تعهد دولت‌ها به بازپرداخت مبلغ اسمی آنها در آینده است. اسناد خزانه از ابزارهای مالی با ماهیت بدهی بوده که بدون کوپن سود منتشر می‌شود و هدف اصلی آن، تامین کسری بودجه دولت‌هاست. اسناد خزانه اصلی‌ترین ابزار بازار پول جهت اعمال سیاست‌های پولی است.

}اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.
}اسناد خزانه مرسوم در دنیا توسط دولت به رقمی کمتر از قیمت اسمی به خریداران فروخته شده و از منابع مالی حاصل از فروش، بدهی‌های دولت پرداخت می‌شود اما به دلیل اشکالات فقهی وارد بر این روش، دولت جمهوری اسلامی ایران، این اوراق را صادر و به شکل مستقیم به طلبکاران غیر دولتی واگذار می‌کند. دارنده اوراق درصورت نیاز به وجه نقد، این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش می‌رساند.

فایل پاورپوینت 25 اسلاید


دانلود دانلود پاورپوینت حالت های ماده و چگالی آن

پاورپوینت حالت های ماده و چگالی آن
دسته بندی شیمی
فرمت فایل ppt
حجم فایل 344 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
دانلود پاورپوینت حالت های ماده و چگالی آن

فروشنده فایل

کد کاربری 8067

از وارسی مخلوطها و مواد خالص سه حالت از چهار حالت ماده ، به آسانی مشخص می‌شود که این سه حالت عبارتند از: جامدات ، مایعات و گازها پلاسما حالت چهارم ماده است. پلاسما ، حالت معمول مواد موجود در زندگی روزمره ما نیست، ولی متداولترین حالت ماده در جهان است.

یونانیان باستان ، عالم را متشکل از چهار عنصر آتش ، خاک ، آب و هوا می‌دانستند. امروزه دانشمندان بکمک این عناصر ، تمام اجزای تشکیل دهنده جهان را آن طور که هست ، توضیح می‌دهند. آتش بیانگر انرژی بوده و سه عنصر دیگر نشان دهنده سه حالت از ماده جامد ، مایع و گاز) می‌باشند. بر طبق این تقسیم بندی ، مواد جامد دارای شکل و ابعاد مشخصی بوده و همچنین جرم ، حجم و وزن مشخصی دارند.

فایل پاورپوینت 12 اسلاید


دانلود کتاب صوتی ادم خوار

انچه که پیشرو دارید تنها داستان نیست
دسته بندی روانپزشکی
فرمت فایل rar
حجم فایل 69942 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 400
کتاب صوتی ادم خوار

فروشنده فایل

کد کاربری 8118

انچه که پیشرو دارید تنها داستان نیست بلکه حقیقتی مجازی است که در شکل های دیگر هزاران بار تکرار شده است